به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علیمحمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به انتقاد وارد شده به نحوه نظارت این سازمان بر عملکرد دستگاهها در حوزه گرد و غبار اظهار داشت: این سازمان بر اساس ماده یک آییننامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار و اصلاحیه آن در قالب ستاد ملی مقابله با این پدیده، مسئول تبیین سیاستگذاری و ارائه راهکارهای اجرایی در سطح ملی و منطقهای و نظارت و پیگیری اجرای برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت موضوع آییننامه است.
وی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکنون 22 جلسه کمیته ملی، 11 جلسه کارگروه تخصصی و کارگروههای استانی به ریاست معاونت امور عمرانی استانداران سراسر کشور برگزار شده است، گفت: این ستاد انجام مطالعات منشاءیابی داخلی به عنوان مرجع تعیین اولویتهای ملی اقدامات مقابله با پدیده گرد و غبار، آغاز مطالعات تدوین برنامه اقدام استانها برای آمادگی و مقابله با این پدیده و نیز آغاز مطالعات منشاءیابی خارجی، طیف گستردهای از اقدامات را برای تجهیز سختافزاری و نرمافزاری کشور برای آمادگی و مقابله با پدیده گرد و غبار فراهم کرده است.
طهماسبی تصریح کرد: از سوی دیگر و طی دو سال گذشته و به دلیل عدم تکافوی اعتبارات دولتی مرتبط با مقابله با گرد و غبار، تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی مورد درخواست و پیگیری این ستاد قرار گرفته و با نظر موافق مقام معظم رهبری به اجرای عملیات اجرایی گسترده در مناطق مختلف کشور منجر شده است.
دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر دستگاهها، مجموعه اقداماتی را با محوریت عملیات تثبیت بیولوژیک به انجام رسانده و در سطح کشور بیش از 500 هزار هکتار انواع عملیات اجرایی پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی و تنها در استان خوزستان بیش از صد هزار هکتار عملیات تثبیت بیولوژیک انجام شده است.
وی گفت انجام نظارت عالیه بر این اقدامات طی دو سال گذشته از سوی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار به همگرایی اقدامات به سمت عملیات اجرایی موثر و پرهیز از اقدامات پرهزینه و کماثر انجامیده است و این اقدامات همچنان در حال پیگیری و اجرا بوده و امسال نیز این مهم به بیش از 15 استان کشور تسری خواهد یافت.
وی در خصوص انتشار اخبار درباره صدور مجوز انتقال آب و خشک شدن تالابها در برخی رسانهها گفت: از زمان آغاز به کار دولتهای یازدهم و دوازدهم هیچگونه مجوزی برای مطالعه و اجرای طرحهای انتقال بین حوضهای صادر نشده است، لازم به تبیین است که توجه به حفاظت، احیا و مدیریت تالابها به عنوان بخش حیاتی از اکوسیستمهای آبی به عنوان یکی از ضروریات مدیریت سرزمین مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده و در همین راستا قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالابها بر مبنای لایحه پیشنهادی دولت در سال 1396 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
طهماسبی تصریح کرد: مطابق با ماده 2 قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالابها، سازمان حفاظت محیطزیست موظف به تعیین نیاز آب محیطزیستی تالابها و وزارت نیرو مکلف به تامین آن است، لذا صیانت از تالابها و تامین حقابه آنها برای جلوگیری از تبعات ناشی از خشکیدگی تالابها از جمله برخاستن گرد و غبار و از دست رفتن معیشت و سلامت جوامع ساکن در محدوده تالابها، نیازمند ایجاد وفاق میان همه سازمانها و نهادهای موثر و متاثر است.
وی خاطرنشان کرد: با این حال طی سنوات اخیر سازمان حفاظت محیطزیست به میزان اعتبارات تخصیص یافته و با هدف بهرهگیری حداکثری از این اعتبارات، نسبت به اولویتبندی و انجام عملیات اجرایی احیای تالابها از جمله عملیات لایروبی، احیای انهار و مسیلها و آزادسازی حریمها اقدام کرده است که با توجه به متقدم بودن این فعالیتها نسبت به وقوع سیلاب بهار 1398 به تسهیل ورود سیلاب به تالابها و آبگیری مناسب آنها در مدت زمان یاد شده منجر شد.
طهماسبی تصریح کرد: در مجموع این ستاد با تلاش مضاعف و با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای موجود، توان خود را به ارتقای وضعیت کشور در آمادگی و مقابله با اثرات مخرب پدیده گرد و غبار معطوف کرده است و امید دارد که از همکاری و همافزایی سایر دستگاههای موثر و مرتبط بهرهمند شود.
نظارت مستمر ستاد مقابله با گرد و غبار بر عملکرد دستگاههای مرتبط
۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۹
کد خبر:
83415122
تهران- ایرنا- مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به نظارتهای مستمر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار طی دو سال گذشته بر عملکرد دستگاهها گفت: این نظارتها به همگرایی اقدامات به سمت عملیات اجرایی موثر و پرهیز از اقدامات پرهزینه و کماثر منجر شده است.
نظر شما