۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 2536
کد خبر: 83404908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کدام بازیگر در خلیج فارس روی مسیر پرخطر اصرار دارد؟

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه انگلیس و نامزد نخست وزیری این کشور اندک زمانی پس از توقیف نفتکش انگلیسی اظهار داشت ایران مسیری خطرناک را انتخاب کرده است. نخستین واکنش ترامپ هم این بود که ایران مترادف با دردسر است. کنار هم چیدن رخدادهای منطقه از زمان التهاب در خلیج فارس تاکنون واقعیت متفاوتی را نشان می دهد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» در خلیج فارس که روز جمعه بیست و هشتم تیرماه اتفاق افتاد پیامی توئیتری را منتشر ساخت و نوشت: ایران با توقیف نفتکش انگلیسی مسیری خطرناک را در پیش گرفته است.

هانت در قیاسِ این اقدام با توقیف نفتکش حامل نفت ایران موسوم به «گریس یک» در جبل الطارق، این عملیات انگلیسی- آمریکایی را کاملاً قانونی خواند و توقیف نفتکش انگلیسی را منافی قوانین و رفتاری بی ثبات کننده توصیف کرد.

وی البته در گفت وگو با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود بر دستیابی به راه حلی دیپلماتیک در خصوص وقایع اخیر تاکید کرد با این حال در توئیتر وی این پیام به چشم می خورد که از تناقض اطمینان بخشی ظریف در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و «رفتار خلاف آن» احساس «یاس» می کند.

واکنش مقامات لندن محدود به اظهارات و پیام های توئیتری هانت نبود بلکه وزیر دفاع انگلیس نیز اقدام ایران را رفتاری «خصمانه» توصیف کرد. در لندن جلسه اضطراری هم در این باره تشکیل شد که خروجی مشخصی از تبادل نظر دولتمردان انگلیسی به دست نیامد.

جرمی هانت

برخی ناظران با اشاره به اوضاع معلق دولت در لندن و چالش انتخاب نخست وزیر پس از کناره گیری «ترزا می»، این وضعیت را دلیلی بر بی عملی انگلیسی ها می دانند. در سوی مقابل گروهی می گویند در صورت ثبات کابینه هم هزینه های واکنش غیرعقلایی به اقدام قانونی ایران در تنگه هرمز مانعی را برابر هرگونه تصمیم نامتعارف و تلافی جویانه ایجاد می کرد.

بر اساس اطلاعیه ای که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص صادر کرده، نفتکش انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، از سوی یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

پس از این رخداد و همزمان با پافشاری «دونالد ترامپ» بر ادعای کذبِ سرنگونی پهپاد ایرانی، وی به توقیف نفتکش انگلیسی هم واکنش نشان داد و گفت در این باره با لندن در تماس است. وی در ادامه لفاظی های خود علیه جمهوری اسلامی، ایران را مترادف با «دردسر» توصیف کرد. همچنین فرانسه و آلمان روز شنبه توقیف یک نفتکش به دست ایران را «توجیه‌ناپذیر» خوانده و این اقدام را محکوم کردند.

روایت ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی از سوی مقامات و رسانه های غربی به نحوی است که ایران را آغازگر یک بازی خطرناک و مسوول تبعات آن قلمداد می کنند. این در حالی است که در جریان رخدادهای ماه های اخیر از انفجار مشکوک در «الفجیره» امارات (۲۲ اردیبهشت ماه)، حمله به نفتکش های ژاپنی و نروژی در دریای عمان که همزمان با رایزنی های نخست وزیر ژاپن در تهران رخ داد (۲۳ خردادماه)، سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم ایران (سی ام خردادماه) تا رویدادهایی که طی ماه جاری شاهد آن بودیم نظیر بمب گذاری خط لوله پالایشگاه بانیاس سوریه و اختلال در صادرات نفت ایران، ادامه توقیف نفتکش ایرانی در عربستان، توقیف گریس یک در جبل الطارق و رخداد اخیر، جمهوری اسلامی ایران هیچ ماجراجویی را کلید نزده است.

در قضایای که ذکر شده جمهوری اسلامی یا بدون سند یا مدرکی هدف اتهامات متعدد قرار گرفته یا از حریم و حقوق خود دفاع کرده یا اینکه با عملیات باجگیری و گروگانگیری جبهه ضدایرانی مواجه شده است.

در سوی مقابل، این آمریکا و متحدان واشنگتن از ریاض تا لندن نشینان بوده اند که از هر ابزار ممکن برای تحریک ایران، جرقه زدن درگیری و توسعه ایران هراسی استفاده کرده و پیشگام تمدید و تنش ها در خلیج فارس و دریای عمان شده اند.

در این فضا، نگاه بسیاری فراتر از نقش کشورهایی چون انگلیس در تنش های اخیر خلیج فارس رفته و اقدامات دولت آمریکا به عنوان عامل اصلی التهاب در منطقه برجسته تر از قبل به نظر می رسد تا جایی که «جرمی کوربین» رهبر دولت در سایه انگلیس نیز رئیس جمهوری آمریکا را مسبب تنش‌های اخیر در خلیج فارس و حوادثی چون توقیف نفتکش کشور دانسته است.

در این میان برخی هم از فریب خوردن انگلیسی ها و افتادن دولتمردان لندن در دام و مخصمه چهره های جنگ طلب واشنگتن سخن می گویند.

به این ترتیب وقایع اخیر هویدا می سازد که کدام بازیگر در کشاکش تحولات خلیج فارس روی پیمودن مسیر مخاطره و دردسرسازی پافشاری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha