۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 83430078
T T
۰ نفر
 فیلیپین اجازه استقرار سامانه موشکی آمریکا در خاک خود را نمی دهد

تهران – ایرنا – خبرگزاری "شینهوا" گزارش داد: "رودریگو دوترته" (Rodrigo Duterte) رئیس جمهوری فیلیپین اعلام کرد که هرگز به آمریکا اجازه استقرار سامانه موشکی در خاک کشورش را نخواهد داد.

تارنمای خبرگزاری  شینهوا روز پنجشنبه با انتشار این خبر افزود: باوجودی آنکه  پیمان دوجانبه نظامی بین آمریکا و فیلیپین وجود دارد، دوترته گفت که وی ورود هرگونه تسلیحات نظامی خارجی از جمله زرادخانه هسته ای به کشورش را به این دلیل که ناقض قانون اساسی فیلپین است، ممنوع می کند.

بنابراین گزارش دوترته پیش از گردهم آمدن رهبران تجاری چین و فیلیپین گفته بود: موضوعی در جراید مطرح است و آن استقرار برخی موشک های بالستیک میان برد است، این مساله هرگز رخ نخواهد داد.

دوترته افزود: این امر هرگز روی نخواهد داد بدان دلیل که من اجازه این کار را نمی دهم، چرا که این امر ناقض قانون اساسی کشور است، شما نمی توانید تسلیحات هسته ای در (خاک) فیلیپین مستقر سازید.

شینهوا  در ادامه گزارش داد: پیش از این رئیس جمهوری فیلیپین گفت که وی اجازه حضور هیچگونه نیروی نظامی خارجی به کشور را نمی دهد.

خبرگزاری رسمی چین علت اظهارات رئیس جمهوری فیلیپین را به خروج آمریکا از معاهده  "منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد" موسوم به INF  مربوط دانست.

 آمریکا  دوم ماه اوت (۱۱ مرداد ) از این پیمان که در سال ۱۹۸۷ بین واشنگتن و مسکو به امضا رسیده بود، خارج شد .

آمریکا به محض خروج از این پیمان  به دنبال مکانی جهت استقرار موشک های بالستیک میانبرد خود در منطقه آسیا – اقیانوسیه برآمد.

شینهوا نوشت: جمعه هفته گذشته، "مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا در سیدنی استرالیا به خبرنگاران گفت که پنتاگون  درصدد استقرار موشک های میانبرد متعارف  در منطقه آسیا-اقیانونسیه طی چند ماه آینده است.

معاهده  منع موشک‌های هسته‌ای در واشینگتن، دی.سی.  بین رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا  و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر  ۱۹۸۷  (۷ آذرماه ۱۳۶۶) به امضا رسید.

این پیمان تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیر هسته‌ای با برد بین پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر را منع کرد.

ترامپ در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی با متهم ساختن مسکو به رعایت نکردن مفاد این پیمان، تهدید به خروج از این  پیمان در مورخ دوم ماه اوت (۱۱ مرداد) کرد.

آمریکا ابتدا در مورخ اول فوریه ۲۰۱۹ اقدام به تعلیق این پیمان کرد و در  نهایت در ۱۱ مرداد رسما این توافق خارج شد.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این اقدام  گفته بود  با اتمام پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای ، جهان یک  عامل بازدارنده ارزشمند در برابر جنگ هسته‌ای را از دست می دهد.

دبیرکل سازمان ملل گفته بود: این مساله "احتمالا، تهدید موشک‌های بالستیک را افزایش خواهد داد."

اروپام **۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha