۱ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۱۳
کد خبر: 83323228
T T
۰ نفر
مهلت دو هفته ای آمریكا به تركیه برای انصراف خرید اس 400 از روسیه

تهران – ایرنا – منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند كه آمریكا به تركیه دو هفته مهلت داده است تا از خرید سامانه ضد موشكی «اس 400» از روسیه صرف نظر كند.

به گزارش شبكه خبری روسیا الیوم به نقل از شبكه تلویزیونی «سی ان بی سی» آمریكا، منابعی در وزارت خارجه این كشور گفتند: آمریكا دو هفته به تركیه برای انصراف از خرید اس 400 مهلت داده است.
این منابع افزودند: واشنگتن از آنكارا خواسته تا قرارداد خرید اس 400 با مسكو را تا فرار رسیدن هفته اول ژوئن لغو كنند و تاكید كردند كه این تاریخ تمدید نخواهد شد.
شبكه تلویزیونی سی ان بی سی به نقل از منابع دیپلماتیك آمریكا گزارش داد: كشورهای عضو ناتو به تجهیزات نظامی كه با سامانه ناتو منطبق است نیاز دارند، اما سامانه های روسیه با این معیارها تناسبی ندارند.
این منابع گفتند: تركیه در صورتی كه به سامانه اس 400 دست پیدا كند با پیامدهای واقعی و منفی مواجه خواهد شد.
بنابراین گزارش، یكی از این پیامدها اعمال تحریم های آمریكا و كشورها عضو ناتو علیه تركیه و نیز توقف برنامه خرید جنگنده های اف 35 از سوی تركیه و پرداخت هزینه 100 جنگنده از این نوع است.
روزنامه بیلد چاپ آلمان روز شنبه 21 اردیبهشت (11 مه) به نقل از یك مقام بلندپایه دولت تركیه در آنكارا خبر داد كه آمریكا این كشور را تهدید كرده در صورت خرید موشك‌های اس 400 دست به تحریم این كشور می‌زند و 'در شرایط فعلی افت ارزش لیر نیز به معنای سقوط اقتصاد تركیه است'.
تركیه تاكنون نسبت به این تهدیدها سرسختی نشان داده و بر خرید این موشك‌ها از روسیه پای فشرده بود. كشورهای عضو ناتو نگران هستند كه روسیه با فروش موشك‌های اس 400 به اطلاعات درونی ناتو دست پیدا كند.
سخنگوی رئیس جمهوری تركیه خبر تسلیم شدن اردوغان به خواست آمریكا را رد كرده و گفته كه تصمیم به خرید سیستم دفاعی اس 400 از روسیه به جای خود باقی است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری تركیه،5 آوریل (16 فروردین) پیش از سفر به مسكو در مصاحبه با خبرنگاران در ارتباط با خرید سامانه موشكی اس 400روسیه گفت: «آمریكا برخلاف روسیه شرایط مناسبی برای خرید سیستم دفاع موشكی پاتریوت را فراهم نكرد و تركیه نظر مثبتی در این باره ندارد.» او تاكید كرد كه واشنگتن درباره خرید سامانه‌های روسی توسط تركیه اشتباه می‌كند.
شبك**9365**1708
۰ نفر