۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۳
کد خبر: 83367294
T T
۰ نفر
هشدار کارشناسان به سران اروپا درباره استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل شهروندان

تهران - ایرنا - اتحادیه اروپا در تلاش برای توسعه فناوری های هوش مصنوعی برای رقابت با آمریکا و چین است اما مسائل سیاسی و حقوق بشری در این میان موجب بحث هایی شده و کارشناسان هشدار داده اند که اروپا نیازمند مقرراتی برای جلوگیری از ایجاد دولت های پلیسی در اروپا است.

کارشناسان ارشد هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که اروپا نیازمند مقرراتی است تا تضمین شود که هوش مصنوعی برای ایجاد یک دولت پلیسی و نظارت شدید بر شهروندان به سبک کشور چین مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

یک هیأت کارشناسی قرار است گزارش خود مشتمل بر ۳۳ توصیه در خصوص چگونگی مدیریت هوش مصنوعی را روز چهارشنبه این هفته به رهبران اتحادیه اروپا ارائه دهد که شامل هشداری شدید نسبت به استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل و نظارت بر شهروندان است.

در پیش نویس نهایی این گزارش ۴۸ صفحه‌ای، کارشناسان از سیاستگذاران اروپایی می‌خواهند که "خطوط قرمزی" در زمینه کاربردهای با ریسک بالای هوش مصنوعی از قبیل سامانه‌های نظارت بر افراد یا رتبه بندی شهروندان بر اساس رفتار آنها، تعریف کنند و غیرقانونی اعلام کردن برخی از فناوری‌های جنجالی را بررسی کنند.

این کارشناسان ضمن درخواست ممنوعیت رتبه بندی شهروندان بر اساس هوش مصنوعی در عین حال تاکید می‌کنند که باید مقررات بسیار روشن و سختگیرانه ای برای نظارت در جهت مقاصد امنیت ملی وجود داشته باشد.

کارشناسان اتحادیه اروپا در عین حال توصیه کرده‌اند که نباید مقررات یکسانی برای همه کاربردهای مختلف هوش مصنوعی از جمله کاربردهای کم خطر هوش مصنوعی در نظر گرفت بخصوص که بسیاری از آنها هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارند.

به گزارش پولیتیکو، این توصیه‌های کارشناسان اولین تلاش اتحادیه اروپا در زمینه تعریف شروط و الزامات توسعه هوش مصنوعی و کاربرد آن در بازار داخلی گسترده اروپا و رقابت اروپا با آمریکا و چین در زمینه برتری در بخش هوش مصنوعی است.

هر چند توصیه‌های این کارشناسان غیر الزام آور است اما احتمالاً بر تصمیمات کمیسیون بعدی اتحادیه اروپا که از ماه نوامبر (آبان) کار خود را آغاز می‌کند، تأثیر خواهند داشت.

انتظار می‌رود که هوش مصنوعی یکی از اولویت‌های کاری کمیسیون اروپا در دوره جدید باشد.

فناوری هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد که وظایفی را انجام دهند که در گذشته نیازمند تفکر انسانی بود و این فناوری در آستانه ایجاد انقلابی در زندگی و کار انسان‌ها در زمینه‌های مختلف است و فرصت‌های گسترده‌ای از درمان بیماران سرطانی تا بهینه سازی چرخه‌های تولید کالا ایجاد می‌کند.

با این حال این فناوری خطراتی هم دارد و از جمله می‌تواند مورد سوءاستفاده دولتهای اقتدارگرا برای تشدید نظارت و کنترل مردم قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، بطور مشخص دولت چین از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد سامانه‌های پیشرفته نظارتی و سرکوب مخالفان سیاسی استفاده کرده اما حتی در درون اتحادیه اروپا که شهروندان با قوانین مربوط به حریم خصوصی محافظت می‌شوند، دولتها از لندن تا برلین در حال بررسی فناوری‌های تشخیص چهره بوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha