۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 1829
کد خبر: 83378508
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش های جدید نظام سلامت با راهکارهای ارزان قیمت رفع نمی شود

کرمان - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز دچار چالش های جدیدی از جمله حوادث جاده ای، مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در نظام سلامت هستیم که به صورت ارزان قیمت و راهکارهای درون وزارت بهداشت نمی توان با آنها مقابله کرد.

به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز سه شنبه در آئین افتتاح ساختمان مرکز آموزشی درمانی شهید باهنر کرمان افزود: امروز گرفتار بهداشت روانِ پریشان مردم، افزایش جمعیت سالمند پرمساله، حوادث جاده ای، دیابت و فشار خون هستیم که وزارت بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌تواند آنها را حل کند و به همین دلیل باید گام‌هایی را برداریم تا نیازمندی ما به تخت‌های بیمارستانی کاهش یابد.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۸۰ هزار مرگ داشته ایم که ۳۱۳ هزار مورد معادل ۸۲ درصد به دلیل بیماری های غیر واگیر بوده است و از این تعداد ۹۷ هزار مرگ نیز به دلیل افزایش فشار خون و ۱۶۱ هزار مرگ نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم به فشارخون مرتبط بوده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور عنوان کرد: ۴۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون تا زمانی که گرفتاری برای آنها ایجاد نشود از بیماری خود اطلاع ندارند که در این رابطه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اجرایی شده است.
نمکی تصریح کرد: استان کرمان در اجرای طرح بسیج فشار خون به خوبی درخشیده است و با توجه به اینکه جمعیت هدف این طرح، ۵۰ درصد جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال بوده اند به مرز ۹۰ درصد این جمعیت رسیده است.
وی گفت: در کشورمان انسان‌های افسرده و دل مرده زیادی وجود دارد که اعتیاد، خشونت، سکته‌های قلبی و افسردگی‌ها را افزایش می‌دهد و باید به آنها بپردازیم و بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده اند که ما به مملکت شاداب و جوان‌های امیدوار نیاز داریم که این موارد را الان نداریم و باید به آنها بپردازیم.

خودرو سازان دست از ارابه مرگ بردارند و خودرو بسازند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به اینکه سالانه ۱۶ هزار مرگ در حوادث جاده ای در صحنه تصادف داریم، گفت: رفع و پیشگیری از حوادث جاده ای ضرورت اجتناب ناپذیر است که در حوزه پیشگیری باید به مردم آموزش دهیم و خودروسازان را نیز مکلف کنیم که اگر ارابه مرگ می‌سازند آن را کنار بگذارند و خودرو بسازند.
نمکی با بیان اینکه بعد از انقلاب دستاوردهای زیادی را در حوزه‌های مختلف داشته ایم و نفیس‌ترین آنها در حوزه نظام سلامت بوده است، تاکید کرد: قبل از انقلاب از مجموع هر هزار کودک‌های متولد شده، ۱۲۰ کودک به یکسالگی نمی‌رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار کشور ۲۷۰ نفر به دلیل عوارض بارداری تلف می‌شدند.
وی گفت: دستاورهای عظیم عرصه درمان کشور به همت کارهای عاشقانه و صادقانه خدمتگزاران این بخش حاصل شد و خیران نیز در این راه کمک بسیار خوبی داشته اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به شکل گیری پدیده طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید اشاره و بیان کرد: کاهش پرداخت از جیب بیمار، توسعه زیرساخت‌ها، رسیدگی به بیماران صعب العلاج و خاص از جمله دستاوردهای این طرح بوده است.
نمکی خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان گام دوم طرح تحول نظام سلامت دنبال می‌کنیم اولویت پیشگیری بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر درمان بستری است که تابع تعداد زیادی از محاسباتی است که در گذشته انجام شده است.
وی با بیان این مطلب که سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب را الان طی می‌کنیم، گفت: با طراحی هوشمندانه دشمن همه راه‌ها را دارند بر اقتصاد ما می‌بندند و تردید ندارم از این مرحله نیز مانند سایر مراحل عبور خواهیم کرد و دشمنان ما شرمسار خواهند بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تصریح کرد: امسال سال توسعه نیست و سال گذر است و اما به لطف خداوند توسعه را نیز انجام خواهیم داد و مصمم هستیم که نقاط کمتر توسعه یافته این کشور را به هر قیمتی توسعه دهیم.
نمکی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم که در استان‌های کمتر برخوردار بخش خصوصی بهتر و با رغبت بیشتری ورود کند.
ساختمان مرکز آموزشی و درمانی شهید باهنر کرمان با زیربنای ۳۰ هزار مترمربع و هزینه کرد ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه ساختمان و تجهیزات با ۳۵۰ تخت آماده خدمت رسانی به مردم جنوب شرق کشور است.
کار احداث این مرکز به عنوان اولین و بزرگترین مرکز حوادث جنوب شرق از سال ۸۷ آغاز و در اردیبهشت ماه ۹۸ تکمیل شده است.
۷۴۴۰/‌‬ ۵۰۵۴

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha