۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83384572
T T
۰ نفر
عطوان: امارات مجبور به عقب نشینی از ائتلاف عربی شده است

تهران - ایرنا - «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل منطقه نوشت که امارات پس از چهار سال جنگ بی نتیجه و پر هزینه در یمن و پی بردن به اشتباه خود در برآوردها از این جنگ، در حال تغییر سیاست خود درباره پرونده یمن است.

وی در ادامه این مطلب که روز یکشنبه در روزنامه «رای الیوم» منتشر شد، افزود: اخبار مختلفی در روزهای گذشته درباره خروج نیروهای اماراتی از یمن در حال انتشار است و ابوظبی در مقابل آن سکوت کرده و مسئولان آن نظری در این باره اعلام نکرده اند، اما واقعیت این است که امارات نتوانست در چهار سال گذشته با جنگ علیه ملت یمن و خسارت های عظیم مالی، جانی و سیاسی، چیزی از پیش ببرد و این باتلاقی که در آن افتاده نتایج عکسی به همراه داشت و حتی یمنی ها جنگ را به عمق عربستان و امارات کشاندند و مخالفت های داخلی و بین المللی با آن افزایش یافت.

عطوان اضافه کرد: دولت امارات بخصوص امارت ابوظبی برای این جنگ با عربستان متحد شد و گمان می کردند که سریعاً با کم ترین هزینه با توجه به ضعف طرف مقابل و برتری نیروی هوایی امارات، عربستان و قطر (پیش از خروج آن از این ائتلاف) پیروز خواهند شد، اما با مقاومت سخت یمنی ها و حمایت های خارجی و ضعیف بودن دولت مستعفی یمن و نبود کاریزمای لازم در میان فرماندهان آن عواملی بودند که شرایط کنونی را برای ائتلاف عربی بوجود آوردند، سوء برآوردهای آنها در ضعیف دانستن طرف مقابل که به هیچ وجه درست نبود را افشا کرد.

وی یادآور شد که گزارش های غربی تاکید کرده اند که امارات بخش بزرگی از نیروها، تانک ها و تجهیزات نظامی خود را به شکل تدریجی و بی سر و صدا بدون هیاهوی رسانه ای که انصارالله یمن و متحدان آن را طرف پیروز معرفی کند، از یمن خارج کرده و این تصمیم ضربه بزرگی به سعودی ها که متحد امارات هستند، وارد کرده است. زیان دیده اصلی این تصمیم عربستان خواهد بود، چرا که اکنون عمق خاک این کشور هدف واکنش های نظامی یمن قرار دارد که اصلی ترین آن حملات موشکی مداوم به فرودگاه های «أبها، نجران و جیزان» از سوی حوثی ها و پهپادهای آنها و تسلط بر اراضی در مرزهای جنوبی عربستان است.

عطوان برای خروج امارات از یمن ده دلیل را ذکر کرده است:

اول: نفوذ انصارالله و متحدان آن به عمق خاک کشورهای عضو ائتلاف عربی به شکل مستقیم و غیر مستقیم و ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان آنها و سوق دادن آنها به سمت پرسش از قانونی بودن این جنگ و ترس از تحولات آن و سوال از ضرورت آن در اساس و عملیات حمله به شش نفت کش در آب های امارات بخش اول این پیام و بمباران فرودگاه أبها در عربستان و توقف پروازها در آن و بخش دوم پیام به عربستان و امارات بعنوان سرکرده های ائتلاف عربی بود.

دوم: قدرت گرفتن انصارالله و متحدان آن و به دست آوردن سلاح های ویژه بخصوص در زمینه موشکی و پهپادهای حامل بمب و موفقیت در محقق ساختن قدرت بازدارندگی که سلاح هوایی ائتلاف را بی اثر و خنثی کرد.

سوم: پایان یافتن اهداف غیر نظامی و نظامی یمنی در مقابل ائتلاف عربی برای حمله به آنها و وجود بیش از ۴۰۰ هدف در این کشورها در مقابل انصارالله که در تیررس موشک های بالستیک یا پهپادهای آن قرار دارند.

چهارم: فروپاشی ملموس توان دفاعی زمینی و هوایی کشورهای عضو ائتلاف عربی که دهها میلیارد دلار برای شکل دادن به آن هزینه کردند و موشک ها «پاتریوت» که قیمت آنها شش میلیون دلار بود در مقابل موشک های حوثی که قیمت آنها تنها یک هزار و ۵۰۰ دلار است ٰ، عاجز شدند و بیشتر فرودگاه های سعودی از سوی این موشک های یمنی ها تهدید می شوند.

پنجم: وجود شبکه های ارتباطی سری فعال میان امارات و جنبش انصارالله یمن که موفق به دستیابی به تفاهم هایی غیر علنی از جمله خروج نیروهای امارات و تجهیزات نظامی سنگین آن از شمال یمن و باقی ماندن آن در جنوب در مقابل عدم حمله موشکی انصارالله به فرودگاه های ابوظبی و دبی شده اند، چرا که هر گونه حمله ای به آنها بر اقتصاد امارات صدمه ای بزرگ خواهد زد. موشک هایی که به فرودگاه أبها و ریاض و جده می رسند می توانند به دبی و ابوظبی نیز حمله کنند و کسانی که می توانند نفتکش ها را مین گذاری کنند و از سیستم امنیتی در بندر الفجیره عبور کنند، می توانند به مواضع حیاتی و راهبردی در امارات نیز دست یابند.

ششم: وجود خستگی و رخوت روز افزون در امارت های دیگر مانند الشارجه، دبی و رأس الخیمه امارات که علاقه ای به ورود به جنگ یمن نداشتند، به رغم اینکه این رخوت آنها علنی نشده، اما ورود جنگ به سال پنجم آن در حالی که نتیجه ای به لحاظ نظامی حاصل نشده و نیز دست نیافتن به راه حل های سیاسی باعث آشکار شدن این رخوت و کلافه شدن آنها از ادامه این جنگ است.

هفتم: افزایش شمار کشته شدگان در صفوف نیروهای اماراتی و کشته و زخمی شدن افرادی از خانواده حاکم و خانواده های برجسته در امارات.

هشتم: کاهش هماهنگی ها نظامی میان دو متحد اماراتی و عربستانی در جبهه های نبرد در یمن و همانطور که مشاهده می شود، حضور نیروهای سعودی در منطقه ای مانند «المهره» باعث عقب نشینی امارات از آن شده و نیروهای سعودی در مرزهای جنوبی مانع پیش روی ارتش یمن و نیروهای مقاومت حوثی در جیزان، نجران و عسیر می شوند.

نهم: شکایت شمار زیادی از مسئولان نظامی امارات از بی کفایتی ارتش عربستان در میدان های نبرد به رغم در اختیار داشتن سلاح های پیشرفته. یک مسئول از کشورهای حاشیه خلیج فارس در جلسه ای با همتان خود افشا کرد که "ما پی بردیم که ارتش سعودی به معنای واقعی وجود ندارد".

دهم: دخالت های سیاسی و نظامی امارات در درگیری های لیبی، شاخ آفریقا و حتی افغانستان امری است که باعث سنگین شدن بار مالی و نظامی و سیاسی آنها برای ابوظبی شده است.

عطوان نوشت: بعید نیست که خبرها از خروج امارات از یمن نتیجه عقبگرد سیاسی آنها در پرونده این کشور باشد که چه بسا نتایج آن را در میادین دیگر بخصوص سردی روابط با عربستان شاهد باشیم.

عربستان نیز خواستار تصمیم گیری برای عقبگرد چه بسا بیشتر امارات در پرونده یمن است، چرا که ادامه برخی سیاست ها و ورود جنگ یمن به سال پنجم هزینه های مالی و جانی زیادی بهمراه داشته و بر چهره ریاض در جهان عربی و اسلامی تاثیر گذاشته است.

سیاست جنگ نیابتی و مذاکرات نیابتی به کل شکست خورده و چاره ای جز به رسمیت شناختن طرف مقابل و مذاکره با انصارالله به شکل مستقیم نیست. آمریکا نیز که ابر قدرت جهان است مجبور به مذاکره با طالبان شده و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آن مجبور به رفتن به سنگاپور و هانوی برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha