نیما تقوی سه شنبه ۴ تیرماه در گفتوگو با ایرنا عنوان کرد: در دنیا کلمه بیشترین قدرت را دارد و ماندگارترین میراث است؛ برای مثال ما از آلمان گوته را میشناسیم و آلمانیها از ایران، حافظ و سعدی را.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری پیرسوک شیراز شرایط کار فرهنگی را به ویژه در حوزه ادبیات دشوار توصیف کرد و گفت: در حوزه ادبیات، چند تن از مهمترین شخصیتهای معاصر از شیراز برخاستهاند که بسیار در این زمینه فعالیت کردند؛ اما شرایط بهگونهای نبود که نتیجه آن در استان فارس دیده شود.
وی افزود: مجموعههایی مانند پیرسوک با رویکرد انجام فعالیتهای هنری مبتنی بر ذوق و خلاقیت، طی چند سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردهاند.
او با بیان اینکه در این زمینه به یک پایه آموزشی نیاز داشتیم، ابراز داشت: عموم مردم ادبیات، موسیقی، نقاشی و هنر معاصر را نمیشناسند.
این فعال فرهنگی دلیل این مساله را اعمال ممیزیهای شدید و سختگیرانهای دانست که بر فضای فعالیت هنری حاکم است.
فعال عرصه فرهنگ و ادبیات: مردم از فضای هنری دور شدهاند و پیگیری آن برایشان جدی نیست؛ بنابراین موسسات خصوصی در زمینه هنری باید بار دیگری را هم علاوه بر تولید خلاقه بر دوش بکشند
تقوی ابراز داشت: مردم از فضای هنری دور شدهاند و پیگیری آن برایشان جدی نیست؛ بنابراین موسسات خصوصی در زمینه هنری باید بار دیگری را هم علاوه بر تولید خلاقه بر دوش بکشند؛ به معنای دیگر ضمن حمایت از هنرمندان باید مخاطبسازی و آموزشهایی برای مخاطب عمومی داشته باشند.
این هنرمند اضافه کرد: بر این اساس بخش خصوصی وظیفه دیگران را نیز برعهده گرفته است که باید در زمینه اشاعه هنر در جامعه فعالیت میکردند و این موضوع توان بسیاری از ما میگیرد و روند کار را کُند میکند.
او با ارائه مثالی در این زمینه بیان کرد: در حیطه نشر برخی استانداردها در شهرستانها رعایت نمیشود و به سیستم پخش کتاب خوبی دسترسی نداریم؛ افزون بر این، در حوزه ادبیات چند جلسه حرفهای و سیستماتیک و سسلسلهوار برگزار میشود.
تبلیغات حلقه گمشده فعالیت هنری
وی با اشاره به نقش موثر تبلیغات در حوزه فرهنگسازی گفت: چندی پیش در نمایشگاهی در گذر عفیفآباد متوجه شدیم بچهها یک انتشاراتی کودک و نوجوان را میشناسند. برای ما سوال بود که چطور ممکن است کودکی انتشاراتی را بشناسد و بعد متوجه شدیم شبکهای ماهوارهای کتابهای این انتشارتی را تبلیغ میکند و همه بچهها مخاطب این نشر و چاپ مجموعه کتابهایش را پیگیری میکنند.
این فعال عرصه اقتصادی هنر گفت: از همین مثال بر می آید که رسانهها نقش بسیار مهمی در معرفی کالاها و محصولات فرهنگی و هنری دارند که متاسفانه این مهم در صدا و سیمای ما مغفول مانده است و باعث گسستی عمده میان فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر و مخاطبان و رسانه میشود.
فعالیت فرهنگی و هنری در شیراز درخشان است
مدیر گالری پیرسوک نیز به ایرنا گفت: مجموعههای هنری کوچکی که در شیراز شکل گرفتهاند، فعالانی هستند که بیش از آنچه به نظر میرسد، ارزشمندند.
محسن زارع بیان داشت: شکل فعالیت و انگیزه این موسسات و تلاششان برای نزدیک کردن هنر و تبدیل آن به چیزی اثربخش در جامعه بهآسانی انجام نمی شود.
وی توضیح داد: وقتی درباره شیراز حرف میزنیم ممکن است از لحاظ زیرساختی، چندان بهرهمند نباشیم و شاید بتوان گفت از قافله عقب ماندهایم؛ اما آنچه در این شهر رخ میدهد بسیار درخشان است و با هیچ شهر دیگری در ایران قابل مقایسه نیست.
مشاور خرید و فروش آثار هنری با بیان اینکه فضاهای هنری شیراز به دست تولیدکنندگان هنر راهاندازی شده است، اظهار داشت: این فضاها بدون در نظر گرفتن آینده اقتصادی فعالیت میکنند؛ بدین معنا ما گالریدار نیستیم، هنرمندانی هستیم که آنقدر فضا برای نمایش آثارمان محدود بوده که باید مدام به عقب بازگردیم و چیزهایی را بسازیم تا بتوانیم کارمان را با خیال راحت در آن نشان دهیم.
زارع بیان رد: هدف ما در گالری پیرسوک به طور ویژه آموزش دادن مسائل هنری و فرهنگی به مردم عادی بوده است.
وی افزود: شاید هرگز نتوانیم در شیراز سلسلهای از مجموعهداران آثار هنری را ببینیم که برای خرید آثار هنری سرمایه گذاری میکنند، اما امروز براساس کاری که انجام دادهایم موفق شدهایم مجموعههای کوچکی در شیراز ایجاد کنیم.
وی هنرمندان را قلب تپنده جریان هنر خواند و گفت: این افراد کسانی هستند که بدون در نظر گرفتن اینکه آیا موسسهای هست، آیا منابع مالی وجود دارد و آیا اثر تولیدی مخاطبی خواهد یافت یا نه در عزلت و انزوا آثارشان را تولید میکنند و اگر دولت و موسسات هنری، کاری هم انجام ندهیم در هر صورت هنر تولید میشود.
مدیر گالری پیرسوک ابراز داشت: اینکه بتوانیم اثر هنری را از در آتلیه هنرمند به مجموعهای بدون سود مالی منتقل کنیم، کار مهمی است و باعث میشود آثار در آتلیه هنرمند انبار نشود و در گالری در معرض دید عموم قرار گیرد.
زارع افزود: فرصتی به هنرمندان دادهایم که درباره روند کاری خود توضیح دهند و توانستهایم از طریق تعریف کردن داستان هنرمندان و اهمیت دادن به تولیدکنندگان اصلی هنر برای رونق کسب و کار هنری بهره گرفتهایم و موفق شدهایم شکل استانداردی در حوزه اقتصادی هنر تجسمی ایجاد کنیم.
۹۸۸۵ /۱۸۷۶