به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدرضا موحدی در اولین نشست سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو افزود: خودروهای تولیدی در جامعه در اذهان عمومی نمادی از حوزه صنعت جامعه تلقی میشود و این برداشت مردم از صنعت کشور است که وضعیت موجود ما را بیان میکند.
وی ادامه داد: سابقه صنعت خودرو در کشور بسیار پرنشیب و فراز بوده و در مجموع برداشت مردم با وجود پیشرفتها مثبت نیست و این واقعیتی است که ما به آن اذعان داشته و به بهبود آن میاندیشیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: تعامل تنگاتنگ است که میتواند به صنعت و دانشگاه کمک کند. صنعت خودرو و دانشگاه باید در راستای ارتقاء و همکاریهای مؤثر با یکدیگر در ارتباط باشند و با برگزاری چنین همایشهای تخصصی به تصمیم گیری متخصصان و کارشناسان این حوزه کمک کنند.
وی تصریح کرد: در طول ۵۰-۴۰ سال گذشته بخصوص ۲۰ سال اخیر رابطه بین صنعت و دانشگاه با پستی و بلندی همراه بوده و در اوایل دهه ۸۰ روابط خوبی بین این دو ایجاد شد و در تولید خودرو ملی از توان دانشگاه استفاده میشد که در دولتهای مختلف تغییر کرد.
موحدی در ادامه افزود: در دانشگاهها توان بالایی برای صنعت خودرو وجود دارد که از آن استفاده نمیشود. به طور متقابل صنعت خودرو نیز گلایههایی از دانشگاه دارد. صنعت و دانشگاه با یکدیگر مرتبط و مبتنی بر نیاز یکدیگر نیستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: باید این تصمیم را بگیریم که با استفاده از تکنولوژیهای خارجی بر مبنای توسعه داخلی و ارتقاء علمی و مهندسی کشور به پیشرفت دست یابیم.
موحدی تصریح کرد: اگر چشم به تکنولوژیهای خارجی داشته باشیم و بومی سازی نکنیم، در چنین شرایطی که تحت فشارهای تحریمی قرار گرفتهایم به پیشرفتی در این زمینه دست نمییابیم.
وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف و دیگر دانشگاهها در سالهای اخیر در تولید خودروهای برقی و هیبریدی، فعال بودهاند. گرچه نتیجه لازم حاصل نشده، اما به نتایجی از پتانسیل دانشگاه برای کمک به صنعت خودرو و بالعکس صنعت خودرو به دانشگاه برای ارتقاء پروژههای تحقیقاتی در دانشگاهها دست یافتهایم.
موحدی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مرکز تخصصی بومی سازی صنعت ریلی که تا قبل از آن با قیمت کلان از خارج کشور وارد میشد، با دانش فنی و نظارت بر تولید این شبکه در صنعت ریلی شروع به کار کرد و در حال انعقاد قرارداد است و انتظار میرود بتوانیم در صنعت خودرو نیز این رویه را ادامه دهیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی شریف از صنعت خودرو و همکاران و مدیران این صنعت دعوت میکند در حوزه تخصصی و طراحی و ساخت انواع خودروهای جدید مبتنی بر تکنولوژی روز و هوش مصنوعی، توسعه فرآیند ساخت و بالابردن بهرهوری ساخت و در مجموع افزایش بومی سازی ساخت خودرو با بهره گیری از دانش فنی و تحقیقاتی با این دانشگاه همکاری کنند.
در ادامه حمیدرضا مداح حسینی رئیس دانشکده مهندسی علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف گفت: این دانشکده در سال ۱۳۴۵ با نام دانشکده مهندسی متالوژی به منظور تربیت متخصصان در حوزه ذوب آهن ایجاد شد و در سال ۱۳۸۰ به دانشکده مهندسی و علم مواد تغییر نام داد.
وی تعداد دانشجویان در حال تحصیل در دانشکده در مقطع کارشناسی ۳۲۲ نفر، ارشد ۱۷۴ و دکتری ۴۸ عنوان کرد و افزود: این دانشکده در مجموع ۵۴۴ دانشجو در حال تحصیل دارد.
رئیس دانشکده مهندسی علم و مواد تعداد کل مقالات منتشر شده توسط اعضای هیأت علمی این دانشکده و ارجاعات مرتبط بهآنها را شامل ۲ هزار و ۳۹۱ مقاله و ۳۱ هزار و ۳۳۶ ارجاع به این مقالات عنوان کرد.
مداح حسینی تصریح کرد: این دانشکده در زمان حاضر با داشتن ۱۸ آزمایشگاه فعال در حوزه مهندسی و علم و مواد یکی از قطبهای اصلی پژوهشی علم مواد محسوب میشود.
وی تصریح کرد: انتظاری که از ارتباط بین صنعت و دانشگاه میرود انتظاری دو جانبه است. نیاز دانشگاه از صنعت نیاز محور است تا دانشجو در هنگام خروج از دانشگاه بتواند در صنعت مشغول به کار شود.
رئیس دانشکده مهندسی علم و مواد گفت: بومی سازی کمکی است از سمت دانشگاه به صنعت خودرو و این نتیجه اعتمادی است که دانشگاه به صنعت کرده است. در صنعت خودرو نیز اگر این اعتماد شکل گیرد، رابطه پایدار با وجود تحریم دستخوش تغییر نمیشود.
مداح حسینی گفت: وقتی به کشوری وارد میشویم خودرو و حمل و نقل آن کشور بیشترین چیزی است که در خاطر ما نقش میبندد. این تصویر از ایران چندان خوشایند نیست و دیر به دیر دستخوش تغییر میشود.
وی مشکلات فنی را از مسائل اصلی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا چهار سال آینده بدنه خودرو بهروز شود.
محسن رضایی رئیس هیأت مدیره شرکت مجموعههای پرسی توسعه صنایع خودرو (ایدکوپرس) در ادامه نشست با معرفی این شرکت گفت: شرکت ایدکوپرس در سال ۱۳۷۹ با نام ایپکو و با هدف تولید قطعات و مجموعههای خودرویی با سرمایهگذاری شرکت ایران خودرو تأسیس شد. با ادغام دو شرکت همگام و ایپکو در سال ۱۳۸۲ فعالیتهای آن گسترش پیدا کرد و در سال ۱۳۸۴ به هلدینگ توسعه صنایع خودرو به مالکیت مشترک سایپا و ایران خودرو پیوست تا در پروژه تولید رنو در ایران نقش کلیدی ایفا کند.
رئیس هیأت مدیره ایدکوپرس افزود: در این مرحله نام شرکت به مجموعههای پرسی توسعه صنایع خودرو تغییر یافت و در سال ۱۳۵۹ سهام شرکت به طور کامل به گروه شرکت سایپا واگذار شد و امروز یکی از تأمین کنندگان معتبر دو خودرو ساز اصلی سایپا و ایران خودرو است.
وی در مورد سه چالش مربوط به نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه گفت: ما باید از نگاه مشتری به بدنه خودرو نگاه کنیم که ضعف در گفت و گو در قالب فرهنگی و خروج از حرف و رسیدن به عمل از چالشهای اصلی این ارتباط است.
رضایی چالش فرهنگی را جزء مواردی عنوان کرد که به بسترسازی نیاز داشته و نیازمند تغییر فرهنگ در طول زمان است و جنس سمپوزیوم از نوع کارگزار فرهنگی است.
رئیس هیأت مدیره ایدکوپرس تصریح کرد: این سطح از چالش باید بتواند سوالات را از طریق ایجاد کارگزاران فرهنگی بین دو حوزه پاسخگو باشد.
وی چالش دوم را رشد تکنولوژی و مواد جدید در صنعت خودرو جهانی در دهه اخیر و چابک نبودن این دو در روند کار عنوان کرد و گفت: چابکی در حوزههای دانشگاهی اگر درونی نشود عقب ماندگی را بیشتر میکند که بستر سازی و توجه به فرصتهای موجود از جمله شرکتهای دانش بنیان میتواند پاسخ مناسبی برای این چالش باشد.
رضایی بی توجهی حوزههای دانش به صنعت پایین دستی را از دیگر چالشهای این حوزه عنوان کرد.
دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف روزهای ۱۱و ۱۲ تیرماه میزبان اولین نشست سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو با همکاری شرکت مجموعههای پرسی توسعه صنایع خودرو (ایدکوپرس) و سایپا است.
هدف اصلی این سمپوزیوم ارائه مقالات تحقیقاتی در زمینه تولید قطعات و مجموعههای پرسی بدنه خودرو، ارائه آخرین تکنولوژیها در خصوص تولید ساخت بدنه خودرو و همکاری و همفکری محققان دانشگاهی با مهندسان بخش صنعت ساخت و تولید بدنه خودرو در راستای توسعه علمی، فنی و تولیدی صنایع خودرو اعلام شده است.
نظر شما