۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 1687
کد خبر: 83386785
T T
۰ نفر

۱۰۴ نقطه جمعیتی گناباد با بحران آب مواجه است

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83386785
۱۰۴ نقطه جمعیتی گناباد با بحران آب مواجه است

گناباد- ایرنا- از مجموع ۱۱۴ نقطه جمعیتی شهری و روستایی گناباد ۱۰۴ منطقه با مشکل بحران آب مواجه هستد.

فرماندار گناباد روز دوشنبه در بازدید از مناطق روستایی بخش کاخک این شهرستان گفت: با توجه به استمرار خشکسالی در حدود ۲۰ سال گذشته بخش اعظم مناطق شهری و روستایی گناباد با تنگنای تأمین آب مواجه است و کاهش تبعات این بخش در اولویت اقدامات مجموعه اجرایی شهرستان قرار دارد.

حامد قربانی افزود: استفاده از منابع آب شهری برای تأمین آب مناطق روستایی، حفر چاه و حذف انشعابات غیر مجاز مهمترین رویکرد در این زمینه است.

وی بیکاری و کمبود فرصت‌های شغلی را از مشکلات مهم این شهرستان ذکر کرد و اظهار داشت: بیش از دو هزار نفر در این شهرستان بیکار هستند که با بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های فراگیر و روستایی و مشاغل خانگی برای کاهش این مشکل تلاش می‌شود.

وی اجرای طرح مثلث اقتصادی و انتخاب معین‌های اقتصادی به عنوان طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی را ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و رونق اقتصادی این استان دانست و بر استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد هم در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۰ روستای این شهرستان در تابستان امسال به دلیل کمبود منابع آب با تانکر آبرسانی می‌شوند و به دلیل نبود تانکر بخش دولتی از تانکرهای بخش خصوصی برای آبرسانی به روستاها استفاده می‌شود که این امر هزینه‌های بسیار به دنبال دارد به طوری که طی یک سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال برای آب رسانی و رفع کمبود منابع آب روستاهای گناباد هزینه شد.

علیرضا فخار طبسی افزود: اگر هزینه‌های گزاف آب رسانی با تانکر به روستاها صرف احیا و مرمت قنوات و چشمه‌ها شود بازدهی مطلوب و پایدارتری به دنبال خواهد داشت که دست اندرکاران و روستاییان باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

وی مصرف آب شرب روستا برای مصرف دام را از جمله مشکلات این بخش ذکر کرد و اظهار داشت: با وجودی که اولویت ما تأمین آب شرب روستاییان است ولی با توجه به نقش مهم دام و طیور در اقتصاد روستا با افزایش آب رسانی به دنبال کاهش این مشکل در کوتاه مدت هستیم و در بلندمدت باید به این مساله توجه اساسی داشت.

بخش کاخک با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی گناباد واقع است.
از مجموع ۱۹ هزار و ۶۲۴ مشترک آب و فاضلاب روستایی در ۷۵ روستای شهرستان گناباد ۱۷ هزار و ۷۱۶ نفر مشترک مسکونی و بقیه غیرمسکونی هستند.

هفت درصد مجموع آب تولیدی گناباد در بخش شرب، ۲ درصد در بخش صنعت و ۹۱ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ۲۴ هزار مشترک در گناباد و شهرهای بیدخت و کاخک این شهرستان زیرپوشش خدمات اداره آب و فاضلاب شهری قرار دارند.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد با ۱۱۲ روستا و ۲ بخش مرکزی و کاخک در ۲۸۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

۶۰ درصد جمعیت این شهرستان در مناطق شهری و بقیه ساکن روستاها هستند.

۲۰۹۵/‏‬ ۶۰۵۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha