۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83350191
T T
۰ نفر
۶ المپیاد جدید در سبد فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد

تهران- ایرنا- معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: علاوه بر المپیادهای نوزده‌گانه علمی دانش‌آموزی، ۶ المپیاد جدید نیز برای امسال پیش‌بینی شده است.

«عنایت سالاریان» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش و پرورش ایرنا در خصوص ۶ المپیادی که در سال تحصیلی جدید به غیر از ۹ المپیاد کنونی در رشته‌های ادبی، جغرافیا، ریاضی، زیست‌شناسی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شیمی، کامپیوتر، فیزیک و نجوم، برگزار می‌شود، اظهار کرد: المپیاد علوم زمین هم‌زمان با ۹ المپیاد دیگر از مهرماه آغاز می‌شود. همچنین المپیاد نانو که در گذشته به طور غیر رسمی برگزار می‌شد دهمین دوره آن زیر نظر باشگاه دانش‌پژوهان جوان در سال تحصیلی جدید برگزار می‌شود.
وی سومین المپیاد را اقتصاد و مدیریت عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها بر این است که این المپیاد در مهرماه ۹۸ برگزار می‌شود اما در صورت برگزار نشدن، سال آینده انجام خواهد شد.
معاون باشگاه دانش پژوهان جوان المپیاد ادبی را چهارمین المپیادی عنوان کرد که به صورت جهانی زمستان سال جاری برگزار می‌شود و اضافه کرد: المپیاد سلول‌های بنیادی نیز با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری سال ۹۹ برگزار خواهد شد.
سالاریان المپیاد کارآفرینی را ششمین المپیادی عنوان کرد که با کمک معاونت کسب و کار وزارت تعاون در سال تحصیلی جدید در کنار المپیادهای دیگر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ایران ششمین کشوری است که المپیاد پژوهشی را از مهرماه امسال با موضوع محیط زیست و انرژی آغاز می‌کند و دانش آموزان دوم متوسطه موضوع و مشکلی را در حوزه محیط زیست با کمک نهادها و حوزه‌های مرتبط محیط زیست، پژوهشگاه صنعت نفت، جهاد دانشگاهی و مرکز مطالعات شهرداری تهران) انتخاب می‌کنند.
وی افزود: المپیاد پژوهشی یکی از نشانه‌های بلوغ علمی المپیادهای دانش آموزی در چشم انداز جهانی ۱۴۰۴ است که دارای ویژگی هایی همچون مشارکت نهاد و یا سازمان دولتی و یا غیر دولتی است که ارتباط دانش‌آموزان با علاقه‌مندی آنها را شکل می‌دهد تا در آینده شغلی آنها تعلقی ایجاد شود.
معاون باشگاه دانش‌پژوهان جوان نداشتن تسهیلات کنکور را دومین ویژگی این المپیاد عنوان کرد و گفت: تسهیلاتی از جمله حذف کنکور که برای مدال آوران طلا در برخی المپیادها در نظر گرفته شده در این المپیاد پیش‌بینی نکرده و نخواهیم کرد.
وی هدف از برگزاری المپیادها را ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: گسترش دانش و ارتقای سطح عمومی آموزش در حوزه متوسطه عمومی از دیگر اهداف برگزاری المپیادهاست و آنچه در این میان اتفاق می افتد اعطای تسهیلات مختلف برای المپیادی‌هاست که این ارتباط به تقویت علمی دانش‌آموزان و آینده شغلی آنان کمک می‌کند.
معاون باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: افرادی که موفق به دریافت مدال طلای کشوری می‌شوند با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون کنکور می‌توانند در هر رشته‌ای که مورد علاقه آنهاست شرکت کرده و ادامه تحصیل دهند.
سالاریان تصریح کرد: در حوزه وزارت علوم که زیر مجموعه شورای هدایت گسترش استعدادهای درخشان است مصوباتی طرح‌ریزی شده است که ۲۰ درصد به مدال آوران نقره و برنز سهمیه در ۵ رشته مورد علاقه تعلق می‌گیرد و اگر ۸۰ درصد نمره ۵ رشته را به دست بیاورند از ۲۰ درصد سهمیه برخوردار شده و می‌توانند در آن رشته ادامه تحصیل دهند.
وی به فعالیت نوع حمایت بنیاد ملی نخبگان از المپیادهای علمی دانش‌آموزی نیز اشاره کرد و افزود: این بنیاد از نظر مالی و پژوهشی از مدال آوران البته در حد محدود حمایت کرده و این افراد را به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آورد.
این مسئول از افرادی گفت که به عضویت باشگاه دانش پژوهان جوان درآمده و باشگاه از آنها به عنوان طراح و در فرآیندهای اداری و اجرایی به شرط علاقه کمک می‌گیرد و ادامه داد: با ایجاد اندیشکده دانش پژوهان جوان بستر همکاری و مشارکت مدال آوران بیشتر شده است.

سالاریان تصریح کرد: اندیشکده دانش پژوهان جوان عبارت است از جمعی که محل تجارب آرا و گفت و گو بین المپیادی‌هاست و دارای شورای اجرایی و سیاست‌گذاری بوده که دانش آموزان درباره مسائل المپیاد با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.
به گفته وی تا پایان سال ۹۸ سند راهبردی نخبگان به طور خاص در حوزه المپیاد علمی تدوین شده و با کمک باشگاه دانش پژوهان جوان در فرآیند رسمی قرار می‌گیرد تا از طریق بنیاد ملی نخبگان، مجلس و دولت رسمیت یافته و چشم انداز آینده المپیادی‌ها در کشور روشن شود.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان تاکید کرد: با توجه به گذشت نزدیک به ۳۰ سال از عمر المپیادهای علمی دانش‌آموزی نیاز است تا اهداف ماموریتی مورد بازبینی قرار گرفته و از حالت عادی و جاری پراکنده آزمونی به شکل سیاستگذاری و علمی تبدیل شود.
سالاریان همچنین از المپیاد نانو گفت و افزود: این المپیاد ۹ دوره در ستاد نانو ریاست جمهوری برگزار شد و امسال همانند دیگر المپیادی‌ها با رعایت تفاوت‌های خاص این رشته، توسط باشگاه المپیاد نانو برای دهمین سال برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: گسترش المپیادها با هدف تأمین سلایق و علاقه‌مندی‌های مختلف دانش آموزان برگزار می‌شود و آنها را از محدود شدن به رشته ریاضی، شیمی و فیزیک خارج می‌کند.
معاون باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: المپیاد حقوق و اقتصاد مدیریت در حال تنظیم تفاهم نامه است که امکان تحقق آن در امسال و یا سال ۹۹ وجود دارد.

سالاریان ادامه داد: شرط باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای ایجاد المپیاد جدید نهادی است که مسئولیت کار را به عهده بگیرد همچون نجوم که به عبارتی سازمان فضایی ایران مشارکت کرده و مسئولیت آن را به عهده گرفته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha