۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲
کد خبر: 83338272
T T
۰ نفر

تلاش عربستان برای کسب موفقیت در حیات سیاسی لیبی 

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲
کد خبر: 83338272
تلاش  عربستان برای کسب موفقیت در حیات سیاسی لیبی 

تهران- ایرنا- با توجه به دیدار ولیعهد سعودی با رئیس دولت وفاق ملی لیبی یک کارشناس مسائل آفریقا می گوید: حضور و دخالت دولت ریاض در لیبی به تبعیت از سیاست آمریکا،  و تلاشی برای مانع شدن اسلام گراها در رسیدن به قدرت است.

 به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «محمد بن سلمان «ولیعهد  عربستان جمعه ۱۰خرداد در کاخ الصفا در مکه مکرمه با «فایز السراج»، رییس دولت وفاق لیبی دیدار کرد.






این دیدار در حالی صورت گرفت که لیبی از ۱۵ فروردین و همزمان با دستور «حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج است. ژنرال حفتر حامی یک دولت رقیب در شرق لیبی است که از به رسمیت شناختن دولت وفاق ملی به ریاست السراج مورد حمایت جامعه بین الملل خودداری می کند.




پس از سرنگونی قذافی، لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس در غرب کشور تشکیل شد که مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان نیز یک دولت موازی در شهر طبرق در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست «عقیله صالح» و حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجودیت کرد.




کشورهای عربستان، امارات، مصر از حامیان ژنرال حفتر هستند. عربستان و امارات با بحران آفرینی در لیبی و سپس ایجاد نظم در همان مناطقی که خود بحران تولید نموده اند، سعی در بسط نفوذ سیاسی و نظامی گروه های مورد حمایت خود به رهبری حفتر دارند. این نظم آفرینی نمایشی، تاکنون بزرگترین سناریوی عربستان برای مشروعیت بخشی به دولت طبرق و حفتر در لیبی بوده است.




با توجه به اهمیت تحولات لیبی، پژوهشگر ایرنا با «جعفر قنادباشی» کارشناس ارشد مسائل آفریقا و دیپلمات سابق ایران در لیبی به گفت و گو نشست.





**دخالت عربستان در امور داخلی لیبی




قنادباشی در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: عربستان در کشور لیبی و برخی از کشورهای دیگر آفریقایی بلند پروازی های را آغاز کرده است و هزینه های را در این کشور برای رسیدن به اهداف خود متقبل می شود.




وی  افزود: ملاک عمده سیاست های خارجی ریاض از گذشته تاکنون، سیاست سفارت های انگلیس و آمریکا  در این کشور بوده است و هرگاه چراغ سبز این دو کشور به عربستان نشان داده شد ریاض به حضور و دخالت خود ادامه می دهد و در واقع عربستان از فرامین و سیاست های آمریکا تبعیت می کند.




این کارشناس  اظهار داشت: عربستان نمی خواهد که حکومت مبتنی بر دموکراسی در این کشورها بر سر کار آید و در مورد مصر نیز نتوانست اخوان را تحمل کند و با صرف میلیاردها هزینه، مانع موفقیت اخوان در عرصه قدرت مصر شد. دولت ریاض  می خواهد نظامی مبتنی بر پادشاهی عربی در منطقه حاکم باشد تا آنان بتوانند سیاست های خود در منطقه را پیش ببرند.




وی همچنین افزود: در لیبی ساختار سیاسی به سمت دموکراسی در حال حرکت بود و در این راستا ممکن بود اخوانی ها نقش موثری را ایفا می کردند و لذا  عربستانی ها به ژنرال حفتر کمک کردند تا مانع به قدرت رسیدن اسلام گراها در لیبی شود.




این کارشناس همچنین یادآورشد: عربستان هم همیشه علاقه مند است که در سازمان اپک حرف اول را بزند و مخصوصا در این برهه از زمان با توجه به شرایط داخلی لیبی مشکلاتی در صادرات نفت بوجود آمد و دولت سعودی ژنرال حفتر را حمایت کرد تا تعدادی از چاه های نفت لیبی را تصرف  و در امور داخلی کشور لیبی نقش پر رنگی را ایفا کند.





**عربستان و ترس از اخوان در لیبی




قنادباشی گفت: عربستان به شدت از گروه اخوان المسلمین ترس و واهمه دارد و این گروه در بیش از ۹۰کشور جهان فعالیت و نفوذ دارند گرچه اکنون اخوان در شرایط دشواری به سر می برد  اما عربستان در هر جای که متوجه فعالیت اخوان شود به شدت مبارزه می کند.




وی همچنین اظهار داشت:ا خوان یک گروه ایدئولوژیک است که اجتهاد را همانند گروه وهابیون حرام نمی داند اخوان برخی از گروه های سنی را تکفیری می داند عربستان هر جا که ببیند اخوان از راه دموکراسی به موفقیت دست پیدا کند وارد عمل می شود و مانع پیروزی اخوان می شود.




قناد باشی بیان داشت: در لیبی روند رو به رشدی از نظر دموکراسی بود و عربستان با ترس از اینکه اخوانی ها به قدرت برسند با حمایت از حفتر در حال مبارزه با اسلام گراها هستند عربستان نمی خواهد که یک حکومت دموکراسی در لیبی بر سر کار آید.




این کارشناس مسائل آفریقا بیان داشت:عربستان سعودی، مصر و امارات از ژنرال حفتر حمایت می کنند و مصر از نظر نظامی و لجستیکی  عربستان و امارات هم از جنبه تامین بودجه از ایشان پشتیبانی می کنند و  این دولت ها خواستار حکومتی سکولار در لیبی هستند. و فرانسوی ها هم در این زمینه چراغ سبز نشان می دهند.




وی افزود:  اصل مساله ژنرال حفتر نیست، نیروهای مذهبی و اخوانی ها به راحتی می توانند قدرت در لیبی را در دست بگیرند و لذ ا ماموریت حفتر در واکنش به شرایط شمال منطقه آفریقا بوجود آمده و با شعار اینکه نیروهای اسلامی باید از بین بروند وارد صحنه مبارزه  شده است.





** راه حل بحران سیاسی در لیبی




جعفر قناد باشی کارشناس ارشد مسائل آفریقا در این زمینه گفت: راه حل بحران سیاسی در لیبی عدم مداخله کشورهای غربی در امور داخلی لیبی می باشد و باید شرایطی را فراهم کنند که مردم لیبی قانونی مبتنی بر خواست و فرهنگ مردم لیبی تهیه و تصویب نمایند و انتخابات آزاد برگزار نمایند.




وی افزود: بعد از سقوط دولت قذافی هرگز فرصت داده نشد که مردم لیبی یک اجتماع مستقل را تشکیل دهند و انتخابات آزاد بر پاکنند و همواره مداخلات خارجی ها به بهانه تامین امنیت مانع از تشکیل اجتماعات آزاد در لیبی بوده است.




وی یادآور شد: موضوع دیگر برگرداندن ثروت مردم لیبی  است که بر طبق اطلاعات رسیده بالغ بر ۱۶۰میلیارد دلار از ثروت قذافی توسط یکی از ایادی رژیم گذشته ایشان به انگلستان منتقل شد و این حق مردم لیبی است که در شرایط بحران کنونی این ثروت مردم لیبی به دولت طرابلس برگردانده شود و این موضوعی است که هیچ کدام از خبرگزاری های خارجی به آن اشاره ای نکرده اند.




ایشان در پایان اظهار داشت: راه حل بحران سیاسی در لیبی عدم مداخله قدر ت های غربی در امور داخلی این کشور و برگزاری انتخابات آزاد است.




**پژوهشم** ر-ت**1552



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha