۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبر: 83340601
T T
۰ نفر

امام خمینی، منادی بزرگی آزادی زن

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبر: 83340601
امام خمینی، منادی بزرگی آزادی زن

قزوین - ایرنا - امام خمینی (ره) با جمله معروف خود که "مرد از دامن زن به معراج می رود" جایگاه رفیع بانوان را برای تربیت نسل آینده میان توده های مردم نهادینه ساخت و اوج عظمت وجودی و شخصیتی خود را در خصوص حقوق زنان از آزادی، اشتغال و... به نمایش گذاشتند.

در تمامی آثار و سخنرانی های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، موضوع برابری زن و مرد در کسب فضیلت ها و تاثیر حضور فعال بانوان در صحنه های فرهنگی و اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است.
حضرت امام در خصوص نقش مادر در خانواده نیز سخنان ناب و تاثیرگذاری بیان کرده اند؛ آنچنانکه در صحیفه نور می خوانیم:«دامن مادر بزرگ ترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود، آنچه که بچه از مادر می شنود، غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم.»
امام نه تنها در کلام بلکه در عمل نیز نشان دادند که نقش زیادی برای زن در تربیت جامعه قایل هستند و این دیدگاه ایشان در رفتار با همسر و اعضای خانواده خود به روشنی قابل درک و فهم است.
همسر ایشان سال ها پیش در این خصوص گفته بود:امام ایشان را در اعمال خود جز در انجام واجبات آزاد می گذاشته و هیچ گاه به وی امر و نهی نکرده بودند و حتی در امور منزل کوچکترین نیازهای خود را هم بدون دستور دادن به همسر انجام می دادند.
نحوه رفتار و برخورد امام با زنان خود تایید جمله معروف ایشان در مورد زن است که "مرد از دامن زن به معراج می رود" و در واقع سعادت و نیک بختی یک فرد و در نهایت یک جامعه در دامان مادران رقم می خورد.


 رفتار امام، نمونه عملی احترام به جایگاه زن و خانواده 
دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب قزوین گفت: اگر بخواهیم در کل دنیا یک نمونه عملی و عینی از اهمیت دادن به زنان در امور اجتماعی و سیاسی نام ببریم به طور قطع باید رفتار امام خمینی (ره) را ذکر کنیم.
فاطمه محمد بیگی افزود: زن در اندیشه ایشان تا جایی اهمیت دارد که در زمان ارسال پیام تاریخی خود به گورباچف یک زن را همراه با هیات نمایندگی ایران اعزام می کند.
وی اضافه کرد: حضرت  امام خمینی (ره) زنان را اندیشه ورزان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مربیان جامعه می داند و از این رو نمونه های بسیار زیادی از رفتار انسانی با زن در شخصیت ایشان وجود دارد.
محمدبیگی ادامه داد: امام خمینی در احترام و تکریم زنان عملگرا بودند و سیاستمداران فعلی هم باید بدانند شکست های امروز آنها بیشتر به این خاطر است که به زنان آن گونه که باید اهمیت بدهند توجه نکرده اند.
وی اظهار داشت: اگر امروز هم نامی از زنان در عرصه سیاسی به میان می آید بیشتر جنبه فمینیستی داشته و کمتر از دیدگاه اسلامی به آنان پرداخته شده است.
محمدبیگی یاد آور شد: در تمام دوران حرکت و مبارزات بنیانگذار کبیر انقلاب چه در صفوف انقلابیون از ۱۵ خرداد ۴۲ تا بهمن ۵۷ و چه پس از انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس، با زنان به طور ویژه سخن گفته و تصریح داشته اند که زنان با شجاعت دادن به مردان آنها را به جبهه ها فرستاده اند.
وی ادامه داد: زنان امروز، زندگی خانوادگی و حضور فعال اجتماعی خود را مرهون دیدگاه های مترقی امام و نگاه ایشان به جامعه زنان هستند.
محمد بیگی خاطر نشان کرد: ایشان همواره بر علم آموزی، حفظ احترام و کرامت زن تاکید داشتند و در سیره عملی خود نیز هیچ گاه سفره سیاست و ضیافت های کاری را به همراهی با همسر و فرزندان ترجیح نمی دادند.
وی گفت: اهمیت به زن و خانواده در تفکر ایشان چنان پررنگ بود که در تمام دوران مبارزات سیاسی در داخل و خارج از کشور اغلب اوقات همسرشان در کنارشان بودند و زندگی سیاسی هیچ گاه ایشان را از خانواده غافل نکرد.
دبیر اجرایی بنیاد حجاب و عفاف قزوین افزود: اکنون دیگر دنیای غرب نیز به این نتیجه رسیده است که باید شکلی از خانواده داری اجرا شود که در واقع همان شیوه امام است.

پیشرفت های امروز زنان ایرانی مرهون اندیشه های والای امام خمینی (ره) است
یک استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در این خصوص گفت: در اندیشه امام خمینی (ره)، زن و خانواده از جایگاه و منزلت ویژه و ممتازی برخوردار هستند، زیرا اندیشه ایشان برگرفته از تعالیم سعادت بخش اسلام است که میان زن ومرد تفاوتی قائل نیست و ملاک برتری را در تقوی می داند.
فاطمه نظری افزود:همچنین توصیه اسلام به احترام به پدر و مادر که ارکان و ستونهای خانواده هستند و تربیت نیکوی فرزندان، موجب شده است که نهاد خانواده از دیدگاه اسلام، بسیار ارزشمند و نقش آفرین باشد.
وی اضافه کرد: امام که تربیت یافته این مکتب بودند، بارها در سخنان خود به این دو موضوع اشاره کرده و با این جمله معروف خود که از دامن زن، مرد به معراج می رود جایگاهی رفیع به زنان اختصاص دادند.
نظری ادامه داد: همین دیدگاه بود که باعث شد زنان در جریان انقلاب، دوران جنگ و پس از آن در عرصه های مختلف اجتماعی نظیر علم، صنعت، کارآفرینی، سیاست، فرهنگ و ورزش حضور فعال و پررنگی داشته باشند.
این استاد دانشگاه افزود: شرایط امروزی زنان در جامعه ما از نظر تحصیلات، تخصص و حضور در اجتماع، از نظر کمی و کیفی با هیچ یک از دورانها قابل مقایسه نیست و امیدواریم در آینده هم شاهد شرایط بهتری برای بانوان جامعه باشیم.


 امام خمینی نقشی انسان ساز برای زنان قائل بودند
یک استاد حوزه علمیه خواهران قزوین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:با بررسی مساله خانواده در دنیا مشخص می شود که همه بحران ها ناشی از حل نشدن مسائل مربوط به ارتباطات بین دو جنس و همزیستی آنهاست.
فاطمه لطفی افزود: در این مورد نارسایی ها و مشکلات فراوانی وجود دارد که انسان ها به دلایل مختلف نتوانسته اند راه حل های مناسب و بدون خطایی را در این زمینه ارایه کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: علاج این مشکلات راه حل های الهی است که باید آنها را در مکتب اسلام و علمای اسلام از جمله امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: غرب به دلیل روحیه استکباری و سلطه جویی خود سعی می کند تا تبلیغات منفی وسیعی را پیرامون وضعیت زنان مسلمان انجام داده و آنها را بدون آزادی، محبوس و زندانی اعلام کند، در صورتی که چنین نیست.
لطفی با بیان اینکه زنها در جامعه ایران اسلامی مانند مردها آزاد هستند و حقوق ویژه ای دارند، گفت: اسلام زنان را با ایجاد تساوی سربلند و سرافراز کرد و عنایتی که این دین به بانوان دارد بیشتر از عنایت به مردان است.
وی اظهار داشت: از نظر امام خمینی (ره) نیز زنان حق زیادی بر ملت ها دارند و مانند قرآن کریم انسان ساز هستند.
لطفی خاطر نشان کرد: از دیدگاه حضرت امام اگر زنان از ملت ها گرفته شوند، کشورها به شکست و انحطاط گرفتار می شوند و در واقع زنان موجب تقویت ملت ها هستند.
این استاد حوزه با بیان اینکه بانوان از صدر اسلام با مردان در جنگ ها شرکت کرده اند، گفت:امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند که زن از حیث ماهوی هیچ چیزی کم ندارد و راه کمالات علمی، عقلی، عرفانی و اخلاقی برایش باز است.

امام خمینی به جایگاه زن هویت بخشیدند
رئیس بسیج جامعه زنان قزوین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه دین اسلام از همان ابتدا هویت ویژه ای برای زنان در نظر گرفته بود اما پیروزی انقلاب اسلامی با نهضت تاریخی امام، هویت تازه ای به جایگاه زن و اجتماعی بودن بانوان بخشید.
لیلا رضایی با اشاره به دیدگاه امام در خصوص انسان ساز بودن شخصیت زن گفت:ایشان در جمله معروف خود که "مرد از دامن زن به معراج می رود" اوج اهمیت و ارزشگذاری به جایگاه و مقام زنان و مادران را در یک جامعه برای همگان ترسیم کرده و احترام گذاری به بانوان را میان توده های مردم نهادینه ساختند.
وی افزود:این دیدگاه امروزه در ادامه مسیر انقلاب اسلامی نیز دنبال شده و همواره در کلام و سخنان مقام معظم رهبری برجسته و موکد است.
۷۳۸۸* ۶۱۰۱