۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۶
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85156567
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

مصرف آب شرب در گناباد از میانگین استاندارد بیشتر است

گناباد-ایرنا- رییس اداره امور منابع آب گناباد گفت: میزان برداشت آب شرب در این شهرستان افزون بر ۱۰۰ لیتر در ثانیه از میانگین استاندارد بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا احمد تمامگر روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان گناباد افزود: مقدار آب شرب استاندارد بر اساس ظرفیت و جمعیت که از طریق وزارت نیرو اعلام شده، ۱۸۰ لیتر در ثانیه است در حالی که هم اکنون ۲۷۰ لیتر در ثانیه و در زمان اوج مصرف تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب در این شهرستان مصرف می شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای حفاظت از منابع آب گناباد استفاده از چاه‌های آب کشاورزی و چاه‌های آب اداره ها برای کاهش تبعات کمبود آب در دستور کار قرار گرفت.

رییس اداره امور منابع آب گناباد گفت: در این راستا یک حلقه چاه در شهر بیدخت و ۲ حلقه چاه در منطقه براکوه از توابع این شهرستان حفاری می شود و در آینده نزدیک با اتصال آنها به شبکه آب شرب مشکلات این بخش کاهش می یابد. و یک حلقه چاه نیز در شهر گناباد در حال حفاری است.

تمامگر افزود: ۷۰ درصد آب شرب شهرستان گناباد از منطقه کیبرکوه و ۳۰ درصد از منطقه سید آباد تامین می شود که به علت نشست زمین تامین آب از سیدآباد با مشکل مواجه شده است.

وی اضافه کرد: نصب شمارشگرهای حجمی هوشمند برای کنترل بهره‌برداری چاه‌های آب کشاورزی از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۹۵ درصد این چاه‌ها در گناباد به شمارشگر حجمی مجهز شدند.

رضا نصیری فرماندار گناباد هم گفت:در پی وقوع خسارت‌های ناشی از سیلاب ۲ سال گذشته در گناباد با تامین اعتبار ۷۵ میلیارد ریال ساخت ۱۱ پل برای کاهش خسارات در دستور کار قرار گرفت و تعدادی از این پلها به بهره برداری رسیده و چند دهنه پل دیگر در دست ساخت است.

رییس اداره هواشناسی گناباد هم گفت: مجموع بارندگی ۶ ماهه نخست سال آبی جاری در گناباد، ۸.۴۲ میلیمتر بوده که ۷۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل آن و ۵۴ درصد کمتر از متوسط ۳۰ ساله اخیر بوده است.

داریوش شیبانی افزود: در تمامی ماه های ۶ ماهه اول سال آبی جاری نسبت به متوسط ۳۰ ساله اخیر با کاهش بارندگی ها مواجه بوده ایم.

وی اضافه کرد: همچنین از مجموع ۷.۹۰ میلیمتر بارش سال جاری، ۴.۴ میلیمتر آن در سه روز نخست فروردین حادث شده که این حجم بارندگی در مدت کوتاه کمک چندانی به تغذیه منابع آبی شهرستان نمی کند و در اردیبهشت و خرداد ماه امسال هم تنها یک میلیمتر بارندگی در گناباد روی داده است.

آب مورد نیاز شهرستان گناباد از ۴۳۹ حلقه چاه با حجم برداشت سالیانه ۷۶ میلیون متر مکعب، ۳۰۶ رشته قنات با حجم تخلیه سالیانه ۲۶.۸ و ۹۹ دهنه چشمه با حجم تخلیه سالیانه سه میلیون متر مکعب تامین می شود.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha