۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰
کد خبرنگار: 810
کد خبر: 83392887
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توقف توسعه ایران، رویای آشفته‌ای که تعبیر نشد

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83392887
توقف توسعه ایران، رویای آشفته‌ای که تعبیر نشد

استان‌ها - ایرنا - برغم تلاش های گسترده آمریکا برای متوقف کردن فرآینده توسعه جمهوری اسلامی ایران، با عزم و اراده دولت و ملت تلاش ها برای تداوم روند پیشرفت کشور با گذر از تحریم ها و کارشکنی ها تشدید شده و این روزها حجم کار و تلاش و افتتاح پروژه های عمرانی به طور کم سابقه ای افزایش یافته به گونه ای که رویای دشمنان در این زمینه بی اثر شده است.

دولت آمریکا امروز تمام ظرفیت‌های خود را برای مقابله با رشد و توسعه فزاینده ایران به میدان آورده و شاید هر کشور دیگری بود با این فشارها، از روند طبیعی خود خارج می‌شد، اما ملت ایران و مسئولان کشور تمام همت خود را به کار گرفته‌اند تا شتاب توسعه را برغم موانع موجود افزایش دهند.
قدرت جمهوری اسلامی ایران به واسطه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی که دارد، روز به روز در حال افزایش است و این دقیقاً موضوعی است که دشمنان تاب تحمل آن را نداشته و تلاش می‌کنند از هر فرصتی استفاده کرده و مانع قدرتمندتر شدن ملت ایران شوند.
همانطور که مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند ملت ایران خواهد توانست دشمنان را در راه رسیدن به اهداف شوم خود ناکام گذاشته و از شرایط موجود عبور کند که البته لازمه دستیابی به این امر افزایش کار و تلاش و همگرایی و همدلی بیشتر در داخل است.
توسعه متوازن و پایدار سراسر ایران اسلامی در شرایط موجود از اهداف اصلی دولت بوده و برنامه ریزی ها متناسب با این اهداف صورت می‌گیرد و سفر مقامات و مسئولان دولت به استان‌ها برای بهره برداری از پروژه‌های متعدد عمرانی نیز برای تحقق آن انجام می‌شود.
استان‌های مختلف طی هفته جاری شاهد سفر معاونان رئیس جمهوری، وزیران و دیگر دولتمردان برای بهره برداری از طرح‌های عمرانی بود که در هر استان دستاوردهای مطلوبی را برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی به همراه داشته است و آثار و برکات این اقدامات در آینده بیش از پیش ظهور پیدا می‌کند.

فارس

سفر یک روزه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و حضور دو روزه رضا اردکانیان وزیر نیرو در استان فارس دستاوردهایی در حوزه طرح‌های عمرانی و زیربنایی به همراه داشت که اثرات ماندگاری در زمینه توسعه و عمران منطقه‌ای فارس برجای خواهد گذاشت.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری سه شنبه ۱۸ تیرماه به استان فارس سفر کرد و وارد فرودگاه بین المللی لامرد شد، معاون اول رئیس جمهوری در این سفر با حضور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از بخش‌های مختلف پروژه در دست احداث کارخانه تولید آلومینیوم جنوب با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی بازدید کرد. این مجتمع آلومینیومی در فاز نخست خود سالانه ۱۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید می‌کند.
سرمایه گذاری انجام شده برای این کارخانه ۵۳ هزار میلیارد ریال بوده و از تسهیلات مالی خارجی به میزان ۶ هزار و ۱۰۲ میلیون یوآن نیز استفاده کرده است.

طرح آبرسانی به شهر جهرم از سد سلمان فارسی نیز در سفر جهانگیری به بهره برداری رسید، طرح آبرسانی به جهرم از سد سلمان فارسی شامل ۵۰ کیلومتر خط انتقال، ۲ ایستگاه پمپاژ آب در خشکی، یک مجموعه تصفیه خانه متعارف، ۴ باب مخزن با ظرفیت ۱۷ هزار متر مکعب، ۳۴ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلو ولت و پست اختصاصی فشار متوسط برق و ایستگاه آبگیر شناور است.
این طرح از جمله طرح‌های مهم و فنی استان فارس و کشور است که با راه اندازی این طرح نگرانی مردم نسبت به تأمین آب پایدار، سالم و بهداشتی در افق ۱۴۲۰ برطرف شود.
هزینه طرح آبرسانی به جهرم از سد سلمان فارسی افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.
تصفیه خانه آب جهرم و دو واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه سیکل ترکیبی این شهر نیز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو سه شنبه وارد مدار شدند.
هر کدام از واحدهای بخار نیروگاه ۱۶۰ مگاوات ظرفیت دارد که دو واحد بخار آن در این سفر افتتاح شد. همچنین در حاشیه سفر جهانگیری با فرمان معاون اول رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس سیستم خنک کن هوای ورودی نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو هم در عصر دوشنبه ۱۷ تیرماه در سفر به فارس، دویست و بیست و سومین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور و ۱۵ طرح برق و آب و فاضلاب در این استان را افتتاح کرد.
از این تعداد طرح در این سفر، ۱۲ طرح در شهرستان‌های مختلف به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی سه پروژه دیگر هم در بخش‌های برق و آب و فاضلاب با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.
فاز اول شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد با هزینه کرد اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیارد ریال در این سفر به بهره برداری رسید تا آب فاضلاب این شهر، پس از انجام مراحل تصفیه قابلیت استفاده حتی در مصارف کشاورزی را نیز داشته باشد.
اردکانیان همچنین با حضور در شهرستان اقلید نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی این شهرستان را افتتاح و عملیات اجرایی پست ۲۳۰ کیلوولت حسن‌آباد را آغاز کرد.
کلنگی که اردکانیان در شهرستان مرودشت به زمین زد نوید آبرسانی به ۲۹ روستای این شهرستان و نیز شهر رامجرد را داد تا کام تشنه ساکنان این شهرستان سیراب شود.

اصفهان

خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آئین از سرگیری عملیات ساخت منطقه ویژه اقتصادی کاشان، گفت: ۶ هزار نفر با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای بخش معدن و صنایع مرتبط تا پایان سال‌جاری مشغول به‌کار می‌شوند.
وی افزود: این ۶ هزار نفر با نزدیک به سه میلیارد دلار طرح قابل بهره‌برداری بخش معدن و صنایع معدنی در نقاط مختلف کشور مشغول به‌کار خواهند شد. احیا و فعال‌سازی معدن‌های کوچک به عنوان ظرفیت‌های نهفته کشور ضروری و در راستای کمک به رونق تولید و حفظ سرمایه‌های ملی است. منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز که به اصفهان سفر کرده بود در دیدار با وزیر علوم و فناوری پاکستان در دانشگاه اصفهان گفت: تبادلات علمی و فناوری نقش مهمی در روابط علمی و اقتصادی و انتقال فناوری بین ۲ کشور ایران و پاکستان ایفا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی مانند همکاری‌های اقتصادی (اکو) در توسعه این همکاری‌ها نقش بسیار مهمی دارند و لازم است از این ظرفیت هرچه بهتر و بیشتر استفاده شود.
غلامی با اشاره به اینکه گسترش فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی بستگی به فعال شدن بنیادهای وابسته به آن مانند بنیاد علمی اکو دارد، تصریح کرد: این بنیاد بر توسعه روابط علمی بین کشورهای منطقه تمرکز دارد و می‌توان از این فرصت به خوبی بهره مند شد.
چادری فواد حسین وزیر علوم و فناوری پاکستان نیز گفت: دانشگاه‌های این کشور آماده همکاری با ایران در بخش‌های مختلف به ویژه علوم ریاضی، معماری و هنر و تبادل استاد و دانشجو در این زمینه هستند.

گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه نیز همواره به عنوان یک اصل اساسی برای دولت مطرح بوده و به ویژه در شرایط تحریم برنامه ریزی گسترده‌ای برای ارتقا آن صورت گرفته است.
عبدالله صالح الجبوری وزیر صنایع و معادن عراق که هفته پیش به ایران سفر کرده بود، در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عراق در اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: فعالان اقتصادی، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی با سفر به عراق می‌توانند در جریان جزئیات این طرح‌ها قرار بگیرند و با انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک بر روی آنها در سود حاصل از فروش محصولات و عرضه خدمات، سهیم باشند.
وی گفت: این وزارتخانه آماده واگذاری و ارائه ۱۹۰ طرح سرمایه‌گذاری صنعتی در بخش‌های مختلف به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی است.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز که به اصفهان سفر کرده بود، در بازدید از ۲ طرح کشاورزی و آبیاری در میمه و وزوان در شمال اصفهان، گفت: کشورمان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی برای تکمیل زنجیره غذایی به‌منظور رفع نیاز داخل و توسعه صادرات است. توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی و تقویت زنجیره غذایی در کشور ضروری است.

خراسان رضوی

خراسان رضوی و کلانشهر مشهد نیز در هفته‌ای که گذشت میزبان پنج نفر از معاونان وزیر دولت دوازدهم بود. بدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی از جاده‌ها و طرح‌های مواصلاتی شهرستان سبزوار بازدید کرد و در این سفر یک روزه از نزدیک با مشکلات در حوزه جاده‌ها و طرح‌های مواصلاتی سبزوار آشنا شد.
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در سفر به مشهد به منظور نشست مدیران بحران شهرداری‌های خراسان رضوی به مشهد سفر کرده است. حبیب الله مسعودی فر معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در مراسم افتتاح مرکز قرنطینه حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان در مشهد شرکت کرد. در این نشست بر ارائه خدمات تخصصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مدیریت و کنترل تاکید شد.
وی در این نشست گفت: باید مردم را در راستای مواجهه با مشکلات و معضلات به آموزش از طریق رسانه‌ها ترغیب و آنها را با جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی آشنا کرد.
سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سفر به مشهد گفت: همه گرفتاری‌های عرصه هنر به ویژه هنرهای نمایشی از یک عامل نشأت می‌گیرد و آن توسعه نامتوازن هنر در کشور است.
سید محمد مجتبی حسینی سه شنبه گذشته در همایش رؤسای انجمن‌های نمایشی خراسان رضوی افزود: در کنار توسعه خوب هنر در کشور، کاستی‌هایی نیز وجود دارد که نگاه هنرمندان بیشتر به این نقایص است و این مساله باعث کاهش اعتماد به نفس آنان شده است.
وی اضافه کرد: هم اینک ۱۵۰ هزار دانش آموخته تئاتر، چهار هزار و ۷۵۷ آموزشگاه خصوصی هنر و ۶۴ نهاد آموزشی در حوزه هنر در کشور وجود دارد و در کنار آن هنوز روال سابق استاد – شاگردی در عرصه‌های هنری برقرار است که اینها تنها گوشه‌ای از توسعه هنر در کشور می‌باشد.
مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز در سفر به مشهد در مراسم رونمایی از برش منطقه‌ای برنامه میان مدیت شهرداری مشهد شرکت کرد و در سخنانی گفت که اگر نظام برنامه ریزی شهری در کشور از جز به کل باشد خیلی از مسائل و مشکلات موجود حل می‌شود لذا باید به روستاها و شهرهای میانی توجه بیشتر داشت.
همچنین هفته گذشته یک هیأت دیپلماتیک متشکل از ۲۸ نفر از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان در ایران روز دوشنبه وارد مشهد شد.
اعضای این هیأت دیپلماتیک که سفیران کشورهای سوئیس و بلژیک نیز در بین آنها حضور داشتند به سرپرستی "ایوو فریزان" رئیس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بود که سه روز در استان خراسان رضوی اقامت کردند.
همچنین این هیأت دیپلماتیک که متشکل از ۳۰ نفر از سفرا، دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان در ایران صبح روز سه شنبه گذشته از مرز دوغارون شهرستان تایباد در خراسان رضوی دیدن کرد.

کرمان

تقی رستم وندی رئیس سازمان اجتماعی و معاون وزیر کشور روز ۱۷ تیر به استان کرمان سفر کرد و در شورای اداری استان کرمان حضور پیدا کرد. رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در نشست شورای اداری گفت: طی چهار سال اخیر ضمن اینکه روند رو به رشد وقوع طلاق در کشور متوقف شده در حوزه ازدواج بنا به دلایلی چند هم با کاهش مواجه شده‌ایم.
تقی رستم وندی افزود: از سال ۹۲ که ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شده تا به امروز که به ۵۵۰ هزار ازدواج رسیده‌ایم یعنی اینکه تعداد ازدواج‌ها در کشور بیش از ۲۵۰ هزار مورد کاهش داشته است که بخشی از آن می‌تواند تحت تأثیر مشکلات اقتصادی، تغییر نگرش جوانان به تشکیل خانواده و تغییر روابط بین زن و مرد در جامعه باشد.
رئیس سازمان اجتماعی کشور شامگاه یکشنبه در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان حضور پیدا کرد و گفت: ۲ آسیب و جرم عمده سرقت، خشونت و منازعه در سال گذشته به دلیل شوک اقتصادی وارد شده به کشور افزایش یافته و شورای عالی امنیت ملی طرح ملی سرقت و کاهش خشونت را در دستور کار قرار داده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور همچنین در نشست مدیران و کارشناسان دفاتر تسهیلگری کرمان حضور پیدا کرد و هم اندیشی و گفت گوی صمیمی با این مدیران داشت.
معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور دیگر میهمان هفته گذشته استان کرمان بود که شامگاه سه شنبه ۱۸ تیر وارد این استان شد و روز چهارشنبه از از مجتمع فولادسازی و کک سازی فولاد زرند ایرانیان و چند واحد صنعتی شهر کرمان بازدید کرد.
بابک دین پرست در جریان بازدید از این طرح‌ها و واحدهای صنعتی گفت: از فعالیت چهار طرح صنعتی تولیدی با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد و یک هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان میزان سرمایه، بنا به دلایلی از جمله رعایت نکردن مسائل زیست محیطی جلوگیری شده است.
معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور روز چهارشنبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان حضور پیدا کرد و گفت: سال گذشته به استان‌ها اعلام کردیم که پروژه‌های بزرگ استان خود که دارای پیشرفت فیزیکی خوبی هستند اما به دلیل مشکلاتی از جمله عدم هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در استان و خارج از اختیارات مدیران استانی بودن، به بهره برداری نرسیده‌اند را به وزارت کشور ارسال کنند.
در این نشست همچنین با حضور معاون وزیر کشور مشکلات واحدهای شرکت فولاد زرند ایرانیان، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، شرکت لاوان تابلو، گروه صنعتی قطعه گستر کرمان، و شرکت آلومینیوم هزار، معادن حتکن و داربیدخون، شرکت گروه صنعتی پلور سبز (واگن سازی زرند)، شرکت بین المللی تاپ اکو خاورمیانه و کرمان تابلو مورد بررسی قرار گرفت.

هرمزگان

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز عصر پنجشنبه ۲۰ تیرماه به همراه جمعی از مدیران دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه به بندرعباس سفر و به مدت دو روز میهمان مردم هرمزگان بود تا ضمن بررسی موانع فعالیت‌های اقتصادی در این استان موضوع ترخیص کالاها در بنادر و گمرک استان و جلوگیری از انباشت کالاها در انبارهای بنادر را نیز مورد بررسی قرار دهد.
فرهاد دژپسند عصر پنجشنبه پس از ورود به بندرعباس در اولین گام، نشستی با فعالان اقتصادی هرمزگان برگزار و به بررسی مسائل و مشکلات آنها پرداخت. وی هدف از حضور خود در بندرعباس را تسهیل در روند ترخیص کالاها در بنادر و گمرک هرمزگان و جلوگیری از انباشت کالاها در انبارهای بنادر عنوان کرد.
در این نشست ۲۰ نفر از فعالان اقتصادی استان هرمزگان به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند و وزیر اقتصاد نیز در این رابطه دستورات لازم را صادر کرد. اجازه ورود ماشین آلات زیر ساختی و تسهیل در ترانزیت کالا به مناطق آزاد، مشکل در ثبت سفارش کالاها، مشکلات در کسر ترخیص کاغذ گلاسه و بهرمند نشدن استان از مالیات معاملات الکترونیک از جمله درخواست و مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی هرمزگان در این جلسه مطرح کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست اظهار داشت: وظیفه حاکمیت و دستگاه‌های مسئول، ایجاد ساز و کار و بستر مناسب و اطمینان بخش برای تسهیل و روان سازی تجارت خارجی کشور در راستای رونق تولید داخلی است.
وی تصریح کرد: فلسفه این سفر با هیأتی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، رفع موانعی است که فعالان اقتصادیِ درگیر تجارت خارجی و بویژه حوزه واردات با آن روبرو هستند.
دژپسند با اشاره به افزایش میزان واردات کشور از ابتدای امسال تاکنون، گفت: این افزایش در شرایطی محقق شده که دشمن در تلاش برای کاهش میزان واردات کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha