یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم چین این روزها بدی آب و هوا در شهرها و استان های مختلف است و یکی از راهکارهای کاربردی و موثر دولت برای متوقف کردن این تحولات نامطلوب اقلیمی تولید و استفاده گسترده تر از خودروهای برقی است.
افزون بر این به دلیل آنکه چین بزرگترین مصرف کننده نفت و مشتقات سوختی در جهان محسوب می شود، تولید این خودروها می تواند مقرون به صرف باشد و این کشور نیز با این اقدام قادر است بسیاری از مشکلات زیست محیطی و آب و هوایی را حل کرده و جانی تازه به صنایع خودروسازی بدهد.
چین بزرگترین بازار خودروهای برقی دنیا
چین اکنون بیش از ۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه خودروی برقی و با انرژی جدید در اختیار دارد و در این زمینه پیشرو دیگر کشورهای جهان است تلاش دولتمردان القای این فرهنگ به مردم است که استفاده بیشتر از این خودروها برای حل و فصل مشکلات اقلیمی و زیست محیطی و بهبود و افزایش قابلیت های صنعتی مفید فایده است.
آمار انجمن خودروسازی چین نشان می دهد در سال ۲۰۱۸ میلادی در این کشور یک میلیون و ۲۷۰ هزار دستگاه خودروی برقی تولید و یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه از آنها به فروش رسیده که این ارقام در مقایسه با یک سال قبل از آن ۶۰ درصد رشد داشته است.
در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی نیز بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از خودروهای برقی و انرژی جدید موسوم به «ان یی وی» تولید و به همین میزان نیز فروش به ثبت رسیده است که این ارقام در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی رشدی ۱۰۰ درصدی نشان می دهد.
حمایت های دولت از صنایع خودروسازی برای ساخت خودروهای جدید برقی و با منابع جدید انرژی و اطمینان دادن به مشتریان برای استفاده بیشتر از آنها باعث شده است تا صنعت خودروسازی چین با تحولاتی شگرف مواجه شود.
در حال حاضر بیش از ۲۰۰ برند مختلف به فروش انواع مدل های برقی شده در چین مشغول هستند که از مشهورترین آنها می توان به تسلا، ب ام و، فولکس واگن، دایملر، فورد، جنرال موتورز، نیسان و میتسوبیشی اشاره کرد.
شرکت خودروسازی چینی CHJ اعلام کرده قصد دارد با یک سرمایه گذاری به مبلغ ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلیون دلار به ارتقا و بهبود خط تولید خودروهای برقی و الکتریکی خود بپردازد تا در این میان گوی رقابت را از سایر رقبای قدرتمند خود که بازارهای جهانی بخصوص کشور چین فعالیتهای گستردهای دارند، برباید و نظر سرمایه گذاران بومی و بینالمللی را به سمت خود جلب کند.
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
دولتهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.
شرکت چینی بی وای دی (BYD) از شرکت های بسیار مشهور خودروسازی بومی در چین امسال از خودروی مفهومی E-SEED GT در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی کرد رونمایی از این خودرو نشان میدهد که بی وای دی برنامههای زیادی برای تولید خودروهای برقی در آینده دارد.
بی وای دی یکی پیشگامان تولید خودروهای برقی در جهان به شمار میرود و تلاش زیادی برای تولید خودروهای پاک کرده است.
این شرکت در کنار تولید خودروهای سواری برقی مختلف حتی یک شاسیبلند برقی با نام Song Pro را نیز به بازار معرفی کرده است آخرین محصول نیز همین خودروی مفهومی E-SEED GT بود که نهتنها یک خودروی برقی جدید است بلکه زبان طراحی جدید این شرکت را هم معرفی میکند.
استقبال دنیا از خودروهای انرژی جدید و برقی
خودروهای برقی و الکتریکی این روزها با استقبال بی نظیری از سوی کاربران روبرو شده است، حالا به نظر می رسد در بعضی از کشورها نظیر چین و همچنین کشورهای اسکاندیناوی، مشتریان بیشتری در چین از خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست نسبت به سایر نقاط دنیا استقبال کرده اند.
بسیاری از کشورهای دنیا قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا، کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به فراوری انبوه برسانند.
بنابراین بسیاری از شرکت های خودروسازی در دنیا عزم خود را برای فراوری انبوه خودروهای برقی جزم نموده و از برنامه های خود بدین منظور رونمایی کرده اند.
افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و از هر یک از برنامه های خود برای طراحی و فراوری خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی نمایند.
امیدی تازه برای محیط زیست
در چین متقاضیان خودروی بنزینی اغلب باید ماهها و حتی سالها در انتظار اجازه استفاده از خودروی خود بمانند و در صورت تولید گازهای سمی اجازه راندن آن را ندارند این در حالی است که دولت برای خودروهای برقی بستههای تشویقی زیادی ایجاد کرده است یک خودروی برقی بلافاصله اجازه استفاده میگیرد.
هنوز توجه دنیا به اقدامات چین جلب نشده است و بسیاری نمی دانند در چین چه میگذرد نه در مورد خودروهای برقی، نه توربینهای بادی یا مزارع استفاده از انرژی خورشیدی به همین دلیل آلمان که در این حوزهها تا سال ۲۰۱۲ پیشتاز بود، حالا جایش را به چین داده است.
برنامه چین این است که ۴۰ درصد خودروها تا سال ۲۰۳۰ برقی شوند که معنایش تولید ۱۵ میلیون خودروی برقی جدید است این یک امید تازه است برای محیطزیست و خبری هولناک برای صنایع خودروسازی آلمان، «ساخت آلمان» که شهرتی خوب در جهان دارد، در آینده نزدیک به «ساخت چین» تغییر نام میدهد.
شاخصه این خودروها صدای کمتر و تولید نکردن گازهای سمی است این خودروها نیازی به باک، دنده، کاتالیزاتور و لوله اگزوز یا رادیاتور ندارند.
ایستگاه های شارژی خودروهای برقی
گزارشها حاکی است با تلاش چین در راستای توسعه وسایل نقلیه برقی، تعداد ایستگاههای شارژ در سراسر این کشور به شکل انفجاری زیاد شده است به طوری که ماه گذشته میلادی تعداد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در کشور چین از یک میلیون ایستگاه گذشت.
تعداد ایستگاههای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در این کشور سالیانه ۶۹.۳ درصد رشد دارد از میان این ایستگاههای شارژ ۴۱۲ هزار مورد عمومی هستند در حالی که ۵۹۰ هزار نیز خصوصی هستند چین فقط در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۴۰ هزار ایستگاه شارژ عمومی جدید اضافه کرد.
این افزایش در تعداد ایستگاههای شارژ در زمانی اتفاق افتاده است که چین با کاهش فروش وسایل نقلیه سوخت فسیلی جدید مواجه است.
وسایل نقلیه برقی یک نقطه روشن جدید برای چین است این کشور به منظور کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوختهای فسیلی به شدت در حال تولید خودروهای برقی و تاسیس ایستگاههای شارژ است احداث ۱۳۴ هزار ایستگاه در ماه ژوئن امسال، رشد ۵۶.۳ درصدی سالانه را نشان میدهد.
در حالی که کشورهای جهان در حال رقابت برای تبدیل شدن به رهبر در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی هستند، چین به لطف جمعیت زیاد کشورش که خواهان خودروهای برقی هستند، به یک بازار فوق العاده تبدیل شده است.
طبق گزارشها، مردم چین تقریباً ۳۵ درصد از کل وسایل نقلیه الکتریکی تولیدی در سراسر جهان را خریداری کردهاند و پیشبینی میشود تا پایان سال جاری میلادی، یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در این کشور فروخته شود.
دولت چین نیز مشوقهایی برای تولیدکنندگان ایجاد میکند تا هم تولید خودروهای الکتریکی را برای تولیدکنندگان تسهیل کند و هم خرید این خودروها را برای مصرف کنندگان به صرفه کند.
نظر شما