پژوهش سراها و آزمایشگاه‌های ویژه تجهیز و گسترش می یابند

تهران-ایرنا- تجهیز و گسترش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌های ویژه با مشارکت 70 درصدی معاون علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری و مشارکت 30 درصدی وزارت آموزش‌ و پرورش در نشست سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش روز پنجشنبه آموزش و پرورش، سید جواد حسینی با اشاره به اجرای طرح شهاب در مدارس گفت: هم‌اکنون بیش از سه میلیون و هشت‌صد هزار دانش‌آموز در قالب طرح شهاب تحت پوشش هستند. این طرح از سال 1393 آغاز شده است که از پایه چهارم ابتدایی آغاز می‌شود و امروز به پایه نهم رسیده است و تا پایان تحصیلات متوسطه دوم استمرار خواهد یافت، در مجموع بیش از 276 هزار معلم و عوامل اجرایی در 725 منطقه آموزش ‌و پرورش کار اجرایی این طرح را بر عهده‌دارند.

وی افزود: افزایش سطوح توانمندی مدیران آموزشگاه‌ها و معلمان از نکات قابل‌توجهی است که برای افزایش اجرای کیفی این طرح باید لحاظ شود لذا آموزش مدیران و معلمان در قالب آموزش‌های ضمن خدمت ضروری است لذا توجه ویژه به آن معطوف خواهیم داشت.

حسینی گفت: ارزیابی و اثربخشی طرح از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور ارزیابی میزان اثربخشی و بهبود و ارتقاء عملکرد از موضوعات قابل‌توجهی است که بر آن تمرکز خواهیم یافت.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره اینکه مرکز پرورش استعدادهای درخشان هم‌اکنون دارای 313 مدرسه با 42197 دانش‌آموز در دوره اول متوسطه و 66 مدرسه با 70661 دانش‌آموز در مقطع متوسطه است، اظهار کرد: در مجموع این مرکز 974 مدرسه و 113 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار داده است. برای پوشش دهی مناسب دانش آموزان این مرکز از حیث اداری باید به سطح سازمان ارتقاء یابد و مقدمات اجرایی سازی آیین‌نامه آن با همکاری؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان امور استخدامی و آموزش ‌و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجام می رسد.

حسینی بر اجرای باکیفیت جشنواره جوان خوارزمی که هم‌اکنون در 10 گروه علمی برگزار می‌شود، تأکید کرد و در این جهت همکاری بیشتر معاونت علمی و فناوری و وزیر علوم را خواستار شد.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره برگزاری المپیادهای علمی در کشور گفت: این المپیادها در سال 96 در 8 رشته برگزار می‌شد و امروز به 15 رشته افزایش‌یافته است و امسال در المپیاد جهانی ریاضی، جمهوری اسلامی ایران با سه پله صعود از رتبه 26 به رتبه 23 و در المپیاد جهانی شیمی با 13 پله صعود از رتبه 19 به رتبه 6 جهان صعود کرد و بعد از 30 سال شرکت جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای جهانی، دانش آموزان ایرانی 841 مدال افتخار جهانی را برای کشورمان به ارمغان آورده اند.

حسینی خواستار توجه بیشتر به افتخار آفرینان علمی دانش‌آموزی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد و مقرر شد مقدمات برگزاری همایش تقدیر از کل مدال‌آوران سال‌های 92 تاکنون با حضور ریاست جمهوری برگزار شود.

در ادامه این نشست طرفین بر ارسال اطلاعات و شاخص‌های تحصیلی دانش آموزان کنکور، المپیادها و سمپاد از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش به معاونت ریاست جمهوری برای تحلیل داده‌ها و شاخصه‌های تحصیلی به‌منظور درک درست وضعیت موجود و نگاه به برنامه‌ریزی‌های مطلوب آینده مورد تأکید قرار رفت.

همچنین پژوهش سراها و آزمایشگاه‌های نانو، سلول‌های بنیادین و هوافضا با توجه به نقش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها تأکید شد که اولاً تفاهم‌نامه اداره پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها از حیث شیوه اداره مورد بازنگری قرار گیرد. ثانیاً از حیث مدیریت و منابع انسانی به دلیل اهمیت این پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها که یک موقعیت بی‌بدیل یادگیری هستند مورد توجه ویژه قرار گیرد. ثالثاً برای تجهیز و گسترش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها به روش مشارکت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکل 70-30 با مشارکت 70 درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و 30 درصدی وزارت آموزش ‌و پرورش اقدام لازم انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha