۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۰:۴۹
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 83429813
T T
۰ نفر
اردوغان: برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با آمریکا توافق کردیم

تهران – ایرنا – رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه شب گفت که کشورش با آمریکا در خصوص اجرای مرحله نخست ایجاد منطقه امن در شمال سوریه توافق کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان افزود: بر سر ایجاد مناطق امن در شمال سوریه به همراه تاسیس یک مرکز عملیات مشترک با آمریکایی ها به توافق رسیدیم.

وی گفت: مذاکرات میان آنکارا و واشنگتن درباره  شمال سوریه موفقیت آمیز بود.

وزارت دفاع ترکیه نیز پیش تر اعلام کرده بود که واشنگتن و آنکارا توافق کردند تا یک مرکز عملیاتی مشترک به منظور هماهنگی در رابطه با ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه تاسیس کنند.

ترکیه همواره نسبت به تحولات شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار قطع روابط آمریکا با نیروهای کُردهای موسوم به «ی. پ.گ» شده است.

ترکیه طی روزهای اخیر شمار زیادی از نیروهایش را در مرز سوریه مستقر و تهدید کرده که به نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه حمله خواهد کرد.

پس از تهدید ترکیه به حمله، مذاکرات میان آمریکا و آنکارا از روز دوشنبه شروع شد.

ترکیه ی. پ.گ را وابسته به پ. ک.ک می‌داند. ی. پ.گ اصلی‌ترین متحد واشنگتن در سوریه بوده است.

همزمان با تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برای حمله به مواضع نیروهای مسلح کرد در شرق فرات، آمریکا روز سه شنبه ۲۰۰ کامیون نظامی را در حمایت از متحدان کُرد خود وارد سوریه کرد.

اردوغان گفته بود که آنکارا برای مقابله با تهدید نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا، قصد دارد به مواضع آنان در شرق رود فرات حمله کند.

وی مدعی شد که ترکیه در راستای دفاع از امنیت ملی خود حق دارد عملیات نظامی در خاک سوریه انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha