فلسطین فروشی نیست

تهران- ایرنا- طرح اقتصادی رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش برای حل بحران سرزمین‌های فلسطین مورد تایید مقامات و گروه های مختلف فلسطینی نیست، پیشاپیش روشن است که این طرح موفقیت آمیز نخواهد بود.

دونالد ترامپ پیش از آنکه رئیس جمهور آمریکا شود تنها تاجری در حوزه املاک بود، بی جهت نیست که سیاست های امروز کاخ سفید همگی براساس نفع و ضرر اقتصادی تعیین می شود.

اما همه مسائل جهان آنگونه که ترامپ تصور می کند با پول قابل حل نیست او پس از ریاست جمهوری اعلام کرد طرحی دارد که مناقشه ۷۰ ساله میان فلسطین و رژیم صهیونیستی پایان می دهد، طرحی با عنوان «معامله قرن» که حتی اسم آن نیز اقتصادی است.

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ در کنار جیسون گرین‌بلت، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی سه معمار اصلی این طرح هستند.

گر چه هنوز هیچ اطلاع دقیقی درباره جزئیات این راه‌حل منتشر نشده است و به هیچ وجه روشن نیست که قرار است در این توافق، چه پاسخی به پرسش‌های کلیدی داده شود. اما از مسائلی که تا کنون در این مورد منتشر شده و اقداماتی که صورت گرفته محتوای این طرح تا حدی مشخص است.

قرار است از این طرح در کنفرانس اقتصادی بحرین پرده‌برداری شود. در آستانه این کنفرانس، کاخ سفید طرحی ۵۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطین را رونمایی کرد که به نوشته خبرگزاری‌ها، بخشی از طرح صلح دولت ترامپ برای صلح رژیم صهیونیستی و فلسطینیان است.

بر اساس این طرح که جزئیات آن در ۴۰ صفحه در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمومی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دست‌کم یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. همچنین بنابر این طرح، مبلغ ۲۷.۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و نوار غزه، و مبالغ ۹.۱ میلیارد، ۷.۴ میلیارد و ۶.۳ میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساکن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اعلام اینکه مخالف طرح معامله قرن است، گفت: پول و اقتصاد مهم هستند اما راه حل سیاسی از آن دو مهم‌تر است. زمانی که راه حل سیاسی مطابق با قوانین بین‌المللی و طرح تشکیل دو کشور حاصل شود، آن زمان ما از هر کسی که بخواهد به ما کمک کند، استقبال می‌کنیم.

محمود عباس گفت که آمریکا می خواهد مساله فلسطین را از موضوع سیاسی به موضوع اقتصادی تغییر دهد. او گفت: پیش از آنکه طرح معامله قرن اعلام شود چهار بار با ترامپ دیدار کردم. هیئتی که همراه من بود نیز ۳۴ بار با هیئت ترامپ دیدار کرد و در تمامی این دیدارها صبحت درباره راه حل سیاسی برای مساله خاورمیانه بود.

عباس افزود: ما با آمریکا تا زمانی که از تصمیمات خود صرف‌نظر نکرده و قوانین بین‌المللی را اجرا نکند، هرگز درباره این طرح تعامل نخواهیم کرد.

جناح‌های مختلف فلسطینی نیز به این طرح واکنش نشان داده و آن را رد کرده اند.

حنان عشراوی، از مقامات ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین، این طرح را یکسری وعده غیرعملی خواند و گفت تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به منازعه اسرائیل و فلسطین پایان دهد. او در گفت‌وگو با رویترز گفت: آنها می‌توانند به اشغالگری پایان ببخشند که این خود اولین پیش شرط رونق و آبادانی‌ست. تحت شرایط اشغال رونق و آبادانی در کار نخواهد بود.

گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد نیز در واکنش به این طرح اعلام کرد: «فلسطین فروشی نیست».

جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ و سرپرست تیم تنظیم‌کننده معامله قرن، گفته است که این طرح شامل راهکار دو کشوری به مفهوم شناخته‌شده آن نیست اما امتیازات کلان اقتصادی برای ارتقای زندگی فلسطینیان دارد و دنیا باید با ذهنی باز با این طرح برخورد کند.

کنفرانس بحرین تحت عنوان «صلح تا آبادانی» روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در شرایطی برگزار می‌شود که به خاطر مخالفت فلسطینی‌ها تردیدهای بسیاری درباره موفقیت آن وجود دارد. هیچیک از مقامات غزه و کرانه باختری در کنفرانس بحرین حضور نخواهند داشت. کاخ سفید اعلام کرده که به همین خاطر تصمیم گرفته که از مقامات رژیم اسرائیل نیز برای این کنفرانس دعوت نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha