۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 83409437
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گشت‌زنی پنج ساعته دانشجویان ایرانی در فضای مجازی

بجنورد- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۸۰ درصد دانشجویان ایرانی روزانه بیش از سه ساعت از وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند که میانگین حضور آنان در این فضا پنج ساعت برآورد می شود.

غلامرضا غفاری روز چهارشنبه در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۹ که به میزبانی دانشگاه بجنورد برگزار شد، اظهار داشت: طبق مطالعاتی که در دانشگاه‌های سراسر کشور انجام شده است حتی میزان حضور برخی از دانشجویان در فضای مجازی به ۱۰ ساعت نیز می‌رسد.

وی افزود: هم اکنون حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران فضای مجازی را کمابیش تجربه کردهاند و این فضا از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که توانسته تمامی سنین را به خود جذب کند.

وی گفت: این در حالی است که جمعیت جوان به ویژه دانشجویان تحت عنوان جمع‌های هوشمند در حوزه دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی حضور می‌یابند که بدون احتساب مثبت یا منفی بودن آن، فعالیت‌های گسترده‌ای نیز دارند.

غفاری، یکی از ویژگی‌های فضای مجازی را چابکی و چالاکی، حتی در ارائه محتوا دانست و افزود: از دیگر ویژگی‌های فضای مجازی ساختار گریزی است و در حالی که فعالیت در فضاهای اجتماعی و فرهنگی به خصوص در دانشگاه‌ها، ساختارمند است و قوانین و قواعدی دارد، حضور در فضای مجازی این تنگناها و محدودیت ها را ندارد که این می تواند هم فرصت و هم تهدید شمرده شود.

زمان فراغت دانشجویان افزایش یافته است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه زمان فراغت دانشجویان افزایش یافته، گفت: در سال‌های گذشته دوران فراغت دانشجویان کم بود، اما هم اکنون این فرصت افزایش یافته است که به نوعی صرف حضور در فضای مجازی می شود.

غفاری با اشاره به کم حوصلگی نسل جدید، اظهار داشت: این نسل همیشه در تمامی کارها عجله دارد و صبر و طاقت چندانی ندارد.

وی اظهار داشت: این نسل، همیشه دنبال کلید هستند و حتی پاسخ از سوی ما را نیز کلیدی می‌خواهند.

غفاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: به عنوان مثال دانشجویان هم اکنون در امتحانات تشریحی نیز پاسخ‌های کوتاهی می‌دهند و مانند گذشته هیچگاه برگه اضافه درخواست نمی‌کنند و این تقاضا از سوی آنان وجود ندارد.

وی بر مدیریت ذهن خوانی دانشجویان تاکید کرد و افزود: هم اکنون باید فضاهای مجازی به نوعی رصد شوند و در برابر برنامه‌ها، عکس العمل مناسبی از خود داشته باشیم.

غفاری اظهار داشت: این فضاها ساختارگریز هستند، در گذشته اگر با مجموعه‌ای مواجه می‌شدیم که خطا محسوب می‌شد مجوزی برای برنامه نمی‌دادیم، سالن در اختیار آنان نمی‌گذاشتیم و از این طریق فعالیت‌ها به نوعی کنترل می‌شد اما هم اکنون این فضاها اهمیت خود را از دست داده و گروه‌هایی در فضای مجازی تشکیل شده که مخاطبان زیادی دارند و بدون هیچ کنترلی جلساتی می گذارند و اثرگذاری آنها نیز بیشتر از فضای واقعی است.

انتظار مدیریت حوزه فرهنگی از دانشگاه به تنهایی درست نیست

وی با بیان اینکه هم اکنون مدیریت فرهنگی بسیار سخت شده است، اظهار داشت: سئوال این است که با این گستردگی و تنوع بخشی حوزه ها، چگونه می توان بستر مناسبی را برای حوزه فرهنگی فراهم کرد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از سویی جلب مشارکت دانشجویان در حوزه فرهنگی از دانشگاه‌ها مطالبه می‌شود و از دیگر سو بعضاً مسائل و مشکلاتی ایجاد می‌شود که دانشجویان از دانشگاه انتظار آنرا ندارند.

غفاری با بیان اینکه حوزه فرهنگی تنها به دانشگاه مربوط نیست، گفت: این در حالی است که عمده مشکلات و مسائل به نام دانشگاه تمام می‌شود، این در صورتی است که این مسائل به حوزه‌های دیگر از جمله صنفی و آموزشی نیز مربوط می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در گذشته پسماند نیروها را وارد حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌کردند، با وجود حساسیتی که هم اکنون در جامعه ایجاد شده است باید نیروی کارشناس و خبره وارد این حوزه شود و نباید افرادی که از هر جا رانده شده اند به این حوزه وارد شوند چرا که هر اتفاقی در دانشگاه رخ دهد، باید پاسخگو باشیم.

وی افزود: معاونت فرهنگی دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند مشارکت در فضای دانشگاهی را رونق داده و تلطیف کند و حتی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه نیز به تنهایی نمی‌تواند فعالیت کند و باید با هم افزایی و تعامل همه بخش ها، فضای فرهنگی و اجتماعی سامان یافته و رونق بگیرد.

غفاری با تاکید بر ضرورت پذیرش تنوع فعالیت‌ها در دانشگاه، اظهار داشت: فعالیت‌ها باید گسترش یابد تا با توجه به علاقه و سلیقه همه دانشجویان برنامه وجود داشته باشد.

بی اعتنایی ۹۰ درصد دانشجویان به برنامه ها

وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد دانشجویان نسبت به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها بی تفاوت و بی توجه هستند، اظهار داشت: تنها ۱۰ درصد دانشجویان در برنامه‌های مختلف مشارکت دارند.

غفاری اظهار داشت: البته سایر دانشجویان نیز فراخور علائق و ذائقه خود در برنامه‌هایی مشارکت دارند اما به گونه‌ای است که ما نمی‌بینیم، نمی‌خواهیم ببینیم و یا مورد پسند ما نیست.

دانشجو در دانشگاه با دانشگاه نیست

وی با بیان اینکه دانشجو در دانشگاه است اما با دانشگاه نیست، افزود: دستاوردهای دانشگاه‌ها اطلاع رسانی نمی‌شود حتی برخی از اعضای هیأت علمی نیز از برنامه‌های دانشگاه بی خبرند و برنامه‌ها از جمله علمی و پژوهشی نیز در معرض دید دانشجویان قرار نمی‌گیرد.

غفاری با بیان اینکه دانشجویان نسبت به دستاوردهای دانشگاه‌ها بی اطلاع هستند، گفت: در دانشگاه‌ها گروه‌های مختلفی وجود دارند که هم اکنون با ناهمسان سازی مواجه هستیم، باید تعارض‌ها را به هم وصل کنیم و جمعیت جوان را با هم آشتی دهیم، جوانان باید با هم بحث کنند اما در خوابگاه در کنار هم بنشینند و تقابل نداشته باشند.

وی اظهار داشت: جان بخشی حوزه فعالیتهای فرهنگی عمدتاً از دانشجویان منشأ می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید جبران نبود احزاب را بکنند، گفت: با توجه به بحث انتخابات این دانشگاه‌ها هستند که باید فضای شور و همبستگی را در جامعه شکل دهند.

در این گردهمایی یکروزه، معاونان فرهنگی ۲۳ دانشگاه منطقه ۹ شامل خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، سمنان و گلستان، با بررسی وضعیت فرهنگی این مراکز علمی، در خصوص نحوه ساماندهی این حوزه و جلب مشارکت دانشجویان برای فعالیت در این بخش تبادل نظر می کنند.

۳۰۰۷/۵۱۳۲‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha