«نورالله بیرانوند» امروز (دوشنبه) در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران افزود: تهدید طرف چینی برای عدم بازگشایی ال سی ١٣.٦میلیارد یوآنی پروژه قطار تهران- قم- اصفهان درست نیست و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است.
وی به تشریح بستههای تشویقی راه آهن برای حمایت از سرمایه گذاری در بخش ریلی پرداخت و گفت: دولت برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن به دنبال کاهش ریسک سرمایه گذاری در این حوزه است.
بیرانوند ادامه داد: در همین راستا دولت از محل ماده ٦٧ قانون الحاق دو اجازه دارد که سرمایه گذاری در این بخش را تضمین کند و این تضامین شامل تضمین نوسانات نرخ ارز و بازپرداختها میشود.
وی بیان داشت: اقدام دیگر دولت مشارکت راه آهن در تأمین مالی است، به طوری که در ساخت خطوط فرعی تا ٥٠ درصد و در طرحهای سی. او. دی (تجاری سازی ایستگاههای ریلی) تا ٣٠ درصد به سرمایه گذار کمک خواهد کرد.
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن تاکید کرد: برنامه راه آهن برای ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان تجهیزات ریلی نیز جدی است و کاهش ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را برای تولیدکنندگان تضمین میکنیم.
بیرانوند ادامه داد: راهآهن همچنین در برخی طرحها برای سرمایهگذاران واگنهای نو مشوقهایی دارد؛ مثلاً با ورود هر واگن نو تا ۳.۵ سال یا ۴ میلیون تن حق دسترسی به شبکه ریلی از سرمایهگذار دریافت نمیشود.
اقتصام*الف .و*۳۰۶۵* ۳۰۶۳
نظر شما