۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 1463
کد خبر: 83343635
T T
۰ نفر
اهدای نسخه ای نایاب از نخستین نشریه فکاهی کشور به کتابخانه ملی همدان

همدان - ایرنا - مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور از اهدای نسخه ای نایاب از «قاسم الاخبار» توسط یکی از فرهنگ دوستان همدانی به این مرکز خبر داد و گفت: این نشریه پیش قراول نشریات با محتوای فکاهی و همراه با طنز نوشتاری و کاریکاتور است.

علیرضا تکلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شماره سوم نشریه «قاسم الاخبار» به تاریخ ربیع الاول ۱۳۲۵ توسط یوسف رجبی از فعالان فرهنگی استان همدان به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور هدیه شده و شماره‌های دیگری از این نشریه در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود.


وی با بیان اینکه اولین شماره این نشریه در ۹ صفر ۱۳۲۵ مصادف با سوم فروردین ۱۲۸۶ به همت میرزا ابوالقاسم همدانی ملقب به ذوالریاستین منتشر شده است، گفت: «قاسم الاخبار» در یک ورق با خط نستعلیق درشت و زمخت به شیوه چاپ سنگی در ابعاد ۷۳۴*۱۲۱۲ اینچ چاپ شده است.


تکلو خاطرنشان کرد: وجه اشتراک سالانه این نشریه فکاهی در تهران هشت قران بوده و می‌توان «قاسم الاخبار» را به لحاظ ماهیت فکاهی و استفاده از کاریکاتور و بکارگیری کامل از زبان فارسی نخستین نشریه فکاهی ایران معرفی کرد.


مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: تصویر این نشریه طنز به زودی در آئینی به مناسبت روز جهانی آرشیو (۹ ژوئن) برای نخستین بار رونمایی می‌شود.



۷۵۲۷/‏۲۰۸۷



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha