محمدجواد دهقانی، رئیس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، برگزاری این همایش را همکاری مشترکی با دانشگاه شیراز عنوان کرد و افزود: تلاش شورای سیاستگذاری همایش بر برگزاری مناسب آن بوده است و امید است دستاوردهای آن به صورت مستقیم در تصمیمگیری و تصمیمسازیسازی نظام آموزشی بهکار گرفته شود.
رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست بیان داشت: نظام آموزش عالی ایران بعد از چند دهه توسعه کمی نیازمند توجه جدی و پایدار به کیفیت است.
حمید نادگران با بیان اینکه درزمینه توسعه کمی راههای سعی و خطا کم نرفتهایم، افزود: گرچه در این سالها پوشش عادلانه آموزش عالی از اهداف نظام آموزش عالی ایران بوده است، بیتوجهی به بعضی حداقلها ما را با چالشهای بزرگی مواجه کرده است که باعث شده آمایش آموزش عالی همزمان با آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گیرد.
گفتمان کیفیت نیازمند همهجانبهنگری، برنامهمحوری و سیاستگذاری است
وی بیان کرد: گفتمان کیفیت در آغاز راه نیست؛ اما نیازمند همهجانبهنگری، برنامهمحوری و سیاستگذاری مدون، پویا و پایدار است.
نادگران با بیان اینکه در این راه شناخت و ایجاد کیفیت توسعه، بهبود ارتقای کیفیت، ارزیابی و پایداری و نیز تضمین کیفیت اهمیت دارد، گفت: در این میان، ارزیابی و پایداری مستمر کیفیت از دیگر شاخصهها بااهمیتتر است که باید از مسیر درست علمی و مبتنی بر شاخصهای خرد و کلان صورت گیرد.
رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: این ارزیابی در مقولههای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی شاخصهای خود را میطلبد و باید شامل توان رصد فارغالتحصیلان، مسئولیت درحوزه آموزشی، پژوهشی و چگونگی مهارتآفرینی باشد.
وی با اشاره به اینکه خطاهای گذشته در توسعه کمی مراکز آموزش عالی نباید تکرار شود، گفت: فرصت سعی و خطا از دست رفته است و انتخاب مسیر درست مبتنی بر برنامه ارزیابی باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس داشنگاه شیراز: حوادث اقتصادی و اجتماعی نباید پایداری کیفی دانشگاهها را خدشهدار سازد و باید مبتنی بر استانداردهایی قابل قبول، همیشه رصد، بررسی و اصلاح شود
نادگران عنوان کرد: حوادث اقتصادی و اجتماعی نباید پایداری کیفی دانشگاهها را خدشهدار سازد و باید مبتنی بر استانداردهایی قابل قبول، همیشه رصد، بررسی و اصلاح شود.
وی با بیان اینکه هر واحد دانشگاهی باید از حداقل پایداری کیفی برخوردار باشد، گفت: پایدار کیفی و تضمین کیفیت نیز دو مقوله جداست و در این میان، ضمانت کیفیت میتواند در اغلب مواقع قابل وصول باشد؛ اما اینکه همیشگی و قابل رصد هم باشد، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.
دبیر کمیته دائمی کنفرانس ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی نیز در این نشست با بیان اینکه همایش ارزیابی کیفیت از سال ۱۳۷۳ آغاز شده است، گفت: این همایش امروز پس از گذشت ۲۵ سال به درخت تناوری بدل شده است.
عباس بازرگان با اشاره به پیشینه برگزاری این همایش عنوان کرد: از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۸ رویکردهایی را در این همایشها به کار بردیم؛ اما از برنامهریزی تا اجرا فاصله بسیاری داریم و اگر توان انجام آن را نداریم باید کنار بکشیم.
وی عنوان کرد: امروز بیش از گذشته به ارزیابی کیفیت دانشگاهها نیازمندیم؛ چراکه باید اطمینان یابیم انسانهایی توانمند و آگاه توسط آموزش عالی تربیت میشوند.
در عملکرد آموزش عالی تناقض وجود دارد
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران فراهم کردن آموزش با کیفیت برای همه و ایجاد فرصت برابر را یکی از نکات مهم در این عرصه دانست و گفت: در این میان، تناقضی در آموزش عالی ما وجود دارد و آن اینکه همه باید از عدالت آموزشی برخوردار شوند؛ اما کنکور برگزار میکنیم و میگوئیم صندلی خالی داریم.
بازرگان ضافه کرد: اگر مدیران و مسئولان به کیفیت اهمیت دهند، میتوان برگزاری این همایشها را بااهمیت دانست.
وی با بیان اینکه هنوز برای نهادینهکردن ارزیابی و بهبود کیفیت فرصت داریم، اضافه کرد: نیمی از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ ساله ما در دانشگاهها هستند؛ درحالیکه اطلاعی از کیفیت یادگیری آنها نداریم؛ همچنین از عملکرد دانشآموختگان دانشگاهی نیز بی اطلاع هستیم و دستاوردهای یادگیری آنها را در مقایسه با دیگر کشورها نمیدانیم.
استاد دانشگاه تهران: اینکه در المپیادها چه مقامهایی کسب میکنیم دال بر کیفیت آموزش عالی نیست
این استاد دانشگاه اظهار کرد: اینکه در المپیادها چه مقامهایی کسب میکنیم دال بر کیفیت آموزش عالی نیست.
دبیر کمیته دائمی این کنفرانس رویکردهای ارزیابی کیفیت را در سه زمینه تدریس، ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی دانست و گفت: وزارت علوم سطح بندی دانشگاههارا آغاز کرده است که قدم اول بهبود کیفیت است و باعث میشود آرمانها، مأموریتها و رسالت دانشگاههای مختلف روشن شود.
وی ادامه داد: این رویکردها باید به اقدام برای بهبودی بینجامد.
مسیر واقعی توسعه در دانشگاه منفعل طی نخواهد شد
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه و دانشگاهیان باید بر آرمانهای خود تکیه کنند، گفت: باید برای پیشرفت و توسعه دانشگاه ارزش قائل شد و آنها را کیفی و بالنده و پویا کرد.
عبدالرضا قاسمپور ادامه داد: مسیر واقعی توسعه در دانشگاه منفعل طی نخواهد شد. امید ما برای بالندگی و افتخار و توسعه به مفهوم واقعی به دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی است. دولت نیز از صدای رسای آنها استقبال میکند و با گوش باز پذیرای سخنان آنان است.
معاون استاندار فارس اضافه کرد: دانشجویان میتوانند درراستای رونق تولید که سیاست اولیه نظام و دولت تدبیر و امید است، گامهای مناسبی بردارند.
وی افزود: دوران کمیت گرایی تمام شده و امروز باید کیفیت دانشگاهها را از طریق آمایش آموزش عالی و مأموریتگرا کردن دانشگاهها پیگیری کنیم؛ همچنین بازنگری در سرفصلها و برنامههای آموزشی در این حوزه ضروری است.
قاسمپور با بیان اینکه راهاندازی نهادهای مستقل ارزیابی کیفیت دانشگاهها اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: شکلگیری نهادهای مستقلی که کیفیت آموزش را رصد کنند، برای بهبود وضعیت دانشگاهها امری مهم تلقی میشود.
این رویداد بین المللی علمی با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی داخلی و خارجی با همکاری مشترک دانشگاه شیراز و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شده است که به چهار محور اصلی مبانی و دیدگاههای نظری در ارتباط با ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام آموزش عالی، نقش سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی در ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام آموزش عالی، دنیای مجازی و فناوریهای نوین و نقش آن در ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام آموزش عالی و ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام پژوهش و فناوری میپردازد.
به گفته قاسم سلیمی دبیر علمی این کنفرانس، ۱۳۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که پس از بررسی کمیته علمی سرانجام ۷۵ مقاله مورد پذیرش نهایی قرار گرفت.
۹۸۸۵ /۱۸۷۶