به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا است و در عید فطر، در اغلب کشورهای اسلامی، به عنوان مهمترین عید توسط مسلمانان، با شادی و شکوه هر چه تمام تر برگزار می شود. در ایران اسلامی و در سال های گذشته نیز این ماه مبارک، اغلب با برنامه های شاد و مفرحی همراه می شد به جذب هرچه بیشتر شهروندان و به ویژه کودکان و نوجوانان به برکات این ماه مبارک کمک می کرد؛ اما امسال به نظر می رسد از میزان برنامه های شاد و مفرح کاسته شده است.
** برنامه های تلویزیونی، غمگین تر از همیشه
از دهه ۱۳۶۰، پخش سریال ها و برنامه های مناسبتی در صدا و سیما و در ماه مبارک رمضان، به یک سنت تبدیل شده است. برخی کارشناسان از سریال تلویزیونی «مهمان» ساخته «خسرو ملکان» در سال ۱۳۶۹ به عنوان اولین سریال مناسبتی یاد می کنند که در عید آن سال و مقارن با ماه رمضان، از صدا و سیما پخش شد.
پس از آن و در سال های بعد و برای جذب مخاطبان بیشتر، ساخت سریال های طنز در دستور کار صدا و سیما قرار گرفت و سریال های طنز جذابی همچون «پشت کنکوری ها»، «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «مامور بدرقه»، «دودکش»، «پایتخت ۴» و «پادری» در طی سال های گذشته توانستند شب های رمضانی شهروندان را شیرین نمایند. این در حالی است که مدتی است که سریال های طنز در صدا و سیما چندان جدی گرفته نمی شوند و شبهای رمضانی تلویزیون رنگ و بوی گذشته را ندارند.
«آیت الله محسن غرویان» استاد حوزه علمیه در همین ارتباط و در مصاحبه با پژوهشگر ایرنا گفت:
«کلا نگرش به اسلام دو گونه است. بعضی اسلام را به صورت خشک و عصبانی قرائت می کنند؛ بعضی نیز اسلام و دینداری را با نگاه نشاط و شادابی می بینند. متاسفانه در کشور ما غلبه نگاه ها با نگاه خشک و عبوس است. این در صدا و سیما هم خود را نشان می دهد. برای کودکان به خصوص ضرورت دارد تا ما چهره شاد و خندانی را از اسلام را نشان دهیم. برخی برای تبلیغ اسلام بر جنبه های غضب و خشم الهی تمرکز می کنند. این رویکرد بر صدا و سیما نیز غلبه کرده است».
این استاد اخلاق و مدرس فلسفه اسلامی افزود:
« در کشورهای اسلامی دیگر، ماه رمضان ماه جشن و شادی است. آنان با خوشحالی بر سر سفره های افطار می نشینند و حتی عروسی های خود را در این ماه برگزار می کنند. ما می توانیم این رویکرد را در کشور خود پیاده کنیم و صدا و سیما در این بخش نقشی اساسی برعهده دارد. اما متاسفانه فیلم ها و سریال هایی که صدا و سیما در این ایام نشان می دهد فیلم های خشن، وحشتناک و پر از غم و غصه است و مردم هم ناچارند از کانال ها همین برنامه ها را ببینند. سیاست گذاران باید به فکر وضعیت روحی و دماغی مردم باشند. نباید تنها این صحنه را نشان داد. این برنامه ها اثر خوبی بر مردم ندارد و کودکان و نوجوانان را از نظر عصبی تحت تاثیر قرار می دهد».
آیت الله غرویان: متاسفانه فیلم ها و سریال هایی که صدا و سیما در این ایام نشان می دهد فیلم های خشن، وحشتناک و پر از غم و غصه است و مردم هم ناچارند از کانال ها همین برنامه ها را ببینند.
** جای خالی موسیقی مناسبتی، در ماه رمضان
در بسیاری از کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهای اسلامی جنوب شرق آسیا همچون مالزی، پخش موسیقی مناسبتی در ماه مبارک رمضان، تبدیل به یک رسم شده است. موسیقی های مناسبتی، اغلب با رنگ و بوی شاد و پر انرژی در کشورهای اسلامی در ماه مبارک رمضان، به ویژه پس از ساعات افطار در بسیاری از نقاط شهرهای این کشورها به گوش می رسند. این نوع از موسیقی ها، ضمن داشتن محتوای شاد و اسلامی، با اشعاری پرمحتوا و فاخر تکمیل می شوند.
اما به نظر می رسد که امروز در خیابان های شهرهای ایران، ما شاهد چنین صحنه هایی نیستیم. موسیقی اسلامی و مناسبتی که می تواند شهروندان را شاد کند و باعث جذب کودکان و نوجوانان به مراسم های در حال برگزاری در این ماه می شود. اغلب خوانندگان داخلی نیز در میان شعرهای خود، اشعار مناسبتی و مذهبی مناسبی دارند؛ اما به نظر می رسد نه صدا و سیما و نه سایر سازمان های مسوول، بهره لازم را از این ظرفیت موجود نمی برند.
آیت الله غرویان، در اینباره نیز گفت:
«موسیقی های ما اگر با محتوای عرفانی و اخلاقی همراه باشد، بسیار بسیار تاثیر گذار است. برای بنده و بسیاری دیگر اتفاق افتاده است که اگر موسیقی عرفانی و اخلاقی و با مضامین دلنواز را گوش دهد، حتی اشکش جاری می گردد. اشعار عرفانی اخلاقی حافظ، سعدی، مولوی و شبستری بر ذهن انسان تاثیر بسیار مناسبی دارد و می توان از این ابزار فرهنگی استفاده مناسبی کرد».
ساعات پس از افطار، می تواند ساعات شادی و نشاط روزه داران و به ویژه کودکان و نوجوانان شود و پخش موسیقی های شاد و زنده بطور حتم باعث افزایش روحیه شادی و سرور خواهد شد.
** برنامه های مفرح شهرداری تهران: یک تجربه موفق
برخلاف صدا و سیما، شهرداری تهران اما توانست برنامه های موفقی در ماه مبارک رمضان امسال اجرا کند. ایجاد ۲۲ پیاده راه شبانه، ایجاد سکوهای کودک و نوجوان، برپایی جشن ولادت امام حسن مجتبی (ع)، برپایی غرفه های سوغات و صنایع دستی و مانند آن در برخی از میادین و پارک های شهر تهران، از جمله برنامه های موفق شهرداری تهران بودند.
این در حالی است که سایر سازمان های فرهنگی مسوول نیز می توانستند از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کرده و برنامه های شاد و مفرح خود را اجرایی نمایند، اتفاقی که دیده نشد و جای خالی فعالیت بسیاری از این سازمان ها در ماه مبارک رمضان و در فضای شهر، احساس می شد.
آیت الله غرویان در همین ارتباط، معتقد است:
«بنده گاهی شاهد برنامه های شهرداری هستم. این برنامه ها خوب است و می تواند قشرهایی از مردم را به خود جذب نماید. برنامه های شهرداری برای جلب مردم و به خصوص نسل جوان بسیار موثر است و باید محتوای پُر و عرفانی داشته باشد و حتی از موسیقی مناسب استفاده شود تا دل ها نرم شود و افراد به سمت معنویت جذب گردند».
این در حالی است که با جلب همکاری سازمان های مسوول در این حوزه همچون «خانه موسیقی» امکان جذب و مدیریت موسیقی دانانی که در حوزه موسیقی های فاخر و ارزشی فعالیت می کنند، ممکن خواهد شد و می توان از این ظرفیت برای ایجاد فضایی عرفانی، معنوی و شاد بهره برد.
پژوهش**9479**1552
نظر شما