عفاف و حجاب ماموریت اصلی والدین است نه صداوسیما

تهران- ایرنا- رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر گفت: گاهی ماموریت عفاف و حجاب را به صداوسیما و آموزش و پرورش می سپاریم در حالی که پدر و مادر ماموریت اصلی را دارند و حجاب و عفاف باید از کانون خانواده آغاز شود.

حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی روز سه شنبه در آیین بزرگداشت عفاف و حجاب که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: هم زن و هم مرد باید برای حفظ کرامت خود تلاش کنند، حضرت امیرالمومنین علی (ع) می فرماید که عفاف یک نوع مقاومت درونی است که هم در مرد باید باشد و هم در زن.
وی با اشاره به اینکه عفاف امری فطری است، اضافه کرد: انسان به طور فطری عفاف را دوست دارد. عفاف؛ خویشتن داری درونی و حجاب خویشتن داری آشکار و بیرونی است.
ارباب سلیمانی با یادآوری ۲۱ تیر سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی گفت: مراسم امروز لبیک به فرمانی است که در قرآن درباره حجاب و عفاف آمده است.
وی گفت: در قرآن کریم، آیه ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه نور و آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب می توانید موضوع عفاف و حجاب را پیگیری کنید. علت این موضوع روشن است، اگر عفاف و حجاب از جامعه رخت بربندد، جامعه روی خوش نخواهد دید، همان مساله ای که غرب امروز با آن درگیر است.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته از ۲۰۰ سال قبل زمینه انحراف زن را فراهم کردند، به او آرایش و جلوه گری در مقابل نامحرم آموختند و این به کشورهای در حال توسعه هم سرایت کرد، امروز هم دستگاه های تبلیغاتی غرب به دنبال چنین داستانی هستند.

فائزه عظیم زاده اردبیلی استاد دانشگاه الزهرا (س) نیز در این مراسم به «هوش و بهزیستی معنوی» پرداخت و گفت: امروز در مباحث ادبیات غرب و متفکران غربی بحث هوش مصنوعی مطرح است.

عفاف؛ نیروی بازدارنده مثبت است

وی اظهار داشت: عفاف یک کیفیت نفسانی و نیروی درونی است که به عنوان یک نیروی بازدارنده مثبت و نگهدارنده عمل می کند و نمی گذارد به هر آنچه دوست داریم عمل کنیم، بپوشیم، بخوریم و برویم.

عظیم زاده با بیان اینکه حجاب، نماد عفاف است، افزود: هوش معنوی مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت های معنوی است که کاربست این ۳ یعنی عفاف، هوش معنوی و بهزیستی معنوی منجر به انطباق پذیری در جامعه، تاب آوری و قدرت حل مساله می شود.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در مورد هوش معنوی نیز اظهار داشت: افرادی که دارای هوش معنوی هستند در جامعه با تعاملات اجتماعی و در خانه با خانواده و فرزندان دارای حسن تعامل هستند و سایرین از کنار آنها زیستن لذت می برند و در عذاب نیستند.

به گفته وی، افرادی که دارای هوش معنوی بالا، میل به رفتار دینی دارند.

پژوهشگر عفاف و حجاب با یادآوری این نکته که مساله حجاب فراجنسیتی است، گفت: جامعه، مرد عفیف با نگاه پاک، زبان و قلم پاک هم می خواهد، حتی در پوشش نیز همینطور، پوشش مرد در جامعه باید به گونه ای باشد که در شان شخصیت یک مرد مسلمان باشد و گزنده و فریبنده نباشد.

این استاد دانشگاه گفت: بالا رفتن زمینه هوش معنوی، زمینه تاب آوری را در جامعه بالا می برد، کسانی که عفیف و پاک دامن هستند، ظاهری شنیع و مستهجن ندارند، امید به زندگی در آنها بالاتر است، در واقع درک افراد هر چه از معنویت بالاتر باشد حس خوب خواهند داشت.

عظیم زاده ادامه داد: من اگر باور داشته باشم، همه جا خدا نظاره گر من است دیگر علیه همکار، دین و ائمه سخن نمی گویم.

وی در ادامه با بیان اینکه تصاویر روی غارها و نقوش سکه های ماندگار از پاسارگاد و پرسپولیس حاکی از آن است که زنان دربار ایران باستان پوشیده و خدمتکاران، کنیزان و بردگان نیمه عریان بوده اند، گفت: در واقع حجاب برای طبقه دربار آن زمان اهمیت بسیاری داشته است و آن را نوعی برتری می دانستند.

استیذان، گام اول عفاف است

وی گام نخست عفاف در جامعه را استیذان (اذن خواستن) دانست و گفت: قرآن می فرماید وقتی وارد حریم خصوصی افراد می شویم اذن بگیرید، باید بیاموزیم وارد حریم خصوصی دیگران نشویم اما اگر کسی بدون عفاف وارد حریم عمومی جامعه شد الزامات شرعی می گوید که باید مانع آن شد چرا که جامعه دیگر حریم خصوصی نیست.

عظیم زاده توضیح داد: اگر گام اول عفاف در جامعه را که استیذان است، ورود کردیم باید عفت کلام داشته باشیم، آدم عفیف کلمات درشت بکار نمی برد.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: مگر می شود جامعه ای ای که دارای قانون اساسی است و دَم از اسلام می زند چهارچوب های مبتنی بر اسلام را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه باید با مسایل علمی، علمی برخورد کنیم، افزود: امروز عفاف و حجاب هم در آزمایشات پزشکان و روانشناسان به اثبات رسیده است. بسیاری از آسیب های روحی و روانی در جامعه مربوط به ناهنجاری های موجود جامعه است.

وی با پیشنهاد اینکه یک هیات اندیشه ورز برای بررسی علل این ناهنجاری های اجتماعی تشکیل شود، افزود: تا زمانی که حجاب را سیاسی کنیم، ناهنجاری ها از جامعه ما رخت برنمی بندد.

پژوهشگر عفاف و حجاب گفت: فارغ از اینکه کدام جناح در مورد حجاب چه می گوید، حجاب و عفاف اصل سالم زندگی کردن است و ما می خواهیم محور زندگی ما انسان مدارانه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha