افزایش اتکای بودجه کشور به مالیات و کاهش وابستگی به نفت

تهران- ایرنا- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سالی که کشور آماج تهدیدها و فشارهای اقتصادی است، محوری‌ترین سیاست اقتصادی کشور که موتور محرک سیاست «اقتصاد مقاومتی» نیز به شمار می رود، اتکای بودجه جاری کشور به درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، «امید علی پارسا» روز دوشنبه با اشاره به فرارسیدن روز مالیات، اظهار داشت: زمان تبدیل تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه به فرصت «نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور» فرا رسیده است.

وی با بیان اینکه امروزه کارکردها و کار ویژه‌های متنوع مالیات در اقتصاد کشورها بر کسی پوشیده نیست، گفت: بی‌تردید مالیات، ابزار ثبات، پایداری، سلامت، شفافیت و عدالت اقتصادی است و از این رو، مالیات نقش محوری و حیاتی در تمامی اقتصادهای دنیا دارد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطر نشان کرد: نظام‌های مالیاتی همواره در تلاش هستند تا با همکاری و حمایت موثر دیگر ارکان نظام و ارتقای فرهنگ مالیاتی و استفاده از آخرین ابزارهای نوین الکترونیکی، فرایندهای یک نظام نوین و مدرن مالیات را به منصه ظهور برسانند.

پارسا ادامه داد: نظام مالیاتی ایران در سال‌های اخیر، رویکردهای متفاوتی را در ارتباط با مودیان مالیاتی در پیش گرفته که همگی بر پایه ارتقای جایگاه نظام مالیاتی و البته افزایش محبوبیت و مقبولیت عمومی این سازمان اتخاذ شده‌اند.

وی تصریح کرد: بدیهی است اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهایی همچون اعتمادآفرینی در جامعه و مودی مداری، برقراری عدالت مالیاتی و رفع تبعیض‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید، گسترش پایه‌های مالیاتی، ارتقای سلامت نظام اداری، حمایت از تولید و اشتغال، ایجاد فرهنگ برخورد مناسب کارکنان مالیاتی با مودیان و افزایش تعامل و تسهیل خدمت‌رسانی به مودیان، بر همین مبنا در دستور کار این سازمان قرار گرفته و در سال ۱۳۹۸، بیش از پیش در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه نظام مالیاتی ایران در برهه مهم تاریخی قرار دارد، اضافه کرد: در سالی که کشور آماج تهدیدها و فشارهای اقتصادی است، محوری‌ترین سیاست اقتصادی کشور که موتور محرک سیاست «اقتصاد مقاومتی» نیز به شمار می رود، اتکای بودجه جاری کشور به درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

وی گفت: در حقیقت، امسال بیش از هر زمان دیگر، «اقتصاد مقاومتی» در ریل اقدام و عمل قرار گرفته و ارکان مختلف نظام برای محقق ساختن مفروضات اساسی این سیاست، همدل و هم‌زبان گشته‌اند.

پارسا تاکید کرد: استقرار نظام مالیاتی کارا، اثربخش و عادلانه و کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به نفت، مستلزم «نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور در همه ابعاد» به ویژه طراحی و استقرار سامانه‌های هوشمند مالیاتی مبتنی بر ریز داده‌های همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاح فرایندهای حسابرسی و دادرسی و وصول مالیات است.

وی افزود: بدیهی است فشارها و تحریم‌های بین‌المللی و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی در سال جاری، شرایط خطیر و پرمسئولیتی را در پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده و مسئولیت تحقق درآمدهای مالیاتی و تأمین بخش مهمی از هزینه‌های جاری کشور طی سال جاری و نیز اجرای کامل پروژه‌های هوشمند سازی طرح جامع مالیاتی بر عهده دستگاه مالیاتی قرار گرفته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: این امر، نوید دهنده نقش محوری مالیات در اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۸ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha