۶۰ درصد عرصه های طبیعی همدان مستعد آتش سوزی است

همدان- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۶۰ درصد مراتع و اراضی منابع طبیعی این استان در مناطق بحرانی و ۴۰ درصد در مناطق نیمه بحرانی از نظر آتش سوزی، قرار دارند.

سرهنگ مهدی نوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های پایان سال ۱۴۰۱ و بهار امسال موجب بهبود وضعیت وضعیت مراتع و پوشش گیاهی شده است و با افزایش دما احتمال بروز حریق در مراتع در تابستان امسال افزایش یابد.

وی ادامه داد: بنابراین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری پیش از آغاز فصل گرما اقدام به شناسایی نقاط بحرانی و نیمه بحرانی از نظر آتش سوزی و قرار دادن نقشه اطلاعات این مناطق در اختیار مدیران شهرستانی کرده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: علاوه بر شناسایی مناطق بحرانی، نسبت به آموزش همیاران طبیعت، دهیاران، برگزاری مانور اطفای حریق در همه شهرستان ها قبل از شروع فصل گرما، بررسی و کنترل وسایل اطفای حریق و رفع نواقص احتمالی، ارتقای آمادگی فیزیکی کارکنان و بهره گیری از نیروی بسیج اقدام شد.

سرهنگ نوری افزود: همیاران طبیعت برای رویاروی با حریق احتمالی ساماندهی شدند همچنین نصب به اطلاع رسانی به طبیعت گردان با نصب بنر و توزیع بروشور حاوی نکات هشداری اقدام شده است.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته را ایجاد اتش بر دانست و گفت: ۱۵۰ هکتار آتش بر در مناطق بحرانی، حاشیه جاده ها، و جنگل کاری های این استان ایجاد شده که نسبت به سال گذشته ۵۰ هکتار افزایش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با هماهنگی های صورت گرفته خودروهای سایر نهادها برای تسریع در عملیات اطفای حریق در اختیار منابع طبیعی قرار می گیرد.

سرهنگ نوری گفت: سامانه ۱۵۰۴ آماده پاسخگویی به شهروندان است و در صورت دریافت هر گونه گزارش آتش سوزی، تخریب و تصرف بلافاصله ماموران یگان حفاظت محیط زیست در محل حاضر می شوند.

وی بیان کرد: امسال ۲۲ نیروی جدید در این اداره کل جذب شدند که از توان این افراد برای پیشگیری و مهار حریق استفاده می شود ۱۲ دستگاه دمنده نیز خریداری و در اختیار شهرستان ها قرار گرفته است.

سرهنگ نوری یادآوری کرد: سال گذشته ۱۰ هکتار از اراضی ملی این استان طعمه حریق شد امسال تاکنون نیز وسعت حریق مراتع به ۱۰ هکتار رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha