۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبر: 83323869
T T
۰ نفر
فردین خلعتبری: رهبری اركستر ملی نیازمند شورای تخصصی است

تهران – ایرنا- فردین خلعتبری از موسیقیدانان ایرانی معتقد است برای در امان ماندن از آفت خودكامگی در هدایت اركستر ملی، باید شورایی تخصصی تصمیم گیرنده نهایی باشد.

پس از اجرایی شدن قانون منع بكارگیری كاركنان بازنشسته در مشاغل دائم و به دنبال آن خداحافظی فریدون شهبازیان بازنشسته صدا و سیما از اركستر ملی، «اكبر صفی پور» مدیر عامل بنیاد رودكی و «امید صدیق» مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل این بنیاد در مصاحبه های جداگانه با رسانه ها اعلام كردند كه به زودی رهبر دائم اركستر ملی انتخاب و معرفی خواهد شد.
در همین مدت اندك گمانه زنی ها بین اهالی رسانه و هنرمندان در باره اینكه رهبر جدید اركستر ملی چه كسی خواهد بود در فضای مجازی و گفت‌وگوهای حضوری در مورد این كه نهایتا چوب رهبری اركستر ملی نهایتا در دستان چه كسی قرار خواهد گرفت، آغاز شد. صرف نظر از پاسخ این سوال قصد داریم به این مساله بپردازیم كه رهبر اركستر ملی باید چه ویژگی هایی داشته باشد. در همین رابطه با «فردین خلعتبری» آهنگساز شناخته شده كشورمان كه در اوایل دهه 90 كه به همراه هنرمندانی چون حسین علیزاده، ارسلان كامكار، هومان اسعدی و هوشنگ ظریف عضو شورای فنی اركستر ملی موفق شد با آماده سازی زیرساخت های مستحكم و مدیریتی قدرتمند دوران طلایی اركستر ملی را بسازد به گفت‌وگو نشستیم.
این هنرمند در گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود با خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: معتقدم قبل از اینكه به فكر پیدا كردن فردی مناسب برای رهبری اركستر ملی باشیم لازم است تا گروه یا شورایی تخصصی تشكیل شود كه قدرت تصمیم گیری های نهایی را داشته باشد. خلعتبری معتقد است تجربه سال های گذشته بخوبی نشان داده است وقتی اركستری مانند اركستر ملی به دست یك نفر سپرده شود یا نهایتا فرد خودكامه می‌شود و یا محروم از حمایت سازماندهی شده مورد حملات و انتقادات فراوان قرار خواهد گرفت.
آهنگساز سریال «شب دهم» در ادامه صحبت های خود در باره ویژگی های رهبر تازه اركستر ملی گفت: فردی كه انتخاب می شود هم باید یك رهبر اركستر تمام عیار باشد و هم به موسیقی ایرانی تسلطی كامل داشته باشد و در عین حال تجربه رهبری اركسترهای موسیقی كلاسیك را نیز در كارنامه هنری خود داشته باشد.
این هنرمند در ادامه افزود: باید هر فردی كه بعنوان رهبر جدید اركستر ملی انتخاب می شود را موظف كرد تا «پیشنهاده» (پروپوزال) كاری خود را ارائه دهد. پیشنهاده‌ای كه هم حاوی آثار موسیقی باشد آثاری كه لازم است با سفارش به آهنگسازان معاصر ساخته شوند و در كنار آن هم باید از آثار مهم رپرتوار موسیقی ایرانی نیز تشكیل شده باشد. رپرتواری كه با چنین تركیبی تهیه شود بدون تردید نیازمند اركستری پویا و نوین خواهد بود.
این هنرمند در ادامه سخنان خود افزود: رهبری كه برای هدایت اركستر ملی انتخاب می شود باید امتحان تعامل خود با نوازندگان موسیقی ایرانی را پس داده باشد چون این نوازندگان روحیات خاص خود را دارند.
فراهنگ**9494** 9053
۰ نفر