پوتین: اعضای گروه ۲۰ بر اصلاحات در تجارت جهانی توافق کردند

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری پایان نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن با اشاره به اینکه دستاورد خاصی در این اجلاس بدست نیامد، اظهار داشت: اما همه شرکت کنندگان آمادگی خود را برای انجام اصلاحات در تجارت جهانی و سازمان تجارت جهانی اعلام کردند.

ولادیمیر پوتین امروز شنبه با بیان این مطلب افزود: در این دو روز دیدارهای متعددی با سران کشورهای مختلف داشتم و در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در خصوص موضوع ملوانان اوکراینی صحبت کردیم و توضیح دادم که چه اتفاقی افتاده است و آنها در روسیه محاکمه شده‌اند.

وی دیدار با ترامپ را نتیجه بخش و سازنده خواند و اظهار داشت: بزودی گفت وگو ها بر سر تمدید پیمان استارت ۲ میان روسیه و آمریکا آغاز خواهد شد.

پوتین با بیان اینکه تروریسم در سوریه هنوز نابود نشده است، اظهار داشت: ما در تماس مستمر با آمریکایی‌ها درباره سوریه هستیم و هماهنگی میدانی با آنها داریم.

رئیس جمهوری روسیه به دیدار خود با ترزای می نخست وزیر انگلیس که در آستانه کناره گیری از قدرت قرار دارد نیز اشاره کرد و گفت: انگلیس برای فرار از مشکلات داخلی خود، برای دیگران این گونه جلوه می‌دهد که ما دشمن آنها هستیم، روابط مسکو و لندن باید بازسازی شود و ما معتقدیم که به جلسات بیشتری نیاز است و من احساس می‌کنم که احیای روابط دوجانبه ضروری است.

وی به دیدار خود با رئیس جمهوری ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: همکاری ما با ترکیه نزدیک تر از همکاری با آمریکایی‌ها است.

رئیس جمهوری روسیه به دیدار خود با بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز اشاره کرد و گفت: ما و عربستان همکاری‌های خود را در قالب اوپک در زمینه تولید نفت گسترش خواهیم داد.

وی افزود: توافق اوپک پلاس درباره کاهش استخراج نفت را می‌توان به مدت شش ماه یا ۹ ماه دیگر تمدید کرد، دو طرف بر موضع مشترک خود نسبت به توافق آتی اوپک پلاس تاکید کردند و از تمدید این توافق با میزان فعلی کاهش استخراج نفت حمایت خواهند کرد.

قرار است در نشست اوپک پلاس در وین که چند روز دیگر برگزار خواهد درباره تمدید توافق مورد اشاره پوتین تصمیم گیری شود.

وی درباره دیدار خود با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم گفت: با مرکل به توافق رسیدیم که به همکاری‌های خود بر سر فرمت نورمن ادامه دهیم.

پوتین به دعوت از رهبران حاضر در این اجلاس برای شرکت در هفتادوپنجمین جشن سالگرد پیروزی بر آلمان نازی نیز اشاره کرد و گفت: ما همیشه بر نقش با اهمیت متحدان خود تاکید داریم و اگر آنها دعوت ما بپذیرند، خوشحال خواهیم شد.

چهاردهمین نشست سران گروه ۲۰ دیروز جمعه در شهر اوزاکا ژاپن آغاز شد و امروز پایان یافت، این نشست‌ها از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که این رهبران برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تاکنون هر ساله برگزار شده است.

نمایندگان کشورهای گروه ۲۰ از این نشست دو روزه در اوزاکا برای بحث درباره تجارت، نوآوری فناورانه و تغییرات آب و هوایی و موضوعات دیگر استفاده خواهند کرد این نشست در حالی برگزار می‌شود که اصطکاک بین آمریکا و چین بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است و از طرف دیگر روسیه و آمریکا نیز دیگر پیمانی برای منع استقرار موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد در اطراف یکدیگر ندارند.

نشست سران گروه ۲۰ هر سال به منظور فرصتی برای دیپلماسی سطح بالا عمل می‌کند بسیاری از کشورها ترتیبی داده‌اند تا رهبرانشان در حاشیه این نشست گفت و گوهایی رو در رویی داشته باشند.

گروه ۲۰ با حضور کشورهای قدرتمند اقتصادی، ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد این گروه شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha