۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۵۹
کد خبر: 83321800
T T
۰ نفر

مبارزه با آفات كشاورزی، تضمینی برای امنیت غذایی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۵۹
کد خبر: 83321800
مبارزه با آفات كشاورزی، تضمینی برای امنیت غذایی

شیراز- ایرنا- كشاورزی همواره با چالش های مختلفی مواجه است برخی از این چالش ها حتی سالیان متوالی نیز به طول انجامیده و خساراتی نیز به كشاورزی وارد كرده است با این حال همواره جدال كشاورزان با آفت ها همچنان تداوم دارد و این جنگ، مبارزه برای بقا و امنیت غذایی است.

سایه خشكسالی چند سالی بر سیمای كشاورزی استان فارس سایه افكنده بود و كشاورزان با آفت و كاهش فشار آب(دبی آب) مواجه بودند و توانستند با مدیریت مصرف آب حتی میزان تولید محصولات خود را اندكی افزایش دهند.
خشكسالی ، كاهش آب و شوری آن، باران های خارج از فصل و سیلابی شدن روان آب ها از جمله مشكلاتی است كه كشاورزان با آن مواجه شدند و توانستند بر این مشكلات نیز فایق آیند.
طی سال زراعی جاری نیز مشكلات همچنان وجود دارد لیكن مشكلات جدیدی نیز اضافه شده است و آن هم آفت هایی بوده كه در استان فارس و كشور مشاهده شده است از جمله این آفات می توان به ملخ صحرایی، آفت مینوز در مزارع صیفی و هلیوتیس در مزارع گلرنگ اشاره كرد.
از بهمن ماه سال 97 كه ملخ های صحرایی در برخی از نقاط استان فارس مشاهده شد تدابیر لازم برای مقابله با این آفت ها در استان در نظر گرفته شد و تا پایان فروردین 98 همچنان ادامه داشت تا اینكه پوره های ملخ صحرایی(ملخ های كوچك و نابالغ) حركت خود را آغاز و به سمت نقاط مختلف حركت كردند.
خوزستان، هرمزگان ، بوشهر ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، كرمان و كهگیلویه و بویراحمد استان هایی هستند كه در آنها مقابله با ملخ صحرایی در حال انجام است.
پیشتر مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان فارس به ایرنا گفته بود كه شهرستان های لارستان، گراش ، ممسنی، قیر و كارزین، خنج، داراب و زرین دشت شهرستان هایی هستند كه مقابله با پوره های ملخ صحرایی با آنها در حال انجام است.

** 4 هزار هكتار از اراضی فارس سمپاشی شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان فارس گفت: بیش از چهار هزار و 119 هكتار از اراضی استان فارس از بهمن 97 تاكنون برای مقابله با ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
حمید دبیری با بیان اینكه مردم محلی باید به نیروهای جهاد كشاورزی در زمینه مقابله با پوره های ملخ صحرایی كمك كنند اضافه كرد: در آخرین مقابله با پوره های ملخ صحرایی بیش از 225 هكتار سمپاشی صورت گرفت.
وی بیان كرد: در لارستان با توجه به اینكه تراكم پوره های ملخ صحرایی بیشتر از سایر نقاط است علاوه بر وجود سمپاش های زمینی، هواپیمای سمپاش نیز در منطقه حضور داشت و 30 اردیبهشت 98 سمپاشی در این منطقه و مرز شهرستان های لارستان و گراش به صورت هوایی انجام شد.
دبیری عنوان كرد: بیش از 115 هكتار از اراضی شهرستان ممسنی سمپاشی شده است اما سختی در عبور و مرور و وجود مسیر های كوهستانی كار مبارزه با این آفت كشاورزی را در این شهرستان سخت كرده است.
او افزود: با هماهنگی هایی كه در شهرستان های گچساران و یاسوج صورت گرفته است مناطقی از استان فارس كه هم مرز با مناطق یاد شده اند به صورت هماهنگ سمپاشی خواهند شد.
دبیری گفت: به علت سختی در عبور و مرور در برخی از مناطق، مردم محلی نیز باید با همكاری نیروهای جهاد كشاورزی نسبت به مبارزه با پوره های ملخ صحرایی مبادرت ورزند تا شاهد هیچگونه خسارتی به مزارع استان نباشیم.

**15 هكتار از اراضی قیر و كارزین سم پاشی شد
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان قیرو كارزین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این شهرستان ملخ ها در وسعتی نزدیك به 250 هكتار دیده شده اند كه با تلاش هایی كه در شهرستان صورت گرفته است 15 هكتار از اراضی شهرستان قیرو كارزین سم پاشی شده است.
احمد همتی ، با اشاره به اینكه مشاهده ملخ ها در این شهرستان به صورت لكه ای بوده است اضافه كرد: دو گروه برای مقابله با پوره های ملخ صحرایی در شهرستان قیرو كارزین در حال فعالیت هستند.
وی اضافه كرد: رصد و پایش مزارع و منابع طبیعی شهرستان همچنان ادامه دارد تا كمترین خسارت به باغ ها، مزارع و منابع طبیعی شهرستان وارد شود.

**مبارزه با افت در مزارع شهرستان مرودشت
كارشناس مركز جهاد كشاورزی شهرستان مرودشت گفت: آفت مینوز در مزارع كینوا در مرودشت دیده شده و اقدامات مبارزه ای با این افت در حال انجام است.
مریم غنی اضافه كرد: این آفت یكی از مهمترین آفات در مزارع سبزی و صیفی است ؛ لاروهای جوان این آفت از بافت بین دو سطح برگ تغذیه می كنند و مسیرهای پیمایش و تغذیه آنها از برگ در قالب منحنی های لكه ای و مارپیچ روی برگ ها دیده می شوند.
وی گفت: در مجموع خسارت این آفت موجب ریزش برگ ها، كاهش فتوسنتز و در نهایت افت عملكرد محصول می شود.
غنی افزود: استفاده از سموم سیستمیك و مصرف گروه های مختلف حشره كش ها برای ایجاد تاخیر در بروز مقاومت در كنترل این آفت موثر است.
البته یكی دیگر از كارشناسان حفظ نباتات شهرستان مرودشت نیز از رهاسازی زنبور براكون علیه آفت هلیوتیس در اراضی گلرنگ شهرستان مرودشت سخن گفت.
طاهره امیری با اشاره به برنامه هایی كه در سال جاری برای مبارزه بیولوژیك و غیر شیمیایی با این آفت در دستور كار واحد حفظ نباتات این شهرستان قرار دارد گفت : برای اولین بار در این شهرستان تعداد هشت هزار زنبور براكون دربیش از یك هكتار علیه این آفت در مزرعه گلرنگ واقع در روستای زرگران توسط كارشناسان كلینیك گیاه پزشكی نهال رهاسازی شد.
آفت هلیوتیس یكی از آفات مهم محصولات زراعی مانند گوجه فرنگی، نخود، گلرنگ و... است.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند كه بزرگی آنها حدودا به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند.
ع.پ /1876
۰ نفر