۲۳ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۳
کد خبر: 83349547
T T
۰ نفر
 کمبود امکانات بر آتش می دمد

یاسوج - ایرنا - شعله های آتش با آغاز ماه های گرم سال و خشک شدن علوفه ها، منابع طبیعی را در خود می‌بلعد و زیبایی طبیعت را به خاکستر تبدیل می کند اما کمبود امکانات اطفای حریق، سبب گسترش آتش سوزی ها و افزایش خسارت ها می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه هر ساله با آتش‌سوزی‌های گسترده مواجه است اما از کمبود تجهیزات اطفای حریق همچون بالگرد رنج می برد.

هر سال با شروع فصل برداشت مدیریت بحران در سطح شهرستانهای مختلف هر استان برگزار می شود و مصوباتی در راستای آمادگی کامل همه نهادها در این راستا اتخاذ می شود.

مسئولان منابع طبیعی نیز در این جلسات کمبود امکانات و اعتبارات را یک تهدید جدی می دانند و از اختصاص ندادن اعتبار برای اطفای حریف گله مند هستند.

شاید این بحران و این معضل در بیشتر استان‌های کشور باشد ولی این بحران در استان محروم کهگیلویه وبویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه بیش از پیش نمایان است.

در این میان وضعیت شهرستان گرمسیری کهگیلویه وخیم است و این شهرستان هر سال بیشترین آتش‌سوزی را دارد اما با کمترین تجهیزات برای اطفای حریق روبروست و هنوز یک بالگرد اطفای حریق ندارد.

بعد مسافت، پراکندگی، سخت گذر بودن و وسعت منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه از موانع اطفای سریع حریق است و لذا باید برای مهار حریق احتمالی عرصه‌های طبیعی از تجهیزات لازم همچون بالگرد استفاده کرد.

با توجه به بارش مناسب باران و رویش بیش از حد پوشش علفی، امسال برای شهرستان کهگیلویه از نظر حریق منابع طبیعی بحرانی محسوب می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و ۱۱۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون در آتش سوخت.

غلام حسین حکمتیان اظهار داشت: سال ۱۳۹۶، ۵۲۵، پارسال ۳۵۵ و امسال نیز ۲۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است.

وی صاعقه و پوشش بسیار غنی مراتع را از عمده ترین دلایل آتش سوزی‌های امسال در جنگل‌ها و مراتع این استان در سال جاری ذکر کرد.

حکمتیان با قدردانی از نیروهای محلی در اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد افزود: مردم هم برای راهنمایی و رساندن امدادگران در کمترین زمان ممکن به محل وقوع آتش سوزی و هم برای خاموش کردن آتش مشارکت کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تلاش برای خاموش کردن آتش با کمترین امکانات در دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و در شرایطی که گاهی ارتفاع شعله‌های آتش تا سه متر می‌رسید کاری طاقت فرساست.

وی با بحرانی ارزیابی کردن شرایط امسال در جنگل‌ها و مراتع استان بر لزوم اختصاص بالگرد برای اطفای حریق به ویژه در مناطق سخت گذر استان تاکید کرد.

حکمتیان با اشاره به اینکه وزن هر یک از دستگاه‌های دمنده خاموش کننده آتش ۱۰ کیلوگرم است گفت: حمل این دستگاه‌ها در شرایطی که گاهی نیاز به پنج ساعت پیاده روی در هوای گرم دارد انرژی برای اطفای حریق باقی نمی‌گذارد.

وی گفت: در صورت وجود بالگرد اعزام نیرو و تجهیزات از طریق بالگرد انجام می‌شود و خسارت آتش سوزی‌ها به حداقل خواهد رسید.

هم اکنون برای اطفای حریق جنگل و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در مواقع بحرانی و سخت از بالگرد استان خوزستان یا شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران استفاده می‌شود.

حکمتیان می‌گوید: هم اکنون ۷۴ قرق بان در استان از یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار جنگل و مرتع صیانت می‌کند که با توجه به وضعیت آتش سوزی‌ها در سال جاری نیاز به نیروهای آموزش دیده بیشتری برای کاهش خسارت‌های آتش سوزی‌ها مشهود است.

حکمتیان ادامه داد: زمان آتش سوزی تمام پرسنل به کمک قرقبانان می آیند.

وی ابراز داشت: امسال ۲۹ دستگاه دمنده برای اطفای حریق استان خریداری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه امسال یک میلیارد ریال برای انجام تغذیه امدادگران مهار آتش در این استان اختصاص یافته است بر پیش بینی اعتبارات بیشتر برای تغذیه و خدمات پشتیبانی امدادگران در زمان وقوع آتش سوزی در منابع طبیعی تاکید کرد.

حکمتیان بیان کرد: در تعطیلات عید فطر امسال آتش سوزی در چندین نقطه از جنگل‌ها و مراتع شهرستان‌های گچساران، باشت، بهمئی و کهگیلویه مهار شد اما برآورد میزان خسارت‌ها در حال انجام است.

وی با یادآوری اهمیت جنگل‌ها و مراتع در اقتصاد، رفاه و سلامت گفت: خطر بیابانی شدن عرصه این گنجینه‌های ارزشمند جدی است و برای نجات جنگل‌ها و مراتع باید همت مضاعف داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: ۷۵ درصد از مراتع و جنگل‌های این شهرستان در خطر آتش سوزی گسترده هستند.

هدایت الله آویزش این مناطق را شامل کوه سیاه، لاش و شوار، دلی مهتاب، منطقه حفاظت شده خاییز و آجم اعلام کرد و گفت: در صورت وقوع آتش سوزی با توجه به وسعت زیاد و سخت گذر بودن منطقه امکان مقابله با آتش بدون بالگرد وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مسئولان شهرستان آتش سوزی را جزء مدیریت بحران نمی‌دانند گفت: تاکنون هیچ گونه اعتباری از مدیریت بحران برای اطفای حریق تخصیص داده نشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه تصریح کرد: در صورت افزایش اعتبارات میزان آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

آویزش گفت: با بکارگیری نیروهای مردمی و پرداخت هزینه روز مزد به کارگران هنگام وقوع آتش سوزی تا حدود زیادی میزان خسارت ها کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با آتش سوزی برگزاری کلاسهای آموزشی برای مسئولان و کارکنان نهادهای مختلف ضروری است عنوان کرد: اداره منابع طبیعی پشتوانه مالی در این زمینه را ندارد.

آویزش تصریح کرد: تاکنون با وقوع چهار آتش سوزی که بیشتر کاه و کلش مزارع کشاورزی بوده چهار و نیم هکتار از منابع طبیعی این شهرستان در آتش سوخت.

وی گفت: تنها در منطقه حفاظت شده خاییز در پی برخورد صاعقه با زمین و آتش سوزی در این منطقه تعداد زیادی از درختان بادام این منطقه در آتش سوخت.

مساحت شهرستان کهگیلویه ۴۰۶ هزارو ۶۷۹ هکتار است که ۱۴۲ هزار و ۳۳۷ هکتار مرتع و ۲۶۴ هزار و ۳۴۲ هکتار جنگل دارد.

کهگیلویه در ۱۸۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

۷۵۳۱/‏۶۱۱۰


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha