۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85495879
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جنگل های کهگیلویه وبویراحمد در محاصره آتش و دود

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 85495879
فرزانه شریفی
جنگل های کهگیلویه وبویراحمد در محاصره آتش و دود

یاسوج- ایرنا- جنگل‌ها و مراتع چهار نقطه کهگیلویه و بویراحمد در ۴۸ ساعت گذشته تاکنون شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده بوده است.

به گزارش ایرنا، اگرچه شعله های آتش در سه نقطه از عرصه های طبیعی یاد شده با تلاش شبانه روزی نیروهای امداد خاموش شده اما در حال حاضر عملیات اطفای حریق مناطق آب نارون،دوبند،دره خروار و دره گرده سردوک همچنان ادامه دارد و منابع طبیعی استان در حال دود شدن است.

با وجود هشدارهای مسئولان و کارشناسان منابع طبیعی در بهار پربارش امسال کهگیلویه وبویراحمد اما کوتاهی برخی از شهروندانی که با طبیعت غیرمسئولانه رفتار می کنند باعث وقوع آتش سوزی های پی در پی در این استان شده است.

استان کهگیلویه وبویراحمد که با ۸۸۰ هزار هکتار جنگل و ۵۵۰ هزار هکتار مرتع بخش قابل توجهی از مساحت ۶هزار هکتاری زاگرس را در اختیار دارد در میانه های آخرین ماه بهار شاهد سریال آتش سوزی هاست امری که ضمن توجه مسئولان برای تامین تجهیزاتی مانند بالگرد اطفای حریق نیازمند مشارکت مسئولانه شهروندان برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ است.

صاحب نظران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که وقتی دامدار،شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن را به طور کامل خاموش نکند براثر وزش باد و خشکی برگ ها و خرده چوب های کف جنگل، آتش گسترده روشن می شود.

آنان تاکید می کنند که حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی در عرصه های طبیعی شود.

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند :سال زراعی و پربارش جاری وجود انبوه علف های هرز در زمین های کشاورزی،مراتع و جنگل ها ، بستر را برای وقوع آتش سوزی های گسترده با کمترین سهل انگاری کشاورزان در فصل برداشت و آتش زدن کاه و کلش فراهم کرده که با توجه به در پیش بودن آغاز برداشت محصولات زراعی نیاز است در این زمینه اقدام های فرهنگی و اطلاع رسانی پیشگیرانه صورت گیرد.

تجربه سال های گذشته نشان می دهد تعداد انگشت شماری از آتش سوزی ها نیز به عمد و با هدف تصرف زمین صورت می گیرد که برای این مورد نیز باید فکری اساسی شود.

البته به هر دلیلی که این آتش سوزی ها رخ دهد بخشی از منابع ملی و طبیعی زاگرس زیبا از دست می رود که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست و نیازمند هزینه و زمان زیادی است تا بار دیگر بتوان سرزندگی و نشاط را به جنگل ها و مراتع آسیب دیده بازگرداند.

وقوع چهار فقره آتش سوزی در کمتر از ۴۸ ساعت

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:۴۸ ساعت گذشته تاکنون سه فقره آتش سوزی در مناطق قلعه نادر، نظرآباد و شلال دان در مناطق گرمسیری استان مهار شده است.

جنگل های کهگیلویه وبویراحمد در محاصره آتش و دود

سرهنگ ابراهیم جانی نسب افزود: بیشترین خسارت این آتش سوزی ها به مراتع بوده و کمتر درختان جنگلی در این حوادث خسارت دیده اند.

وی تصریح کرد:آتش سوزی در جنگل ها و مراتع منطقه آب نارون از توابع شهرستان کهگیلویه همچنان ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: وزش شدید باد باعث شده که با وجود چندین بار اطفای حریق اما آتش در نقطه ای دیگر از منطقه آب نارون فوران کند.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر تمام ظرفیت های استان برای خاموش کردن شعله های آتش در جنگل هاو مراتع منطقه آب نارون بکار گرفته شده تصریح کرد: علت وقوع آتش سوزی های ۲ روز اخیر و میزان عرصه های دچار خسارت شده پس از بررسی های کارشناسی اعلام می شود.

آتش سوزی ها امسال به روایت آمار

جانی نسب تاکید کرد:آتش سوزی های ابتدای بهار امسال تا روز دهم خرداد ماه به ۹۰ هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه وبویراحمد خسارت زده است.

وی افزود: امسال ۶ فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان های گرمسیری گچساران،بهمئی و باشت با تلاش نیروهای منابع طبیعی،جوامع محلی و تلاشگران ستاد بحران مهار شده است.

جانی نسب بیان کرد: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی های امسال در عرصه های طبیعی استان بوده است.

حبس در انتظار عاملان آتش سوزی های جنگل هاو مراتع

جانی نسب با اشاره به اینکه براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است تاکید کرد: در صورتی که در نتیجه‌ کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از ۲ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد همچنین براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش ‌سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

جانی نسب تصریح کرد:در موقع آتش‌ سوزی در جنگل ها همه نیروهای دولتی شامل لشکری،کشوری و شهرداری ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای‌ مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حرق کمک کنند.

جنگل های کهگیلویه وبویراحمد در محاصره آتش و دود

وی ابراز کرد:مأموران ‌کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات‌ می ‌شوند و در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

اقدام های دولت برای کاهش خسارت های آتش سوزی ها

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: به منظور برنامه ریزی و انجام عملیات اطفای حریق بهتر امسال۲۳ نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه کوه های خامی، دیل ،نارک خاییز،پهن و نیر و همچنین مناطقی مانند پیچاب، لوداب و شلال دان از جمله مناطق بحرانی شناسایی شده در خصوص آتش سوزی هستند از جوامع محلی خواست حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

جانی نسب ابراز کرد: همچنین ۴۰ نقطه نیمه بحرانی مستعد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان شناسایی شده است.

وی تشکیل تعداد ۴۲ تیم واکنش سریع با تجهیزات، اجرای عملیات آتش بر در۳۵۰ کیلومتر از مناطق بحرانی و نیمه بحرانی ،برگزاری مانورهای پیشگیری و اطفای حریق به‌منظور آمادگی و پاسخ به عملیات حریق،برپایی نشست با دهیاران و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی در پیشگیری، برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری و اطفای حریق برای جوامع محلی از مهمترین اقدام های دولت برای کاهش خسارت های آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان است.

وی ادامه داد:سازمان‌دهی نیروها،تعیین دقیق مختصات جغرافیایی تعداد ۱۵ مورد حوضچه‌های آبگیر طبیعی و مصنوعی برداشت آب جهت استفاده بالگردها در عملیات اطفای حریق،بررسی و سرویس تجهیزات موجود مانند خودروها، دستگاه های دمنده،فلاکس بک ها و ...) ،تقویت و افزایش گشت‌های مراقبتی به‌صورت شبانه‌روزی و تشدید نیروهای حفاظتی به ویژه در روزهای تعطیل در نقاط بحرانی و حساس از دیگر اقدام های منابع طبیعی برای کاهش خسارت های آتش سوزی ها در جنگل و مراتع استان است.

جانی نسب از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های کهگیلویه وبویراحمد مراتب را به شماره های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha