۲ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۰۱
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 83366734
T T
۰ نفر
استاندار خراسان رضوی بر گسترش فرهنگ اقتصادی تاکید کرد

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی بر تمرکز بر گسترش فرهنگ اقتصادی تاکید کرد و گفت: البته توجه به مسائل اقتصادی بدان معنا نیست که سایر بخش‌ ها از جمله سیاست، فرهنگ، مسائل اجتماعی و امنیتی نادیده گرفته شود.

علیرضا رزم حسینی روز یکشنبه در سفر به شهرستانهای جنوب غربی استان خراسان رضوی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی کاشمر با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از ۱۱ سال قبل به دلیل اهمیت موضوع اقتصاد و معیشت مردم، هر سال را با موضوع اقتصادی نامگذاری کردند افزود: امروز ما به عنوان مسئولان و خدمتگزاران بر این سیاست تکیه کرده و در پی توجه به مسائل اقتصادی مردم در استان هستیم.

وی شاه کلید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را مردمی بودن اقتصاد دانست و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی باید مردمی باشد.

وی از تمرکز گرایی به عنوان اولین عیوب ساختاری نام برد و گفت: نظام تمرکزگرا نه تنها امکان پویایی را در بدنه استان‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه آن را از دست می‌دهد.

استاندار خراسان رضوی بوروکراسی اداری را از معضلات کشور دانست و افزود: این امر فساد اداری و نارضایتی مردم را در پی دارد.

وی اظهار داشت: در این میان نزاع‌ها و جناح بندی‌های سیاسی نه تنها موجب تعالی و پیشرفت نگردید بلکه موجب فاصله بین مردم شد.

وی گفت: به اسم دموکراسی و احزاب، باندهایی در کشور به وجود آمدند که موجب عقب افتادگی کشور شدند و اینک دولت دیوان سالار کشور را بسیار گران اداره می‌کند.

رزم حسینی با اشاره به وجود پنج میلیون کارمند و چهار میلیون بازنشسته در کشور افزود: تمام سرمایه‌های کشور از فروش نفت و درآمدهای مالیاتی و دیگر مسائل صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود.

وی اظهار داشت: نبود فرهنگ اقتصادی از جمله مشکلات کشور است و ما تاکنون موفق نشده‌ایم و نخواسته‌ایم فرهنگ اقتصادی را گسترش دهیم.

وی فضای موجود کسب و کار را زیبنده خراسان رضوی ندانست و‎ گفت: رتبه هجدهم فضای کسب و کار خراسان رضوی نشان می‌دهد ایراداتی وجود دارد.

رزم حسینی افزود: نسبت تسهیلاتی که شبکه بانکی کشور به سرمایه‌گذار، کارآفرین و مردم می‌دهد در کشور ۸۰ درصد و در خراسان رضوی ۵۶ درصد است و ۴۴ تا ۴۶ درصد منابع استانی به خارج از استان می‌رود.

وی با بیان اینکه این آمارها نشان می‌دهد فضای استان برای جذب سرمایه ‎گذار و تکریم مجاهدان اقتصادی مناسب نبوده است اظهار داشت: اگر کسی در چارچوب مقررات ثروتمند شد و ثروتش را برای اشتغال، تولید و توانمندسازی مردم به کار گرفت باید مورد تکریم قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای رفع موانع پیشرفت استان گفت: در این راستا مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را تشکیل داده‌ایم.

رزم حسینی افزود: حق نداریم مالیاتی را که از مردم می‌گیریم در مسیری غیر از آبادانی و در جای دیگری خرج کنیم، در این میان مردم باید آگاه شوند که اگر مالیاتی پرداخت می‌کنند برای آبادانی منطقه خودشان است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم اقتصاد مردمی باشد باید مردم در جریان تمام مسائل قرار گیرند.

وی گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی که طی ۶ ماه گذشته در استان خراسان رضوی آغاز شده در استان کرمان ۲ سال زمان برد تا موفق شدیم همه را برای توسعه استان دور هم جمع کنیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: به رغم اینکه از ۲۳ معین استان کرمان فقط ۴۰ درصد موفق شدند اما در این ۶ ماه ۷۱ معین در استان خراسان رضوی هر کدام توسعه بخش و روستایی از این استان را بر عهده گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: مدل توسعه اقتصاد مقاومتی کارنامه درخشانی دارد و بسیار امیدوارم با همدلی در استان این طرح نهادینه شود.

وی با بیان اینکه نهاد مردمی اقتصاد مردمی از دو ماه قبل توسط بخش غیر دولتی در استان خراسان رضوی تأسیس شده است، نقش بانوان را در این طرح بسیار حائر اهمیت دانست و گفت: در گام اول مثلث توسعه اقتصادی اقدامات عمل گرایانه واقعی را به نمایش خواهیم گذاشت.

رزم حسینی افزود: ۸۱ درصد زندانیان خراسان رضوی به جرم قاچاق مواد مخدر، سرقت و نزاع‌های خیابانی زندانی شده‌اند که ریشه تمام این جرایم بیکاری است.

وی با بیان اینکه منابع کشور باید اولویت بندی شود اظهار داشت: ۳۸۰۰ پروژه نیمه تمام در خراسان رضوی وجود دارد که متوسط طول عمر آنها ۲۵ سال است و برای اتمام این پروژه‌ها ۲۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است در این میان خرد جمعی به ما اجازه نمی‌دهد که منابع ملی را صرف پروژه‌هایی کنیم که چندین سال بهره‌برداری آن به طول خواهد انجامید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: چهار تفاهمنامه معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان کاشمر توسط استاندار خراسان رضوی، اضلاع مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی و معین‌های توسعه گرا در کاشمر به امضا رسید.
علی رسولیان افزود: بر اساس تفاهمنامه های منعقد شده، سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی به عنوان معین اقتصاد مقاومتی شهر کاشمر، شرکت فولاد ترشیز به عنوان معین بخش مرکزی، شرکت پیشرو صالح به عنوان معین بخش دهستان پایین ولایت و شرکت گیاهان دارویی پرند هم به عنوان معین دهستان بالا ولایت این شهرستان انتخاب شدند.
وی اظهار داشت: در یکصد و بیست و نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، ۱۴ تفاهم نامه سرمایه گذاری نیز در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و تولید منعقد شد که با حجم سرمایه گذاری ۲۶۵ میلیارد تومان برای ۱۰۹۴ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: در مجموع تا کنون تفاهمنامه های ۷۱۰ طرح اقتصادی با حجم سرمایه گذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان و ۷۰۰ میلیون یورو به امضا رسیده که با اجرای آنها ۵۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در این استان ایجاد می‌شود.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

۷۴۹۷ / ‏‬ ۶۰۵۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha