۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83340062
T T
۰ نفر
پارلمان جدید اروپایی و آینده نامعلوم احزاب منتقد اتحادیه اروپا

تهران - ایرنا - احزاب منتقد اتحادیه اروپا برای بهره برداری از موفقیت های انتخاباتی خود در پارلمان اروپا باید کار گروهی و کنار آمدن با هم را بیاموزند هرچند اختلافات موجود نشان می دهد که منتقدان این اتحادیه کار آسانی برای پیشبرد برنامه های خود ندارند.

به گزارش پولیتیکو، پوپولیست های راست افراطی در حال بررسی راهکارها و شیوه‌های تشکیل ائتلاف در پارلمان جدید اروپا هستند و احزاب "نایجل فاراژ" در انگلیس، "ماتئو سالوینی" در ایتالیا و "مارین لوپن" در فرانسه همگی نقش مهمی در این کار دارند.


فاراژ بطور مشخص با وضعیت دشواری رو به رو است. حزب تازه تأسیس "برگزیت" او جایگاه اول را در انگلیس کسب کرد و ۲۹ کرسی به دست آورد.


اما آینده گروه پارلمانی قدیمی او موسوم به "اروپای آزادی و دموکراسی مستقیم" (ای اف دی دی - EFDD) تا حد زیادی نامعلوم است زیرا چندین حزب عضو این گروه این بار موفق به کسب کرسی نشدند.


هر گروه حزبی برای اینکه توسط پارلمان اروپا به رسمیت شناخته شود باید حداقل ۲۵ نماینده پارلمان اروپا از حداقل هفت کشور مختلف در آن عضو باشند.


به رسمیت شناخته شدن هر گروهی به آن گروه امکان دسترسی به پول بیشتر از پارلمان و نفوذ بیشتر در قانونگذاری می‌دهد.


یکی از سخنگویان گروه پارلمانی "ای اف دی دی" گفته که رهبر حزب برگزیت انگلیس در حال کار برای حفظ این گروه است اما برای این کار احتمالاً باید احزاب جدیدی به عضویت گروه درآیند تا ملاک عضویت از هفت کشور رعایت شود.


این کار می‌تواند دشوار باشد بخصوص که اعضای جدید می‌دانند حزب برگزیت قصد ندارد مدتی طولانی باقی باشد.


این حزب بر اساس نامش قصد دارد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا مهلت ۳۱ اکتبر به سرانجام برسد.


حتی متقاعد کردن اعضای کنونی گروه "ای اف دی دی" مانند جنبش ۵ ستاره ایتالیا نیز به همین علت ممکن است دشوار باشد.


این حزب ایتالیایی گزینه‌های خود را باز نگاه داشته است. یک سخنگوی حزب گفته که در هفته‌های آینده شرایط بررسی گروه پارلمانی را بررسی خواهد کرد.


فاراژ ممکن است قصد پیوستن به یک بلوک پارلمانی منتقد اتحادیه اروپا را داشته باشد که سالوینی رهبر حزب "لیگ" ایتالیا در ماههای اخیر در حال اقدام برای تشکیل آن بوده است.


این بلوک قصد دارد گروه "اروپای ملل و آزادی" (ای ان اف - ENF) در پارلمان قبلی را توسعه بدهد.


حزب لیگ در ایتالیا با کسب میزان قابل توجه ۳۴.۳۳ درصد آرا و به دست آوردن ۲۸ کرسی برنده شد.


این گروه قرار است علاوه بر "لیگ" ایتالیا و "بسیج ملی" مارین لوپن در فرانسه، حزب "آلترناتیو برای آلمان"، حزب "آزادی" اتریش، حزب "فنلاندیها" ، حزب "مردم" دانمارک و حزب EKRE استونی را نیز شامل شود (هرچند سالوینی و لوپن در حال حاضر عضو پارلمان اروپا نیستند اما تصمیمات کلیدی را برای احزاب خود اتخاذ خواهند کرد).


این گروه جدید تا کنون ۷۳ کرسی دارد که آن را به چهارمین نیروی بزرگ در پارلمان اروپا متشکل از ۷۵۱ کرسی تبدیل خواهد کرد اما سالوینی هدف‌های بزرگ‌تری دارد.


در هفته گذشته فاراژ در بروکسل با اعضای گروه قدیمی پارلمانی خود و همچنین با "مارکو زانی" یکی از اعضای برجسته پارلمان اروپا از حزب لیگ ایتالیا دیدار کرد.


زانی مشتاق ائتلاف با رهبر حزب برگزیت انگلیس است.


وی به خبرگزاری آنسا ایتالیا گفت که دیدار با فاراژ بسیار خوب برگزار شد و افزود: خواهیم دید که آیا قادر به تنظیم کارها با او در هفته آینده خواهیم بود. این به نفع همه ما است که کنار هم باشیم.


افزوده شدن حزب برگزیت به این گروه موجب می‌شود که تعداد نمایندگان آن در پارلمان اروپا به ۱۰۲ نفر برسد که به فاصله نزدیکی از گروه متشکل از لیبرال‌ها و گروه "رنسانس" امانوئل مکرون که انتظار می‌رود ۱۱۳ عضو داشته باشد، خواهد رسید. اما متحد شدن فاراژ با سالوینی به این معنی است که او باید با حزب فرانسوی بسیج ملی لوپن هم کار کند؛ کاری که فاراژ در گذشته برای انجام آن تردید داشته و این حزب را بیش از حد افراطی قلمداد کرده است.


سالوینی همچنین برای جذب احزاب حاکم مجارستان و لهستان تلاش کرده است. اما رئیس دفتر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان گفته که بوداپست شانس زیادی برای کار کردن با گروه سالوینی نمی بیند.


"گرگیلی گولیاش" در کنفرانسی خبری در بوداپست گفت: به معاون نخست وزیر ایتالیا و دولت ایتالیا و نتیجه انتخابات که "لیگ شمالی" ایتالیا به قوی‌ترین حزب تبدیل کرد احترام می‌گذاریم. با این وجود، من شانسی برای همکاری در سطح حزبی یا در یک گروه پارلمانی مشترک نمی بی نم.


حزب "فیدژ" (Fidesz) ویکتور اوربان بخشی از گروه پارلمانی راست میانه حزب مردم اروپایی (ای پی پی - EPP) است که بزرگترین گروه پارلمانی را با ۱۷۹ کرسی تشکیل می‌دهد.


اما حزب "فیدژ" در ماه مارس به علت نگرانی‌ها از حکومت قانون در مجارستان با اقدامات دولت اوربان از عضویت در این گروه تعلیق شد.


یک مقام ارشد از این حزب مجارستان گفت که اعتقاد ندارد حزب او بتواند با امثال سالوینی، لوپن و فاراژ کار کند.


وی افزود: به گمان من "فیدژ" تلاش خواهد کرد تا به گروه "ای پی پی" بازگردد.


حزب حاکم قانون و عدالت لهستان (پی آی اس - PiS) که ۲۶ کرسی در انتخابات پارلمان اروپا به دست آورد، کار کردن با لوپن را منتفی دانسته و محتمل است که در گروه محافظه کارها و اصلاح طلبان اروپایی (ای سی آر - ECR) باقی بماند.


یک مقام ارشد لهستانی گفته که حزب قانون و عدالت گزینه‌های خود را باز نگاه می‌دارد و وجود ائتلافی حول آقای سالوینی از ایتالیا امکان پذیر است.


اما در اظهارنظری حاکی از شکاف‌ها و اختلافات در میان منتقدان اتحادیه اروپا، این مقام لهستانی گفت که "لوپن نوعی از خط قرمز برای ما است".


احزاب منتقد اتحادیه اروپا هرچند درباره مسائلی مانند مخالفت با مهاجرت متحد هستند اما اختلافات مهمی هم دارند.


به عنوان مثال، سالوینی در ایتالیا خواهان همبستگی بیشتر از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه پذیرش پناهجویان است اما اوربان در لهستان با این مساله مخالف است.


از سوی دیگر در حالیکه لوپن، سالوینی و اوربان روابط دوستانه‌ای با کاخ کرملین روسیه دارند اما حزب قانون و عدالت لهستان به شدت منتقد مسکو است.


یک راه غلبه بر این اختلافات شاید این باشد که این احزاب هدف خود بر تشکیل یک گروه واحد قرار ندهند بلکه برای تشکیل یک ائتلاف کار کنند که درباره مسائل کلیدی با هم رأی بدهند.یک مقام ارشد منتقد اتحادیه اروپا گفت ایده مطرح در این زمینه ایجاد یک بلوک رأی دهی با نمایندگانی از گروههای "ای اف دی دی"، "ای ان اف" و "ای سی آر"( EFDD و ENF و ECR ) است که بیش از ۱۷۰ عضو خواهند داشت و دومین گروه بزرگ در پارلمان اروپا خواهند بود.


این مقام خاطرنشان کرد: چنین بلوکی برای هماهنگی رأی استفاده خواهد شد و می‌تواند برای مسدود کردن راه تصویب قوانین مهم در پارلمان چند دسته شده اروپایی کافی باشد.


** تغییر دینامیک سیاسی در پارلمان اروپا


به گزارش پایگاه خبری "اروپای جدید" (نیو یوروپ)، انتخابات هفته گذشته اروپایی پویایی (دینامیک) موجود در پارلمان اروپا را تغییر داد و تصویر پیچیده‌تری از سیاست اروپایی نسبت به گذشته ارائه داد اما همچنین اختلافات احزاب راست افراطی را هم عیان‌تر ساخته است انتخابات ۲۰۱۹ اروپایی که یکی از مشخصه‌های آن پیروزی هر چند کمرنگ حزب راست افراطی "بسیج ملی" مارین لوپن در فرانسه بود را می‌توان "لحظه حقیقت" (زمان تصمیم و آزمایش مهم) برای افراط گراها و احزاب منتقد اتحادیه اروپا در استراسبورگ دانست.


لوپن در شب اعلام نتایج که حزب او را در رتبه اول و بالاتر از حزب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه قرار داد، گفت: مردم فرانسه "بسیج ملی" را در رأس انتخابات اروپایی قرار دادند. من پیروزی مردم را می بی نم.


اما چیزی که لوپن بیان نکرد این بود که او نه تنها موفق به تحکیم قدرت نشد بلکه عملاً شکست خورده است.


لوپن با کسب ۲۳.۳۱ درصد آرا و ۲۲ کرسی پارلمان اروپا – که اندکی جلوتر از حزب "جمهوری به پیش" مکرون با کسب ۲۲.۴۱ درصد آرا و ۲۱ کرسی قرار دارد اکنون باید با دورنمای کار کردن با حزب "رنسانس" تحت رهبری "ناتالی لواسو" وزیر سابق امور اروپایی فرانسه به عنوان حزب تعیین کننده در پارلمان اروپایی سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ کنار بیاید.


حزب رنسانس وابسته به "ائتلاف لیبرال‌ها و دموکراتها برای اروپا" (ای ال دی ای - ALDE) است.


بر اساس این گزارش، متدلوژی و شیوه نامگذاری و تعیین خط مشی این احزاب دارای اهمیت زیادی است. عناوینی مانند پوپولیست، منتقد اتحادیه اروپا و راست افراطی در سطح ۲۸ کشور اتحادیه اروپا رویه یکسانی ندارند.


نمایندگان پارلمان اروپا از حزب لوپن ممکن است همیشه منتقد اتحادیه اروپا محسوب شده باشند اما همواره این‌طور نبوده است.


حزب "فیدژ" ویکتور اوربان در مجارستان اکنون یک حزب منتقد اتحادیه اروپا (Eurosceptic) محسوب می‌شود اما همچنان بخشی از گروه "ای پی پی" (EPP) به شمار می‌رود هرچند وضعیت کنونی این حزب کاملاً با دیگر احزاب راست میانه همخوانی نداشته باشد.


این بر عهده اوربان به عنوان یکی از اعضای گروه مزبور است که درباره خط مشی و برچسب حزب خود تصمیم بگیرد اما ریشه‌های سیاسی اوربان ممکن است به او اجازه دهد که برای بحث درباره مشاغل عالی اتحادیه اروپا قدرت مذاکراتی بیشتری داشته باشد.


به همین شکل، حزب برگزیت انگلیس اکنون به نظر می‌رسد که به عضوی از گروه اروپای آزادی و دموکراسی مستقیم "ای اف دی دی" (EFDD) تبدیل شده است و هرچند از احزاب غیر اصلی منتقد اتحادیه اروپا است اما با داشتن ۳۹ درصد آرا در انگلیس از احزاب جدید و مهم این کشور به شمار می‌رود.


حزب "سیریزا" (SYRIZA) یونان زمانی که در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید یک حزب منتقد اتحادیه اروپا محسوب می‌شد اما امروز بیشتر با سوسیالیست ها هم جهت است و "الکسیس سیپراس" نخست وزیر یونان و رهبر این حزب از نامزد اصلی سوسیالیستها برای شورای اروپا حمایت کرد.


اروپام ** ۱۰۷۸ ** ۱۰۷۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha