۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83390632
T T
۰ نفر

ادعای ترامپ در مورد فعالیت هسته‌ای ایران

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83390632
ادعای ترامپ در مورد فعالیت هسته‌ای ایران

تهران- ایرنا- «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در توییتی مدعی شد: ایران برای مدتی طولانی، به طور مخفیانه مشغول «غنی سازی» بوده و توافق وحشتناک ۱۵۰ میلیاردی محصول دست جان کری و دولت اوباما را به طور کامل نقض کرده است.

وی در ادامه این توییت آورد: یادتان باشد، آن توافق بعد از چند سال کوتاه منقضی می‌شد. تحریم‌ها بزودی و به طور واقعی افزایش خواهد یافت.

ترامپ در حالی این گونه ادعا کرد که خود، ناقض اصلی توافق هسته ای بود و آمریکا را در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج کرد.

طبق توافق هسته‌ای منعقده میان ایران و شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۱۳۹۴، مقرر شد که جمهوری اسلامی ایران با رفع تحریم‌های بین المللی از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شود؛ اما آمریکا با خروج از این توافق اعلام کرد که تحریم‌های خود را برگردانده و با اعمال فشار حداکثری تلاش می‌کند تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.
در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال و صبر ایران، اروپا به تعهد خود عمل نکرد.

به همین منظور، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت: امروز در پایان زمان شصت روزه، گام نخست کاهش تعهدات برجامی برداشته شد و به طور رسمی از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم.

عراقچی در این ارتباط به ارسال نامه‌ای از سوی "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران به "فدریکا موگرینی" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: در این نامه اعلام کردیم؛ بندهایی را که در برجام درباره غلظت غنی‌سازی آمده است، دیگر رعایت نمی‌کنیم و غلظت غنی‌سازی را افزایش خواهیم داد.

این دیپلمات در عین حال یادآور شد: حرکت ما به گونه‌ای است که فرصت برای گفت وگو، دیپلماسی و تعامل در این مدت فراهم شود.

مهلت شصت روزه جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های حاضر در برجام به پایان رسید و اقدام تازه جمهوری اسلامی ایران در کاستن از تعهدات برجامی اعلام شد. ۹۱۰۹ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha