حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در گفت وگو با گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: تکیه و تاکید بر رای مردم از ویژگی های امام (ره) بود در حالی که برخی روحانیون هم عصر ایشان چنین نگرشی را قبول نداشته و مدعی اند که امام (ره) به دلیل مصحلت اندیشی این نگاه را دنبال می کرد. در پاسخ به این گروه باید عنوان کرد امام (ره) شخصیتی دوچهره از منظر سیاسی و اعتقادی نبود بلکه دارای شخصیتی شفاف بود که مردم به آن اعتقاد و اعتماد کامل داشتند.
وی با اشاره به دیگر ویژگی های شخصیتی امام راحل (ره) عنوان کرد: شجاعت و استقامت در برابر رژیمی که سال ها به عنوان رژیمی استبدادی شناخته می شد از اصلی ترین ویژگی های شخصیتی بنیانگذار انقلاب بود. چنین مقاومتی تا پیش از آن از هیچ یک از مراجع دیده نشده بود. البته شهید مدرس در برابر رضاخان ایستادگی داشت اما ایستادگی امام قوی تر بود و هیچ گاه از موضع خود پایین نیامد.
اعتماد مردم ناشی از ایستادگی امام (ره)
حجت الاسلام فاضل میبدی ادامه داد: امام ایستادگی خود را با اندرز و نصیحت حکومت وقت آغاز کرد و تا نفی حکومت سلطنت که واقعه بزرگی در تاریخ ایران بود ادامه داد. تا پیش از آن کسی در تاریخ به چنین موفقیتی دست نیافته بود.
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، صداقت در مبارزه نیز از دیگر ویژگی هایی بود که این استاد حوزه و دانشگاه با نسبت دادن آن به امام (ره) گفت: اعتماد مردم به امام (ره) از صداقت ایشان ناشی می شد. مردم در سال ۱۳۵۷ به امام (ره) اقتدا کردند و با حرکت در مسیر وی حکومت سلطنتی را از بین بردند. اگرچه در کنار مردم دانشگاهیان و افکار دیگر نیز یاری کردند اما اعتماد مرم به امام بدون هیچ تزلزلی ایشان را بر تصمیم خود پایدارتر ساخت تا به نقطه عزیمت حرکت کردند.
ظهور ادبیات سیاسی جهان در کلام امام (ره)
حجت الاسلام فاضل میبدی به آشنایی امام با ادبیات سیاسی جهان اشاره کرد و افزود: استفاده از واژه هایی چون انتخابات، جمهوریت، رای مردم و حق مردم نشان از آشنایی امام با ادبیات سیاسی جهان بود به گونه ای که در ادبیات مراجع دیگر چنین چیزی مشهود نبود و هیچ مرجعی همانند امام (ره) صحبت نمی کرد.
وی گفت: استفاده مناسبت و درست امام از ادبیات سیاسی جهان جمهوری ایران را همانند جمهوری های همه جهان پایه گذاری کرد به گونه ای که به زنان حق رای داده شد. در حالی که تا پیش از آن هیچ مرجعی از حق رای زنان سخن نگفته بود. انقلاب اسلامی، ادبیات سیاسی جهان را بر خود ضمیمه کرد و سپس به رای مردم گذارده شد.
تکیه بر رای مردم و روشنفکران در تشکیل دولت
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی در راستای مورد نظر قرار دادن رای مردم در انقلاب، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی را به رای گذاشت در حالی که تا پیش از آن در تاریخ فقهی و ادبی ایران تنها اصطلاحاتی چون والی و رعیت حاکم بود.در واقع مشی امام راحل (ره) به گونه ای بود که برای تشکیل دولت از بزرگان و روشنفکران مذهبی استفاده کرد.
به گفته حجت الاسلام فاضل میبدی، امام (ره) به آزادی که در آن زمان واژه عجیبی قلمداد می شد، اعتقاد داشت و بسیاری از گروه های سیاسی را آزاد گذاشته بود اما برخی گروه ها مانند منافقین از این آزادی استفاده نکردند و مبارزات مسلحانه را علیه نظام آغاز کردند. در چنین شرایطی بود که امام مجبور به تنگ کردن عرصه و تغییر ادبیات خود شد.
وی در ادامه به مخالفت جدی امام خمینی (ره) با ترویج خرافه به ویژه در رسانه هایی چون صدا و سیما اشاره کرد و افزود: ایشان با ترویج خرافه به ویژه از صدا و سیما مخالف و به دنبال حفظ استاندارد فرهنگ مذهبی جامعه بود؛ مساله ای که امروز کمتر به چشم می خورد و با درگذشتامام راحل (ره) به فراموشی سپرده شده است.
دانام **۹۲۸۳** ۱۲۰۰