۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۳۶
کد خبر: 83356183
T T
۰ نفر
افزون بر سه میلیارد ریال وام مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی مهریز پرداخت شد

یزد - ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال زایی به فعالان مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی این شهرستان پرداخت شده است.

الهام جلوداری عصر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تسهیلات به ۳۴ نفر از افراد واجد شرایط در شهر و روستاهای بخش مرکزی مهریز که در رشته های صنایع دستی بومی و محلی فعالیت دارند، طبق مقررات پرداخت شد.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات از جمله برنامه‌های دولت تدبیر و امید و در راستای ایجاد اشتغال و توسعه صنایع دستی است که همچنان توسط افراد علاقه مند به حیات خود ادامه می‌دهد.

این مسئول اظهار داشت: تاکنون رشته‌های چاقوسازی، سنگ تراشی و ترکه بافی این شهرستان با ۲۰ فعال در فهرست آثار ملی ثبت شد و به دنبال ثبت دیگر صنایع بومی محلی هستیم که نقش مهمی در حفظ و احیای آنها دارد.

جلوداری سایر رشته‌های فعال شهرستان را گیوه بافی، تخت کشی، قالی بافی، معرق کاری، منبت کاری، سرمه دوزی و کار روی چوب و شیشه ذکر کرد که حدود ۱۵۰ نفر از زنان و مردان علاقه مند در شهر و برخی روستاهای بخش مرکزی به آن اشتغال دارند.

صنایع دستی نوعی محصول است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته شود، معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی تولید کالا اطلاق می‌شود، لوازمی که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین آلات مختلف ساخته شوند جزو صنایع دستی نیستند.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۱۰۰ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

۷۵۳۶/‏‬ ۲۰۴۷/‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha