۱۶ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۱۷
کد خبرنگار: 1154
کد خبر: 83341998
T T
۰ نفر
  ۵۰ هزار نفر جمعیت شهرستان میبد نیاز به سنجش فشار خون دارند

یزد - ایرنا - رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد گفت: تاکنون ۱۷ درصد افراد بالای ۳۰ سال این شهرستان در طرح ملی کنترل فشار خون شرکت کرده اند این در حالی است که ۵۰ هزار نفر باید در طرح غربالگری فشار خون شرکت کنند.

دکتر مهدی حفیظی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح که با همکاری داوطلبان هلال احمر، مراقبین سلامت، پزشکان و پرستاران، بسیج جامعه پزشکی، کارشناسان بهداشت حرفه‌ای صنایع، مراکز درمانی بخش خصوصی و مطب‌ها و سایر گروه‌ها در حال اجراست که تاکنون ۱۷ درصد گروه‌های هدف شامل افراد بالای ۳۰ سال، بانوان باردار و بیماران کلیوی بدون محدودیت سنی مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.


وی ادامه داد: انتظار است حداقل بیش از نیمی از افراد گروه هدف با مراجعه به مراکز بهداشت و پایگاه‌های سنجش فشار خون در بازه زمانی تعیین شده تا ۱۵ تیر ماه مورد غربالگری قرار گیرند.


رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد یادآور شد: حدود ۱۵۰ نفر متشکل از ۲۰ داوطلب هلال احمر، ۸۰ نفر مراقبان سلامت، ۴۰ نفر از کارشناسان بهداشت حرفه‌ای حوزه صنایع، ۲۰ پرستار و جامعه پزشکی بیمارستان، درمانگاه سپاه، تأمین اجتماعی و اغلب مطب‌ها با همکاری اداره‌ها، نهادها و سازمانها در اجرای این طرح که از ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی فشار خون شروع شده است، همکاری دارند.


وی مدت زمان اجرای طرح را ۲ فاز از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد و ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیر ماه عنوان کرد و اظهار داشت: مطب‌های خصوصی نیز از شنبه هفته آینده همکاری را شروع می‌کنند و اداره‌های میبد نیز مقرر شد در اطلاع رسانی و تشویق کارمندان برای مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی جهت سنجش فشار خون افراد همکاری کنند.


حفیظی ادامه داد: نتایج غربالگری در سامانه سلامت ثبت می‌شود و هدف طرح نیز شناسایی افراد مبتلا به فشار خون است و پیش بینی می‌شود حدود سه هزار نفر افراد جدید که از بیماری خود تاکنون بی خبر بودند در این طرح شناسایی شوند که به دنبال شناسایی آنها و با توجه به اینکه عامل بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ها های مغزی و قلبی، فشار خون است افراد با آگاهی که پیدا می‌کنند پیگیر کنترل فشار خون و سلامتی خود باشند.


همچنین به گفته رئیس جمعیت هلال احمر میبد در راستای تحقق آرمان‌های انسان دوستانه جمعیت هلال احمر مبنی بر حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها تعدادی از داوطلبان جمعیت با هماهنگی و همپای مجریان طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم» اقدام به برپایی ایستگاه‌های سیار در نقاط مختلف شهر و به ویژه در آئین نماز جمعه و نماز عید سعید فطر کردند.


«کمال بنا» افزود: داوطلبان در این طرح نسبت به سنجش فشار خون افراد مبتلا اقدام و بیماران را برای کنترل و درمان این بیماری خاموش به مراجع درمانی معرفی می‌کنند.


وی تعداد داوطلبان شرکت کننده مجری طرح سنجش فشار خون روز جمعه را ۲۰ نفر مرد و زن عنوان کرد و افزود: ۲۰۵ نفر شامل ۱۵۳ زن و بقیه مرد در این روز برای اطلاع از فشار خون خود مراجعه کرده‌اند.


رئیس جمعیت هلال احمر میبد همچنین تعداد داوطلبان مجری طرح در روز عید فطر را ۱۱ نفر برشمرد که به سنجش فشار خون ۱۲۸ از بانوان و ۱۱۵ نفر از آقایان پرداختند.


به گفته مسئول تیم هلال احمر مستقر در مصلی آیت الله اعرافی برای سنجش فشارخون، دیابت، چربی و فشارخون بالا مثلثی تشکیل می‌دهند که می‌توانند با تأثیری که روی هم می‌گذارند سلامتی افراد را به خطر بیندازند.


دکتر فخری صالحی افزود: افرادی که مبتلا به فشارخون باشند معمولاً در معرض خطر ابتلاء به بیماری دیابت و چربی خون نیز هستند، لازم است با رعایت رژیم غذایی کم نمک و کم چرب و مصرف کم مواد قندی و استفاده از مواد غذایی فیبردار مواظب سلامتی خود باشند.


در حال حاضر سه و ۸۰۰ نفر مبتلا به فشار خون در مراکز شبکه بهداشت و درمان میبد پرونده دارند و پیش بینی می‌شود به دنبال اجرای طرح یادشده سه هزار بیمار جدید مبتلا به فشارخون شناسایی شوند.


مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.


۹۹۳۴ / ‏‬ ۲۰۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha