۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 770
کد خبر: 83356039
T T
۰ نفر

حمله به نفتکش ها؛ اهداف و ادعاها

۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبر: 83356039
حمله به نفتکش ها؛ اهداف و ادعاها

تهران-ایرنا- پس از حمله مشکوک به دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان، رسانه های داخلی به بررسی و گمانه زنی نسبت به عوامل دخیل در این حادثه پرداختند و با توجه به همزمانی آن با سفر " آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن به ایران، تخریب تلاش های دیپلماتیک کشورها و بی اعتباری کاخ سفید را از تبعات این اقدام خرابکارانه برشمردند.

دو فروند کشتی نفتکش حادثه دیده در دریای عمان به نام‌های "کوکوکا کوریجس" و "فرونت آلتایر" بودند که یکی از آنها توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شد. از همان لحظات اولیه انتشار این خبر، رسانه‌های آمریکایی – صهیونیستی – عربی در کنار سردمداران خود بدون ارائه سندی اقدام به شانتاژ خبری کرده و درصدد برآمدند تا این حادثه را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.

رسانه‌های اصلاح طلب انفجار نفتکش‌ها را در راستای تخریب تلاش‌های دیپلماتیک کشورها و اقدامی مشکوک علیه دیپلماسی برشمردند و رسانه‌های اصولگرا، رد شدن ادعاهای واهی آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز (۲۶ خرداد) روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و تارنماهای داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا پشت پرده‌های حمله به نفت کش‌ها را مورد توجه و بررسی قرار داده و انفجارها را دسیسه جنگ طلبان برای بازگردان شرایط منطقه خلیج فارس به آستانه جنگ و افزایش فشارها بر ایران دانستند. تأثیر حادثه نفت کش‌ها بر وضعیت بازار و پشت پرده‌ها و سناریوهای مختلف در خصوص انفجار نفتکش‌ها از دیگر محورهای مشترک هر دو طیف رسانه‌ها است.

رسانه‌های اصلاح طلب همچنین به بررسی موضوعاتی همچون نگاه کاربران فضای مجازی به حادثه نفتکش‌ها، تبعات بسته شدن تنگه هرمز و دوراهی آمریکا در مقابل ایران پرداختند.

رسانه‌های اصولگرا نیز محورهایی همچون تنهایی تیم «ب» در نمایش نفتکش‌ها، دنباله روی ولیعهد سعودی از آمریکا در اتهام زنی به ایران و شدت یافتن جوسازی‌ها و فشارها علیه ایران را مورد توجه قرار دادند.

رسانه‌های اصلاح طلب

انفجار نفتکش با هدف تخریب تلاش‌های دیپلماتیک کشورها

در بخشی از گزارش روزنامه ایران با عنوان "اقدام مشکوک علیه دیپلماسی" آمده است: طومار مشکلات منطقه‌ای با وقوع دو حادثه در آب‌های دریای عمان، همزمان با ملاقات تاریخی در تهران باز شد. روز پنجشنبه گذشته درست در ساعاتی که نخست وزیر ژاپن در سفر مهم خود به تهران در حال ملاقات با رهبر معظم انقلاب بود، انفجار دو نفتکش متعلق به ژاپن در آب‌های خلیج فارس پرده از اتفاقاتی برداشت که پیرامون ایران در منطقه در حال رخ دادن است. اتفاقاتی که هرچند در ظاهر و در اوضاع کنونی با هدف متهم کردن ایران به دست داشتن در ناامن سازی وضعیت منطقه روی داده است اما در سطحی فراتر نشانگر روندی است که با هدف تخریب تلاش گسترده دیپلماتیک کشورها برای کاستن از تنش‌های پیرامون جمهوری اسلامی در پیش گرفته شده است. چه در کنار استقبال مقام‌های تهران و توکیو از تقویت روابط در مواجهه با جنگ اقتصادی امریکا، سفر روز پنجشنبه حسن روحانی به قرقیزستان و دیدارهایی که روز گذشته با ولادیمیر پوتین و شیء جین پینگ، رؤسای جمهوری روسیه و چین از سر گذراند، در امتداد پیگیری سیاستی به شمار می‌آید که طبعاً مخالفان ایران را به سرعت در یک تنگنای دیپلماتیک قرار می‌دهد. ناگفته پیداست پیامدهای امنیتی و راهبردی حادثه اخیر دریای عمان زیر سایه تشدید تنش میان ایران و امریکا می‌تواند زمینه را برای درگیری‌های بیشتر مهیا سازد و مواضع جنگ طلبان و تندروهای امریکایی را تقویت کند.

آرمان در یادداشتی با عنوان "انفجار نفتکش‌ها و مساله دیپلماسی عمومی" نوشت: انفجار دو نفتکش در دریای عمان آن هم در حالی که نخست‌وزیر ژاپن در حال دیدار با مقام معظم رهبری بود و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد، مجدداً ضعف عمده دیپلماسی عمومی را به رخ کشید. آمریکا به فاصله چند ساعت از وقوع انفجار، ایران را متهم به نقش داشتن در این ماجرا کرد، اما آیا با توجه به سوابق اتفاقات این‌چنینی به‌خصوص انفجار کشتی‌های تجاری عربستان سعودی و امارات در بندر فجیره ایراد چنین اتهاماتی از سوی آمریکایی‌ها پیش‌بینی نمی‌شد که اقدامات پیشگیرانه صورت نگرفت؟ چرا آمریکایی‌ها می‌توانند با یک فیلم کم‌کیفیت از لحظات نجات کشتی توسط نیروهای ایرانی مدعی شوند و اتهاماتی اساسی به ایران وارد کنند اما ما نمی‌توانیم با پخش زنده عملیات نجات پیش‌دستانه عملیات رسانه‌ای «گروه بی» و ایالات متحده را خنثی کنیم؟ مسئولیت اتخاذ چنین تدابیری نه فقط به وزارت خارجه بلکه به بسیاری نهادهای دیگر در کشور نیز بازمی‌گردد که در مواقع بحران تیم رسانه‌ای قابلی برای مقابله با تهدیدات رسانه‌ای دشمن و دروغ‌پراکنی‌های آنها تدارک ببیند. از سوی دیگر همان‌گونه که از نوشتار وزیر امور خارجه برمی‌آید، ایران می‌دانست که احتمال وقوع چنین حوادثی در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد و کشورهایی هستند که می‌خواهند ایران را در جایگاه متهم اصلی این اتفاقات بنشانند.

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان "دیپلماسی نفت کش‌ها" به قلم "دیاکو حسینی" مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک نوشت: حملات مشکوک به دو نفتکش در دریای عمان تنها چند هفته بعد از حملات مشابه به یک نفتکش دیگر در بندر فجیره در مجاورت سواحل امارات، گمانه زنی‌هایی را پیرامون عامل پشت پرده این حملات به میان آورده است. در یک اعلام غیرمنتظره، ایالات متحده شتابزده و بدون شواهد کافی ایران را در این حادثه مقصر دانست. پیش از این نیز، عربستان، امارات متحده عربی در کنار واشنگتن در جریان آتش سوزی ماه گذشته، انگشت اتهام را به رغم فقدان مدارک به سوی ایران نشانه رفتند. از نظر این کشورها، ایران به واسطه این حملات به دنبال ارسال پیامی بود مبنی بر اینکه تا زمانی که ایران تحت فشار تحریم‌ها از صادرات طبیعی نفت خود محروم شده، هیچ کشور متخاصمی در خلیج فارس نمی‌تواند در امنیت کامل بماند. در طرف مقابل، ایران استدلال‌های قانع کننده‌ای در اختیار دارد که عامل این حوادث را توطئه گروه‌های جنگ طلب در امریکا و شماری از کشورهای منطقه در حمایت از جنگ می‌داند. بر اساس این تحلیل‌ها، طرفداران جنگ با ایران، از طریق انجام این گونه عملیات خرابکارانه و نسبت دادن آن به ایران می‌کوشند که دستاویز لازم برای کشاندن امریکا به جنگ را فراهم کنند. حتی در مورد اخیر، ممکن است این خرابکاری، تلاشی برای ناکام گذاشتن احتمال اندک موفقیت دیپلماسی میانجیگری و یا حتی برعکس، بهانه‌ای برای افزایش فشار بر ایران به منظور وادار کردن تهران به پذیرش پیشنهاد مذاکره باشد. در این صورت هدف قرار دادن نفتکش‌ها دارای هدف نظامی نیست بلکه شکلی از دیپلماسی برای انتقال پیام است. فارغ از این حدس و گمان‌ها، این واقعیت که خروج امریکا از برجام و به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران به افزایش تنش‌ها در منطقه دامن زده برجای خود باقیست.

حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با آرمان در پاسخ به این سوال که از دیدگاه شما طراحان سناریوی نفت کش‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ گفت: واقعیت آن است که ایالات متحده به‌دنبال آن است که ایران را به‌عنوان سقوط (شکست‌دهنده) دیپلماسی معرفی کند. در خصوص حادثه نفتکش‌های ژاپنی می‌بایستی یک کمیته حقیقت یاب متشکل از کشورهای منطقه شکل گیرد و البته بدون حضور بازیگری همچون آمریکا که ورودش باعث این نابسامانی‌ها شده است. این کمیته حقیقت‌یاب می‌بایستی در کوتاه‌مدت شکل گیرد تا موضوع و ابعاد این مساله را روشن کند. به‌نظر می‌رسد موافقت نامه‌های امنیتی دهه ۹۰ میلادی میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌بایستی احیا شود. همچنین می‌بایستی یک سازوکار منطقه‌ای شکل گیرد برای مصون داشتن این آبراهه بین‌المللی از نوسانات امنیتی که در حال شکل‌گیری است. به هر حال این مساله به همگان آسیب می‌زند. می‌بایستی امنیت در منطقه خلیج فارس جزو خطوط قرمز تعریف شده و این سازوکار منطقه‌ای شکل گیرد. متأسفانه نه تنها چنین سازوکاری شکل نگرفته بلکه اتهام‌زنی‌ها بیشتر موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. لذا به‌نظر می‌رسد دو پیشنهاد کوتاه و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران می‌بایستی مطرح شود.

پشت پرده‌های حمله به نفت کش‌ها

آرمان نوشت: یک تناقض و چالش بزرگی میان تیم «بی» و جنگ افروزان کاخ سفید با شخص ترامپ و اطرافیانش قرار دارد که رئیس‌جمهور آمریکا بر اساس سیاست‌های خاصی که دارد به هیچ عنوان موافق جنگ به دلیل هزینه‌های سنگینی که دارد نیست. بنابراین می‌توان گفت که این سیاست‌های پیش از انتخاباتی اوست. لذا دونالد ترامپ سعی داشته تا کانون‌های بحران‌ساز همچون کره شمالی را مهار نماید. تیم بی که شامل نتانیاهو، بولتون و بن‌سلمان و بن‌زاید است خواستار آن هستند که جنگی را بپا داشته و با هزینه آمریکایی‌ها باشد. به هر حال اگر آتش جنگی در منطقه افروخته شود آمریکا مجبور خواهد بود به منظور حمایت از متحدان منطقه‌ای‌اش خواه ناخواه وارد یک جنگ فرسایشی شود. چنین مسأله‌ای آرزوی بولتون، نتانیاهو و شاهزاده‌های کم خرد سعودی و اماراتی است. لذا زمانی که هرگونه تحرکی برای خروج منطقه از بحران‌های حاد آغاز می‌شود و یا اینکه فعالیت‌های دیپلماتیک از سر گرفته می‌شود برای آنکه بنا به خواست طرفین تنش‌زدایی صورت گیرد، متوجه می‌شویم که دست‌هایی نامرئی درپی ناامن‌سازی محیط امن خلیج فارس بر می‌آیند.

به گزارش انتخاب، پایگاه خبری "المیادین" روز شنبه در گزارشی به قلم "قاسم عزالدین" تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به خبر انفجار دو نفتکش در دریای عمان، تاکید کرد که این انفجارها دسیسه جنگ طلبان برای بازگردان شرایط منطقه خلیج فارس به آستانه جنگ بود. این تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: ترس و نگرانی در ساعات اولیه این انفجارها بر همگان حاکم شد و اطلاعات درباره این حادثه بسیار کم و یادآور انفجار ماه گذشته نفتکش‌ها در نزدیکی بندر الفجیره در امارات بود. انفجاری که چیز زیادی از نتیجه تحقیقات درباره آن اعلام نشد و تنها "جان بولتون" مشاور امنیت ملی دولت "دونالد ترامپ" در سفر خود به ابوظبی، مسؤولیت آن را به گردن ایران انداخت. وی خاطر نشان کرد: در حادثه الفجیره ائتلاف سعودی، انگلیس و آمریکا درخواست ایران برای تحقیقات بین المللی را رد کردند، اما در انفجار اخیر نه ائتلاف سعودی و نه کشورهای غربی اشاره‌ای به انجام تحقیقات نکرده‌اند و "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا، ایران را به خاطر هدف قرار گرفتن فرودگاه "ابها" عربستان متهم کرد، اما اینکه ایران در برابر بیش از ۲۰۰ عملیات ضد کشتی‌ها و نفتکش‌ها، یک عملیات هم انجام نداده، نادیده گرفت. عز الدین تاکید کرد: به نفع ایران نیست که ضد نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس عملیاتی انجام دهد و چه بسا مصلحت تهران در شرایطی کنونی خود با واشنگتن، عدم تنش است و طبق این قاعده، تهدید منافع قطر که نفتکش "فرانت آلتایر" از مبدا "الرویس" قطر به سمت تایوان در حرکت بود و همچنین تهدید منافع ژاپن و هدف قرار دادن نفتکش دومی که از عربستان راهی سنگاپور بود آن هم در شرایطی که "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها به ایران آمده بود، معنایی ندارد.

روزنامه دنیای اقتصاد با طرح این سوال که " چرا ایران مسؤول حمله به نفتکش‌ها نیست؟ " نوشت: ایران همواره نشان داده است به دنبال حمله و تجاوز به دیگر کشورهای منطقه نیست و حمایت‌هایی را که از برخی دولت‌ها و گروه‌ها نظیر حزب‌الله لبنان، دولت‌های سوریه و عراق و شاید حوثی ها انجام داده است به واقع نوعی واکنش به کنش آمریکایی‌ها یا تهدیدات دیگر بوده است. با این حال مایک پمپئو در بیانیه‌ای تنها ساعاتی پس از وقوع حادثه برای چند نفتکش در دریای عمان بدون انتشار هیچ‌گونه مدرک معتبری ایران را مسؤول این حملات معرفی کرد. لوبلاگ تاکید می‌کند که هیچ دلیل یا سابقه‌ای از ایران طی دو دهه گذشته وجود ندارد که احتمال حمله ایران علیه نفتکش‌ها را مطرح کند. با این حال افزایش تنش‌ها نشان از آن دارد که کمپین فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است و ترامپ اگر به‌دنبال جنگ نیست باید این مهم را درک کند که دیپلماسی تنها درخواست یک طرف و پذیرش ازسوی دیگر نیست.

تأثیر حادثه نفت کش‌ها بر بازار

روزنامه مردم سالاری از جهش ۴ درصدی قیمت نفت پس از حادثه برای نفتکش‌ها خبرداد و نوشت: قیمت نفت‌خام پس از انتشار گزارش‌هایی از حمله به نفت‌کش‌های جدیدی در دریای عمان بیش از چهار درصد افزایش یافت. باوجودی که قیمت نفت‌خام سبک شیرین آمریکا در پایین‌ترین محدوده پنج ماه اخیر خود در نوسان بود، پس از این حادثه با جهشی قابل توجه به ۵۲ دلار و ۲۵ سنت رسید. هربشکه نفت‌خام برنت دریای شمال نیز با افزایشی ۲.۴ درصدی به ۶۱ دلار و ۳۷ سنت رسیده است. این در حالی است که ماه گذشته نیز چهار کشتی در آب‌های منطقه‌ای امارات و نزدیکی بندر الفجیره در معرض «عملیات خرابکارانه» قرار گرفتند. قیمت نفت پس از اینکه روز پنج شنبه در پی حمله به دو نفتکش در خلیج عمان صعود چشمگیری پیدا کرده بود، در معاملات روز جمعه کاهش پیدا کرد.

همدلی در یادداشتی با تاکید بر اینکه انفجار نفتکش‌ها تأثیری طولانی مدت بر بازار نفت دارد نوشت: حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان، اتفاقی است که نتایج و عواقب گسترده‌ای دارد. از یک سو در پی این ماجرا، بسیاری از کشتی‌ها که از این نقطه عبور و مرور می‌کردند، حالا احساس خطر می‌کنند و این موضوع باعث شده تا رفت و آمد کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان با چالش مواجه باشد…از سوی دیگر این انفجار باعث افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر شده است و به‌نظر می‌رسد که تأثیر این اتفاق در بازار جهانی نفت، طولانی مدت خواهد بود. حتی می‌توان گفت که این انفجار بسیاری از خریداران نفتی را نیز نگران کرده است و این نگرانی می‌تواند بر میزان تقاضای نفت در بازار جهانی مؤثر باشد. نکته قابل توجه این است که بسیاری از کشتی‌هایی که از این نقطه عبور می‌کردند نیز در حال حاضر نگران این وضعیت هستند و با این اوصاف بازار نفت در سایه روشن قرار گرفته است. یکی از نکات قابل‌توجه در زمینه انفجار این نفتکش‌ها این است که در آستانه نشست کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک و با توجه به تأثیر روانی این ماجرا بر قیمت نفت، کشورهای عضو یا غیر عضو این سازمان در تصمیم‌گیری‌های خود تحت تأثیر این ماجرا قرار خواهند گرفت و به عبارتی می‌توان گفت که تأثیر این انفجار بر نحوه تصمیم‌گیری این کشورها مؤثر خواهد بود. اگرچه هنوز زمان کافی تا نشست اعضای اوپک باقی مانده است و فعلاً فرصت برای جبران این اتفاق وجود دارد، اما در حال حاضر این موضوع به دلیل هیجانی شدن بازار نفت از اهمیت زیادی برخوردار است که احتمال تأثیرگذاری آن بر اجلاس کشورهای صادر کننده نفت وجود دارد. این ماجرا از سوی دیگر باعث شده است تا جامعه جهانی نسبت به این اتفاق موضع گیری کنند. اما نکته مهم این است که امداد نیروهای ایرانی به این کشتی‌ها باعث تقدیر جامعه جهانی شده است و این حرکت نیز می‌تواند تأثیر گذاری مثبتی را در سرنوشت نفت داشته باشد. به هر حال هر یک از کشورها به دلیل نگرانی از وضعیت، می‌توانند میزان تقاضای خود را افزایش دهند و در مجموع این گونه اتفاقات در طولانی مدت می‌تواند در میزان عرضه و تقاضا مؤثر باشد.

«همدلی» در مطلب دیگری چشم‌انداز بازار نفت در پی انفجار دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان را ارزیابی کرده و نوشته است: برخی از تحلیل‌گران حوزه انرژی پیش‌بینی می‌کنند که درپی انفجار نفتکش‌ها در تنگه هرمز، قیمت نفت در بازار جهانی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار خواهد رسید…سه روز از انفجار دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان می‌گذرد و بازار نفت در تمامی این ۷۲ ساعت، توجه تعداد زیادی از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. چند روزی می‌شود که این بازار هیجانی شده و قیمت طلای سیاه با روندی رو به رشد در صدر اخبار رسانه‌ها جای گرفته است. این ماجرا نه تنها از ابعاد سیاسی، بلکه از نظر اقتصادی پررنگ شده است. چرا که بازار نفت در ماه‌های اخیر به دلیل کمتر شدن رد پای نفت ایران و برخی از کشورهای صادرکننده، با خلاء مواجه شده و از بین رفتن امنیت نفتکش‌ها در تنگه هرمز، می‌تواند وضعیت عرضه و تقاضا را بر هم بریزد و قیمت طلای سیاه را حتی بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی، تحت تأثیر قرار دهد. آنطور که از رصد گزارش‌های مختلف برمی‌آید، بازار نفت در ساعات اولیه انتشار این خبر با شوک قیمتی مواجه شده و قیمت‌ها از آن روز به بعد مدام در حال افزایش است. نفت برنت که در ساعات اولیه بعد از انفجار رشد ۴.۵ درصدی را عاید خود کرده بود، بالاخره در اواخر روز حادثه کمی افت کرد و در نهایت با افزایش دو درصدی کارنامه‌اش بسته شد. اما روز جمعه این روند افزایشی متوقف شد و بازار در آن روز با وجود تحلیل‌های کارشناسی درباره رشد قیمت در روز حادثه، در مسیر کاهشی قرار گرفت.

سناریوها در خصوص انفجار نفتکش‌ها

فرارو گزارش داد: در غیاب کانال‌های سیاسی برای حل‌وفصل دیپلماتیک تنش‌ها میان ایران و آمریکا، هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها، سطح تنش‌ها را به شکل چشمگیری بالا می‌برد. علاوه بر این، سناریوهایی که از سوی مقامات و ناظران غربی برای تأمین امنیت نفتکش‌ها پیشنهاد شده، همگی می‌توانند تنش‌ها را به یک بحران بین المللی تبدیل کنند. ظرف یک ماه، حداقل شش نفتکش در اطراف تنگه هرمز منفجر شدند. صبح روز یکشنبه ۱۲ ماه مه، انفجارهای قوی، بندر فجیره امارات متحده عربی را لرزاند. در جریان این انفجارها، چهار نفتکش آسیب دیدند. در تحقیقاتی که امارات به کمک چند کشور دیگر انجام داد، یک بازیگر دولتی مسئول این حملات شناخته شد. امارات در تحقیقات خود، رسماً کشوری را متهم نکرد، اما آمریکا و عربستان صریحاً ایران را مسئول حملات فجیره دانستند. چند هفته بعد از واقعه فجیره، بار دیگر، دو نفتکش در دریای عمان منفجر شدند. اما این بار، آمریکا و برخی متحدانش فوراً انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفتند. در ماجرای فجیره، امارات ابتدا ایران را متهم نکرد، اما اکنون همزمان با انفجار نفتکش‌های ژاپنی و نروژی، ابوظبی می‌گوید تهران مسئول حملات فجیره است. عبدالله بن زائد، وزیر خارجه امارات، روز شنبه مدعی شد در حملات فجیره «اثر انگشت» ایران قابل ملاحظه است…حدود یک پنجم نفت جهان، از تنگه هرمز عبور می‌کند و هر گونه ناامنی در این منطقه بدون شک بر اقتصاد جهان تأثیر می‌گذارد. از این رو، طبیعی است که بسیاری از کشورهای بزرگ جهان درباره احتمال وقوع درگیری در این منطقه ابراز نگرانی کنند و برای جلوگیری از بی ثباتی در خلیج فارس تدابیری بیندیشند.

روزنامه ابتکار زیر عنوان "سناریوی مشکوک حمله به نفتکش‌ها" نوشت: شاید بسیاری فیلم «جنگ نفتکش‌ها» با بازی چهره‌هایی همچون مجید مظفری و جمشید جهانزاده را به یاد بیاورند. نام این فیلم، عنوانی است که به حملات جنگی نسبت به نفتکش‌ها در خلیج‌فارس در جریان جنگ ایران و عراق انجام گرفت، اطلاق شد؛ حملاتی که البته طرف‌های درگیر آن تنها ایران و عراق نبودند. حالا به نظر می‌رسد که در سناریوی جدید، قرار است به جای اینکه وجود یک جنگ، عامل ایجاد «جنگ نفتکش‌ها» شود، «جنگ نفتکش‌ها» بهانه روشن کردن فتیله جنگ در منطقه باشد. صبح پنجشنبه، در شرایطی که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در جریان سفر دو روزه خود به تهران، به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفته بود، خبری مبنی بر آتش‌سوزی دو نفتکش در دریای عمان منتشر شد. در حالی که این همزمانی به اندازه کافی شک‌برانگیز بود، اعلام اینکه یکی از این دو نفتکش در مالکیت ژاپن قرار داشت، ماجرا را پیچیده‌تر کرد و گمانه‌زنی‌ها به دنبال آن آغاز شد…به هر ترتیب در روزهای آینده احتمالاً اخبار بیشتری در این باره به گوش خواهد رسید، اما چیزی که واضح به نظر می‌رسد، وجود سناریویی برای برافروختن آتش جنگ در منطقه با ایجاد ناامنی برای مسیر انرژی در خلیج فارس و دریای عمان است. شاید اشاره به توئیت یک کاربر آمریکایی به نام «جاستین هالپرن» در این راستا بی مناسبت نباشد. وی در واکنش به ادعاهای دست داشتن ایرانی‌ها در انفجار دو نفتکش در دریای عمان نوشت: «پدرم در کشتی یواس‌اس مدوکس که حمله به آن آغازگر جنگ ویتنام شد، بود. می‌گفت: هیچیک از ما نمی‌دانستیم چرا در خلیج تانکین هستیم تا اینکه یکی از افسران سر میز صبحانه گفت: ما را فرستاده‌اند اینجا تا منفجر شویم و بتوانند جنگی که واقعاً دنبال شروع آن هستند را آغاز کنند».

نگاه کاربران فضای مجازی به حادثه نفتکش‌ها

روزنامه ایران زیر عنوان "جنگ نفتکش‌ها" نوشت: ماجرای حمله به دو نفتکش در دریای عمان همزمان با سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران دیروز هم شبکه‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده بود. بخصوص بعد از فیلمی که امریکایی‌ها منتشر کرده و مدعی شدند ایرانی‌ها به یکی از نفتکش‌ها نزدیک شده و مین عمل نکرده را برداشتند. این فیلم را کاربران زیادی منتشر کردند و درباره‌اش نوشتند. با شک و تردید درباره آن و قصد امریکا: فرشاد: «‌۴۴ سرنشین کشتی توسط ایران و ٢٣ نفرتوسط ناو امریکایی نجات پیدا کردند. ازدیروز رسانه‌های اونوری عکس، خبر، توصیفات حماسی و طرف ایران در انفعال. یک مشاور رسانه چابک و آشنا به رسانه‌های نو برای مخاطب بین‌المللی ندارید به جنگ این ایرانی‌ستیزی‌ها بره؟»، حاج برهان: «یکی دیگه از دستاوردهای حمله به نفتکش‌ها برای امریکایی‌ها اینه که با رسانه‌هاشون افکار عمومی جهان رو از نتایج دیدار امام خامنه‌ای و شینزو آبه و حقیر شدن ترامپ دروغگو منحرف می‌کنن!»، سهند: «فیلم مین‌گذاری کجاست!؟ یعنی دیدن مین گذاشتن فیلم گرفتن صداش رو در نیاوردن که نفتکش منفجر بشه فیلم جدا کردن مین عمل نکرده رو پخش کنند؟»، حامد پایدار: «امریکا یه فیلم منتشر کرده که توش یه قایق ایرانی به نفتکش نزدیک شده و به ادعای اونا داره یک مین منفجر نشده رو جدا می‌کنه! به فرض صحت، همه باید از نیروی دریایی و بچه‌های ما متشکر باشن که جونشون رو به خطر انداختن تا از انفجارهای دیگه جلوگیری کنن! دمشون گرم!»

تبعات بسته شدن تنگه هرمز

"تنگه سرنوشت‌ساز" عنوان گزارش روزنامه دنیای اقتصاد است که در بخشی از آن می‌خوانیم: در حال حاضر نگرانی درباره شروع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا بسیار زیاد است، زیرا اهداف آمریکایی در تیررس ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه قرار دارند. در واقع از ماه گذشته میلادی احتمال درگیری‌ها بیشتر شده و ایران یا گروه‌های یادشده می‌توانند انواع کشتی‌های حاضر در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، دریای سرخ و باب المندب را هدف قرار دهند. ایران بارها تهدید کرده در صورت لزوم تنگه هرمز را خواهد بست. میزان بالای نفتی که از این تنگه عبور می‌کند، اهمیت فوق‌العاده‌ای به آن داده و یک نکته مهم که همه باید به آن توجه کنند این است که ایران می‌تواند مین‌هایی در سراسر تنگه هرمز قرار دهد و پاک کردن آنها در شرایط عادی ماه‌ها طول می‌کشد. متخصصان می‌گویند اگر ایران مجبور شود تنگه هرمز را ببندد عرضه نفت به بازارهای جهان ناگهان حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و لازم است به این واقعیت اشاره کنیم که حتی جبران کاهش چند صد هزار بشکه‌ای عرضه نفت ایران به جهان آسان نبوده است چه رسد به کاهش چند میلیون بشکه‌ای عرضه آن هم برای مدتی طولانی… تنگه هرمز برای ایران، آمریکا و کل جهان اهمیت بالایی دارد و موضوع نگران‌کننده این است که تنش‌های کنونی می‌تواند خیلی سریع شدت یابد و به درگیری منجر شود. نه ایران و نه آمریکا مایل نیستند چنین شود، زیرا تبعات آن برای هر دو کشور و جهان بسیار بزرگ خواهد بود. به نظر می‌رسد دو طرف در حال آزمودن وضعیت حاکم بر منطقه هستند و هیچ‌یک نمی‌داند در آینده چه روی خواهد داد.

دوراهی آمریکا در مقابل ایران

به گزارش فرارو، آمریکا، برخلاف حمله بندر فجیره، که در آن ایران را پس از مدتی متهم کرد، این بار فوراً انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت. ولی با وجود اتهام زنی به ایران، دولت ترامپ هنوز تصمیمی برای پاسخ دادن به ایران نگرفته است…آبه برای تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا به تهران آمده بود، اما در حالی که او مشغول گفتگو با آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبری انقلاب اسلامی، بود، خبر حمله به نفتکش‌ها تیتر نخست رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی شد. این حمله، در زمانی اتفاق افتاد که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن به سطح کم‌سابقه‌ای رسیده است. آمریکا تقریباً از تمام ابزارهای غیرنظامی خود برای اعمال فشار بر ایران استفاده کرده و برای تشدید فشار بر ایران، گزینه‌های چندانی، جز ابزارهای نظامی، ندارد. به همین دلیل، مقامات پنتاگون، اکنون برای پاسخ به انفجارهای نفتکش‌ها، برخی گزینه‌های محدود نظامی را بررسی می‌کنند… رئیس‌جمهور آمریکا در دوره تبلیغات انتخاباتی بارها از جنگ‌های خارجی آمریکا انتقاد کرده و حتی پس از ورود به کاخ سفید هم با هدر دادن پول‌های آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه مخالفت کرده است. با این حال، کارزار فشار اقتصادی حداکثری او علیه جمهوری اسلامی ایران، تنش‌ها را به حدی رسانده است که به گفته برخی تحلیلگران، ممکن است به درگیری تصادفی میان ایران و آمریکا منجر شود… د. ترامپ در برابر ایران در یک دو راهی قرار گرفته است. از یک طرف، او برای اعمال فشار بر ایران، از تمام ابزارهای دیپلماتیک و غیرنظامی کشورش استفاده کرده و بنابراین، جهت پاسخ دادن به انفجارهای نفتکش‌ها، جز ابزارهای نظامی، گزینه مهم دیگری برای قدرت نمایی در برابر ایران ندارد. از طرف دیگر، او تمایلی هم به استفاده از ابزار نظامی علیه ایران ندارد.

رسانه‌های اصولگرا

رد شدن ادعاهای واهی آمریکا علیه ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری ژاپنی کیودو امروز شنبه گزارش داد که توکیو سرگرم جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان است. براساس این گزارش، یکی از دو نفتکش مذکور توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شود… یک مقام ژاپنی گفته که «الان خیلی زود است نتیجه‌گیری کنیم چه اتفاقی افتاده است و توکیو هنوز هیچ تاییدیه‌ای درباره اینکه چه کسی و چرا این حمله را انجام داده است، در دست ندارد».مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند، ایران پشت حمله به این دو نفتکش است اما هیچ سندی دال بر ادعای خود ارائه نکرده‌اند. برخی متحدان واشنگتن از جمله آلمان و اتحادیه اروپا هم درباره این ادعای آمریکا تشکیک کرده‌اند. همچنین رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی که نفکتش آن در دریای عمان دچار سانحه شده است، گفته دو «شیء پرنده» در روز پنجشنبه به نفتکش ژاپنی در دریای عمان صدمه زده، اما خسارتی به محموله متانول وارد نشده است. اظهارات «یوتاکا کاتادا» رئیس شرکت «کُکوکا سانگیو» نیز با ادعای آمریکایی‌ها در زمینه استفاده از مین‌های چسبنده در حمله به این نفتکش‌ها در تناقض است و ادعای آمریکایی‌ها را زیر سوال برده است.

کیهان زیر عنوان "جهان ادعای ترامپ درباره انفجار نفتکش‌ها را به سخره گرفت" نوشت: آمریکا که طراح اصلی و پشت‌پرده سناریوی حمله به دو نفتکش در دریای عمان و سپس، متهم کردن ایران بود، در این ماجرا کاملاً شکست خورد و نتوانست هیچ اجماعی را در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به وجود آورد…علاوه‌بر افکار عمومی جهان و محافل سیاسی و رسانه‌ای مستقل، که از همان ابتدا انگشت اتهام را به سمت دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و رژیم‌های صهیونیستی و سعودی گرفته بودند، بسیاری از دولت‌های غربی و متحدان منطقه‌ای آنها هم نسبت به روایت آمریکایی‌ها از ماجرای نفتکش‌ها، ابراز تردید کردند و نقش ایران را در این حادثه زیر سوال بردند.

مشرق نیوز نوشت: خبرگزاری «کیودو» به نقل از چند منبع دولتی ژاپن نوشت: دولت ژاپن اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به ۲ نفتکش در دریای عمان را غیرمتقاعدکننده می‌داند و از واشنگتن درخواست کرده تا مدارک بیشتری برای تأیید این ادعای خود ارائه دهد… «یوتاکا کاتادا» مالک نفتکش «کوکوکا کاریجس» ضمن مورد تردید قرار دادن ادعای آمریکا از رؤیت یک شیء پروازی در آسمان توسط خدمه نفتکش پیش از انفجار دوم خبر داد. وی در ادامه ضمن نادرست خواندن حمله به نفتکش و انفجار آن در اثر مین، تاکید کرد با توجه به اظهارات خدمه مبنی بر انفجار در اثر شیء پروازی، موضوع بررسی قرار دادن بمب در کناره بدنه خارجی نفتکش از دستور کار ما خارج شده است.

روزنامه وطن امروز با انتخاب تیتر "هیچ‌کس باور نکرد" به موضوع انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان پرداخت و نوشت: با وجود گذشت ۳ روز از حادثه انفجار و آتش‌سوزی ۲ نفتکش در دریای عمان، واکنش‌های بین‌المللی به این موضوع همچنان ادامه دارد. هر چند آمریکا تلاش کرد این حادثه را به‌واسطه فیلمی مبهم به ایران نسبت دهد اما قریب به اتفاق کشورهای غربی و آسیایی این ادعا را رد کرده‌اند… د. همزمانی این حادثه با سفر آبه به تهران موجب شد گمانه‌هایی مبنی بر توطئه کشورهایی چون عربستان و امارات و حتی رژیم اسرائیل برای برهم زدن مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران مطرح شود، چنانکه سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود درباره این اتفاق از بروز حوادث مشکوک برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست‌وزیر این کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرد… متحدان آمریکا هم تردید کردند نکته قابل توجه در توطئه اخیر آمریکا علیه ایران، عدم همراهی ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلیس بود. در همین راستا وزیر خارجه آلمان گفته است ویدئویی که آمریکا از نفتکش ژاپنی منتشر کرده است برای نتیجه‌گیری درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست.

روزنامه خراسان زیر عنوان "نقشه آبکی" نوشت: پس از انفجار و آتش سوزی دو تانکر بزرگ نفتی که ژاپنی و نروژی بودند، آمریکا در دو عرصه رسانه‌ای و دیپلماتیک تلاش کرد با ارائه یک سناریو، ایران را به عنوان عامل این حادثه معرفی کند اما تناقض‌های این روایت، شواهد و اظهارنظرها و همچنین نشست بی نتیجه شورای امنیت این نقشه آمریکا را که در آب‌های دریای عمان اجرا شده، تاکنون نقش بر آب کرده است.

سیاست روز زیر عنوان "فصل بلوا" نوشت: درست در ساعاتی که امریکایی‌ها با خواهش و تمنا نخست‌وزیر ژاپن را به عنوان واسطه برای ایران فرستادند، نمایشی در خلیج‌فارس اجرا شد تا خباثت و حقارت مسئولان این کشور را بیش از پیش نمایان سازد، دو نفت‌کش در همین حین دچار حادثه شدند تا نیروهای دریایی ایران به کمک خدمه رفته و امریکا پس از این فاجعه در نمایشش مضحک این‌طور وانمود کند که ایران عامل حمله به نفت‌کش‌هاست!! و مستنداتی ارائه دهد که حتی کمتر از یک ساعت خلاف واقع بودن فیلم‌ها اثبات شده و آبروریزی عظیمی را مجدداً برای سردمداران ایالت سرمایه‌دارها به بار آورد. اما حمله به نفت‌کش‌ها و نمایش مضحک امریکایی‌ها در شورای امنیت و رسانه‌های دنیا از چند منظر قابل بررسی و تحلیل است.

پشت پرده‌های حمله به نفت کش‌ها

به گزارش مشرق، در حالی که آمریکا با انتشار فیلمی از یک قایق مدعی شده که ایران پشت حادثه روز پنجشنبه برای دو نفتکش در دریای عمان بوده اما کارشناسان مستقل با زیرسوال بردن این فیلم، عواملی را که امکان دارد این حمله را انجام داده‌اند بیان کرده‌اند. نشریه نیوزویک آمریکا در گزارش روز شنبه خود درباره این حادثه نوشت: آمریکا فیلم سیاه و سفید غیرواضحی را منتشر کرده و بنا بر ادعای مقامات آمریکایی این فیلم نشان می‌دهد که یک قایق گشتی ایرانی در حال حرکت در طول نفتکش «Kokuka Courageous» یکی از دو نفتکشی است که روز پنجشنبه دچار حادثه شده بوده است. بنا بر ادعای مقامات آمریکایی، سرنشینان این قایق یکی از مین‌های دریایی که عمل نکرده را خارج می‌کنند تا شواهد دست داشتن آنها در این انفجارها را مخفی کنند… آنتونی کوردزمن، تحلیلگر استراتژیک در مرکز استراتژیک مطالعات بین‌الملل به نیوزویک گفت: باید این سوال پرسیده شود که اگر ایران عامل این حمله نیست پس چه کسی می‌تواند آن را انجام داده باشد؟ می‌توان این احتمال را داد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن-ایران و آمریکا- را علیه یکدیگر شعله‌ور کند. یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا از آن بتوانند برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند.

روزنامه رسالت گزارش داد: صبح پنجشنبه دو انفجار مهیب در دریای عمان رخ داد و منابع خبری دقایقی بعد اعلام کردند، دو نفتکش بزرگ هدف انفجار قرار گرفته‌اند. با آنکه ایران این حادثه را مشکوک خواند، مقامات آمریکایی از جمله مقامات وزارت خارجه و دفاع، تلاش کردند با توجه به تنش موجود، ایران را متهم جلوه دهند… الجمهوریه روز شنبه (دو روز پس از حادثه) به نقل از دیپلمات‌های عربی که هویت آنان را فاش نکرد، نوشت: «قطعاً یک جناح تندرو در دولت آمریکا قصد جنگ‌افروزی دارد که دو رکن آن، مایک پامپو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هستند. در مقابل اینها، یک جناح در دولت آمریکا نیز خواستار آرامش است. ظاهراً [دونالد] ترامپ با ماهیت عملگرایش، بیشتر جانب جناح آرامش‌خواه است. در نتیجه اصلاً بعید نیست که جناح تندرو از طریق مانور روی این حمله، قصد بازیابی خود و کشاندن رئیس جمهور آمریکا به جنگ مستقیم علیه ایران را داشته است».این منابع عربی توضیح دادند که «باید مراقب آنچه طی هفته‌های اخیر در منطقه افتاده، بود؛ از حمله در دریای عمان تا حمله حوثی‌ها به فرودگاه [سعودی] أبها. در نتیجه زمان حمله [در دریای عمان کاملاً] مشکوک است؛ چه از حیث هم‌زمانی با سفر نخست‌وزیر ژاپن چه از این حیث که بلافاصله پس از حمله حوثی‌ها [به فرودگاه أبها] بود. هدف اتهام [آمریکا] تأکید بر متهم بودن ایران است و [این کشور] تلاش می‌کند با انتشار تصاویری ویدئویی، بر مسئول‌سازی ایران تأکید کند.

صبح نو در مطلبی نوشت: انتخاب کشتی حامل کالای ژاپنی و آن هم همزمان با ملاقات آقای شینزو آبه با رهبر انقلاب این نکته را در اذهان تداعی می‌کند که هر که چنین حمله‌ای را انجام داده به اطلاعات خیلی محرمانه و موثقی دسترسی داشته که نشان دهد کدام کشتی محموله ژاپنی حمل می‌کند تا پیغام خود را برساند و اینکه بالگرد آمریکایی توانسته از حادثه فیلم منتشر کند، نشان‌دهنده این موضوع است که آن‌ها کاملاً بر محیط اشراف داشتند و شاید هم آمریکایی‌ها نگران مین‌های جمع‌آوری‌شده توسط ایران هستند که این مین‌ها کشور متخاصم و فتنه‌گر را مشخص خواهد کرد. برخی از کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده خود چنین کاری را انجام داده باشد تا به نوعی این پیغام را به ایران برساند که اگر با مذاکرات و پیشنهادات آقای شینزو همراهی نکنند، قطعاً آن‌ها به راحتی می‌توانند بهانه‌ای برای راه‌اندازی یک جنگ در منطقه پیدا کنند.

شدت یافتن جوسازی‌ها و فشارها علیه ایران

خبرگزاری دانشجو نوشت: با گذشت چند روز از انفجار نفتکش‌های اماراتی در دریای عمان، هر لحظه بر حجم اتهام‌افکنی مقامات غربی برای جوسازی و فشار برای به مذاکره کشیدن ایران افزایش می‌یابد. تا اینکه روز گذشته یک مقام امریکایی در گفت و گو با سی ان ان، خبر از انهدام یک پهپاد امریکایی در حوالی نفتکش منفجرشده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد. اهمیت این خبر در این است که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شرکت کشتیرانی ژاپنی مالک کشتی کوکوکا کارجس (Kokuka Courageous) (یکی از دو کشتی که در دریای عمان آتش گرفت) خبر داد که ملوانان این نفتکش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده کردند که این امر نشان می‌دهد نفتکش مزبور بر اثر برخورد به مین آسیب ندیده است. آسوشیتدپرس نوشت که این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا که نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرده بود، در تناقض است.

تارنمای دانشجو در مطلب دیگری با عنوان "دم خروس عاملین انفجار نفتکش‌های اماراتی بیرون زد" نوشت: سرپرست وزارت دفاع آمریکا با اتهام به ایران حمله به دو نفتکش در دریای عمان را مشکل جهانی خواند و اعلام کرد که کشورش درصدد ایجاد اجماعی جهانی برای مقابله با این مشکل است. شاناهان به خبرنگاران گفت: تمرکز من، بولتون و وزیر خارجه مایک پومپئو بر این است که برای این مشکل جهانی یک اجماع جهانی بسازیم. این درحالی است که از مدت‌ها پیش کارشناسان در خصوص زمینه‌سازی تیم امنیتی دولت آمریکا برای فشار بیشتر به ایران جهت کشاندن او پای میز مذاکره است و در همین راستا با توطئه انفجار نفتکش‌ها در پی ایجاد اجماع جهانی علیه ایران هستند، امری که امروز سرپرست وزارت دفاع آمریکا به آن اعتراف کرد.

تأثیر حادثه نفت کش‌ها بر بازار

خبرگزاری دانشجو از صعود قیمت نفت به ۶۲ دلار بدنبال حادثه نفتکش‌ها خبر داد و آورد: درحالی‌که قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی به علت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان به ۶۲ دلار در هر بشکه افزایش یافت، اما متوسط قیمت نفت در هفته گذشته به علت نگرانی در مورد تقاضا برای نفت کاهش یافت. به گزارش رویترز، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی به علت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان که نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت را تقویت کرد، حدود یک درصد افزایش یافت، اما متوسط قیمت‌ها طی هفته گذشته به علت نگرانی از کاهش تقاضا برای نفت در اثر اختلافات تجاری کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با ۷۰ سنت افزایش ۶۲.۰۱ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۳ سنت افزایش ۵۲.۵۱ دلار معامله شد. حادثه نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز، قیمت نفت را ۴.۵ درصد در روز پنج شنبه افزایش داد.

روزنامه خراسان به بازتاب واکنش ۳ بورس عربی به انفجار ۲ نفتکش پرداخت و نوشت: قیمت نفت و شاخص بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تحت تأثیر انفجار دو نفتکش با نوسان قابل توجهی مواجه شد. به گزارش فارس، به نوشته روسیا الیوم، بورس عربستان سعودی با کاهش ۰.۸۳ درصد به ۹۰۰۹.۲۳ واحد رسید. همچنین بورس دبی با کاهش ۱.۱۴ درصد به ۲۶۳۳.۵۷ واحد تنزل پیدا کرد. بورس ابوظبی نیز شاهد کاهش ۰.۶۶ درصد بود که به ۴۹۵۷.۷۸ رسید. همچنین خبر حمله به دو نفتکش در دریای عمان قیمت نفت در بازارهای جهانی را ۲.۵ دلار بالا برد و هر بشکه نفت برنت به قیمت ۶۲ دلار و ۵۵ سنت به فروش می‌رود. این در حالی است که یک روز قبل از انفجار نفتکش‌ها، قیمت جهانی نفت به کمتر از ۶۰ دلار رسیده بود.

سناریوها در خصوص انفجار نفتکش‌ها

خبرگزاری تسنیم زیر عنوان "انفجار نفتکش‌ها؛ چند علامت سوال و یک سناریوی هالیوودی" گزارش داد: در حالی پنجشنبه گذشته دو فروند نفتکش در دریای عمان دچار سانحه شدند که چند علامت سوال بزرگ در باره سناریوسازی هالیوودی در خصوص مقصر جلوه دادن ایران در این ماجرا وجود دارد…فارغ از اینکه ادعاهای مطرح شده در خصوص برخورد اژدر به نفتکش‌ها با مستندات توسط همان غربی‌ها تکذیب شد، انفجار ۲ نفتکش و ربط آن به ایران حاوی نکاتی است که به طور مختصر به آنها می‌پردازیم؛ ۱- دو فروند نفتکش دو روز پیش در آب‌های ایران دچار سانحه شدند. به فرض این‌که اگر قرار بود ایران چنین کاری را انجام دهد به طور قطع برای اجرای آن از آب‌های سرزمینی استفاده نمی‌کرد. ۲- نکته بسیار مهم در حادثه صبح روز پنجشنبه این است که پس از آن‌که نفتکش‌ها دچار آسیب می‌شوند به سمت ایران حرکت می‌کنند و خدمه آنها را نیز ایران نجات می‌دهد. ۳- باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که بروز چنین حوادثی تبعات منفی اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد. در صورت غرق شدن یکی از این شناورها آلودگی زیست محیطی آن در آب‌های ایران فاجعه‌بار و حجم خسارت‌ها به ایران غیرقابل تصور بود. ۴- اگر به لحاظ فنی، غیرفنی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و … به حادثه نفتکش‌ها نگاه شود منطقی نیست ایران عمداً به منافع دریایی خودش آسیب برساند. ۵- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از خروج نفتکش‌های آسیب‌دیده از آب‌های سرزمینی ایران و پرواز خدمه نفتکش‌ها به سمت دبی خبر داد. خدمه‌ای که در مقابل دوربین‌ها از کمک‌رسانی به موقع ایرانی‌ها قدردانی و تاکید کردند هیچ مشکلی ندارند و همه چیز خوب است. در این بین رسانه‌های غربی عمداً کمک‌رسانی ایران در بروز این حوادث را پوشش نداند تا بتوانند سناریوی هالیوودی خود را مبنی بر مقصر جلوه دادن ایران پیاده کنند. داستانی که قطعاً پس از بررسی‌های فنی کذب بودن آن مشخض خواهد شد.

دنباله روی ولی‌عهد سعودی از آمریکا در اتهام زنی به ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از ادعاهای بی سند و مدرک مقامات آمریکایی درباره دست داشتن ایران در حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان، این بار «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی مسئول تداوم این زنجیره اتهام‌زنی علیه تهران شد. بن‌سلمان در گفت‌وگو با نشریه «الشرق الاوسط» مدعی شد: «بعد از حصول توافق هسته‌ای، ایران بودجه (بخش نظامی) را افزایش داد. بعد از برجام همچنین حمایت‌های ایران از گروه‌های منطقه‌ای بیشتر شد».وی در این مصاحبه که بخشی از آن بامداد یکشنبه منتشر شد، با تکرار ادعاهای بی‌اساس اروپایی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای اقدامات تروریستی، گفت: «امیدواریم رژیم ایران، رویکرد ستیزه‌جویانه را متوقف کند».ولی‌عهد سعودی، که کشورش بیشتر از چهار سال است مردم یمن را به خاک و خون می‌کشد، مدعی شد: «رژیم ایران حامی تروریسم و گسترش ویرانی در منطقه است».بن سلمان سپس به تأسی از خط‌دهندگان غربی خود، بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد: «رژیم ایران به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران احترام نگذاشته و زمانی که او آنجا بود، با حمله به دو نفتکش که یکی ژاپنی بود، جواب اقدامات او را دادند».

تنهایی تیم «ب» در نمایش نفتکش‌ها

روزنامه خراسان با درج این عنوان نوشت: گزارش خبری تنها دو روز لازم بود که وزیر دفاع آمریکا هدف واقعی آمریکا از سناریوهای ساختگی در منطقه را بیان و اذعان کند کشورش به دنبال اجماع سازی علیه ایران با [سو] استفاده از حادثه [بخوانید سناریوی] انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان است؛ پاتریک شاناهان می‌گوید، «در این مسئله جان بولتون و مایک پومپئو هم اتفاق نظر دارند». با این حال به نظر می‌رسد هر چه بیشتر می‌گذرد پس از آنکه شورای امنیت برای آمریکا نتیجه‌ای در پی نداشت و کشورهای عضو از او برای ادعاهایش سند خواستند، کشورهای بیشتری علیه روایت آمریکا از حادثه انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان موضع می‌گیرند. تا این جای کار در مقابل روسیه، چین، ژاپن، ترکیه، کویت و اتحادیه اروپا که خواستار سند درباره ادعای آمریکایی‌ها شده‌اند، تنها انگلیس و عربستان در متهم کردن ایران، تیم «ب» متشکل از جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زائد و بن سلمان را همراهی کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha