۳ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83410711
T T
۰ نفر
آمریکا از اعزام یک ناو جنگی به تنگه تایوان خبر داد

تهران- ایرنا- در بحبوحه تنش های تجاری واشنگتن و پکن، ارتش آمریکا چهارشنبه از اعزام یک ناو جنگی به تنگه تایوان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری های غربی، تایوان از جمله موضوعات تنش زا در روابط آمریکا و چین است و اعزام این ناو جنگی به تنگه تایوان احتمالا خشم پکن را در پی خواهد داشت. تنگه تایوان، این جزیره را از چین جدا می کند.

جنگ تجاری چین و آمریکا، تحریم های واشنگتن و قدرت نمایی پکن در دریای چین جنوبی، از دیگر مسایلی است که روابط دو کشور را متشنج کرده است.

چین چهارشنبه آمریکا را به تضعیف ثبات جهانی متهم و فروش تسلیحات از سوی واشنگتن به این جزیره را محکوم کرد و هشدار داد، در صورت انجام هر حرکتی برای استقلال تایوان، آماده جنگ است.

"کلی داس"، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا گفت، اعزام این کشتی به تنگه تایوان نشان دهنده تعهد ما به آزادی رفت و آمد و باز بودن اقیانوس هند و آرام به روی همه کشتی ها است. نیروی دریایی آمریکا به پرواز، دریانوردی و عملیات در مناطقی که طبق حقوق بین الملل مجاز است، ادامه می دهد.

هرچند این اقدام موجب افزایش تنش بین چین و آمریکا می شود اما، تایوان احتمالا آن را به عنوان نشانه حمایت دولت "دونالد ترامپ" در بحبوحه اختلاف روزافزون بین تایپه و پکن تلقی می کند.

آمریکا رابطه رسمی با تایوان ندارد اما، طبق قانون خود را موظف به کمک به این جزیره از طریق تامین تجهیزات دفاع از خود می داند و تامین کننده اصلی تسلیحات برای تایوان است.

تایوان پس از پایان جنگ چین و ژاپن، در سال ۱۸۹۵میلادی به ژاپن واگذار شد. جمهوری چین از بدو تأسیس خود در سال ۱۹۱۲، تایوان را بخشی از کشور چین می‌ داند و قرارداد الحاق تایوان به ژاپن را با استناد به شرایط نابرابر بی‌ اعتبار اعلام کرد.

با پایان جنگ جهانی دوم این جزیره از ژاپن بازپس گرفته شد و بخشی از جمهوری چین شد و پکن استقلال تایوان را به رسمیت نمی شناسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha