دولت آموزش و صنعت را هم‌سو کند

تهران- ایرنا- نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تناسبی میان عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار وجود ندارد، اما همه چیز را گردن آموزش و پرورش نیندازیم. اقتصاد، تولید و صنعت باید با آموزش هماهنگ پیش برود و این هماهنگی ها باید در دولت اتفاق بیفتد.

به گزارش روز شنبه ، قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۱۳۴ هزار دانش آموز و ۹۳۰ هزار حقوق بگیر در این وزارتخانه وجود دارد، اظهار کرد:  از این آمار، هفت میلیون و ۷۲۶ هزار دانش آموز ابتدایی، ۲ میلیون و ۹۵۰هزار دانش آموز متوسطه اول و سه میلیون و ۴۵۶ هزار دانش آموز متوسطه دوم هستند.

وی افزود: نزدیک به دومیلیون نفر در شاخه نظری و حدود ۶۱۱ هزار نفر در شاخه کاردانش و ۴۸۲ هزار نفر در شاخه فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند.

احمدی لاشکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی و تنوع مدارس دو چالش آموزش و پرورش هستند گفت: آیا در دوره کاردانش مربی به اندازه لازم وجود دارد؟ مدارس دیگر هم همین طور. از سوی دیگر با تنوع مدارس روبه‌رو هستیم و هیچ کجای دنیا این گونه نیست. با توجه به آنچه در کمیسیون آموزش به طور شفاف از مسئولان می شنوم یقین می دانم اول مهر دچار مشکل جدی هستیم.
احمدی لاشکی ادامه داد: از مجموع پرسنل آموزش و پرورش، ۵۸۹ هزار معلم، ۱۷۶ هزار مدیرو معاون و مابقی کادر اجرایی هستند و ۴۳ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز داریم.
به گفته این نماینده مجلس، کره جنوبی جمعیت دانش آموزی ۶ میلیونی و در عین حال بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی دارد و در کلاس درس ۲۵ نفره هم زمان ۵ معلم سرکلاس هستند.
وی با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر تأمین نیروی معلم گفت: اگرحق التدریس ها خوب اند چرا تعیین تکلیف نمی‌شوند؟ آموزش و پرورش دنبال این نیست که پول و بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف را از سازمان بودجه بگیرد. نتیجه این می‌شود که اول مهر معلمی را سر کلاس می فرستیم که حقوق به او داده نمی شود، عید حقوق ندارند، ریزگردها که مدرسه را تعطیل کرد باز حقوق ندارند. با چه انگیزه و آرامشی باید سرکلاس بروند؟ معلمان سه نوع اند، یک جور درس می دهند، اما سه جور حقوق می‌گیرند.

احمدی لاشکی با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است، به نتایج نفرات برتر کنکور امسال اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد رتبه برترها مربوط به تهرانی ها و ۴۰ درصد مربوط به مدارس خاص شهرستان ها چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیات امنایی است. پس جایگاه مدارس دولتی کجاست؟

وی درباره وضعیت آموزش های مهارتی گفت: امسال برای اولین بار سیستم آموزشی شش، سه، سه کامل شد. در متوسطه دوم مباحث مهارتی دو دسته کاردانش و فنی و حرفه ای شد. کاردانش یعنی دیپلمه ها وارد بازار کار می شوند و هنرستان های فنی تکنیسین تربیت می کنند و به مقاطع بالاتر می روند. قانون جامع مهارت را تصویب کردیم. حوزه علوم ریاضی نیز در حیطه فنی، مهندس تربیت می کند.

وی افزود: گره و مشکل اینجاست که وقتی فرد در کاردانش آموزش داده شد دیگر نباید دنبال مدرک گرایی برود، این غلط است. در جوامع توسعه یافته امروز، وقتی فرد یک رشته را انتخاب کرد، شغلش از ابتدای راه مشخص است. اما در جامعه ما، دانشگاه و مدرک ارجحیت پیدا کرده است.

لاشکی ادامه داد: کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیل شان مشغول اند. بیکاری پنهان از مهمترین دغدغه های فعلی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی که رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاه‌های فنی تعریف می‌شود، باید هماهنگی هایی هم ایجاد شود که آثار آموزش را ببینیم. خیلی ضعف داریم. بودجه در حوزه فنی بسیار کم است. هنوز در کارگاه مکانیک روی پیکان تمرین می کنند.

وی راهکار مهمی نیز ارائه و اظهار کرد: اساتید باید به روز شوند و به تعداد قابل توجه برسند. طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی هدایت شوند، اما اکنون این رقم ۳۸ درصد است و باید دولت این مهم را در دستور کار قرار دهد و آموزش و تجهیزات و امکانات به روز شود.


**مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار: تربیت نیروی کارآفرین قبل از ۱۸ سالگی آغاز شود

رحیم سرهنگی، مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار نیز در این برنامه با اشاره به حقوق و دستمزد معلمان گفت: با این تورم و نوسان اقتصادی آیا معلم می تواند دغدغه هایش را پشت در بگذارد و وارد کلاس درس شود؟
 
وی افزود: واقعا آنچه خروجی نظام آموزشی است مهارت محور نیست. در حوزه سیاست گذاری، "یادگیری" نداریم. آموزش می دهیم فقط برای اینکه آموزش داده باشیم. اینکه در پایان ۱۲ سال سنجش کنیم که آیا مهارتی بوجود آمده است یا خیر؟ ، چنین چیزی وجود ندارد. آیا دانش آموز مهارتی یاد گرفته و جامعه پذیر شده است یا خیر؟ این مشکلات در آموزش عالی هم تشدید می‌شود و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۱۸.۱ درصد است در حالی که نرخ بیکاری کل کشور ۱۲ درصد است.

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه سیستم آموزشی ما نمره محور است و دانش آموزان باید در نهایت یک سری مطالب حفظی را خوانده و امتحان دهند، گفت: آموزش مهارت از جنس استاد شاگردی است و مربی باید خبره این کار باشد. نکته بعدی این است که تقاضای بازار کار را نمی دانیم. سیاست گذار به اصطلاح در برج عاج می نشیند و سیاست گذاری هایش متناسب با نیاز واقعی بازار کار نیست.

سرهنگی راهکارهایی ارائه کرد و گفت: این سوال همیشه مطرح است که اقتصاد باید مهارت ها را دنبال خود بکشاند یا برعکس است؟ واقعیت این است که بین این رفت و برگشت مانده ایم. بیشترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه های آموزشی در رشته معماری و ساختمان با نرخ حدود ۲۶.۱ درصد بر اساس طرح نیروی کار است و رشته هنر در رده بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: تامین نیروی انسانی با کیفیت، اکوسیستم کارآفرینی و حمایت از افراد کارآفرین باید مورد توجه قرار گیرد. تربیت نیروی باکیفیت در سنین بالای ۱۸ سالگی بسیار دیر است. آموزش کارآفرینی باید از زیر ۱۸ سالگی آغاز شود.

** مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش: عملکرد هنرستان ها، علی رغم کمبودها قابل دفاع است

مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: قبول ندارم که در نظام آموزشی مهارتی ناکام هستیم. نظام آموزشی مهارتی در دنیا، تقاضامحور است.

وی افزود: خروجی دانش آموزان ما باید به بازار کار وصل شود. برای اشتغال به زیرساخت اقتصادی، حقوقی و قانونی نیاز داریم و دستگاه‌ها باید در جذب و به کارگیری افراد سهم خود را ایفا کنند. زمانی که بنگاه های اقتصادی فعالاند، پویایی اشتغال را بیشتر می بینیم.

آذرکیش با اشاره به تحصیل ۹۱۰ هزار هنرجو در هنرستان ها گفت: بیش از ۲۸۰ هزار خروجی دیپلم داریم که باید مشوق هایی برای به کارگیری آنها داشته باشیم. ۲۸.۴۲ درصد دانش آموز رشته تجربی داریم، چطور می‌شود که بیشتر از ۶۰ درصد داوطلبان کنکور رشته تجربی اند؟ یک علت سیگنال هایی است که برای اشتغال در رشته های پزشکی می رسد. البته آموزش و پرورش در حال کنترل ورود به رشته تجربی است. مولفه های تاثیرگذار دیگری داریم؛ به عنوان مثال غول کنکور یکی از مشکلات بزرگ ماست.
 
وی با اشاره به اینکه نقش رسانه ها را نیز در ناکامی آموزش های مهارتی باید درنظر بگیریم، گفت: چه میزان از تولیدات رسانه ملی مختص تقویت فرهنگ کار است؟ قانون جامع مهارت در مجلس تصویب شده و هدف انسجام بخشی به آموزش های مهارتی را دنبال می کند. آموزش های مهارتی از نظر ماهیت تقاضامحور است و باید بنگاه ها بر اساس قوانینی، در فرایند آموزش وارد شوند.

آذرکیش افزود: اگر از سوی بازار کار به ما اعلام نیاز شود ما آماده تربیت نیرو هستیم، اما باید با تعهد به کارگیری توامان باشد. پیوند بین نظام اقتصادی و آموزشی در جوامع موفق، بالاست.

مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش با بیان اینکه تعامل اثربخش بین دستگاهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، گفت: مشارکت دستگاه‌های دولتی بخص خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی باید برقرار شود. در  پیوند بین بنگاه های اقتصادی و آموزش مهارتی خلاء داریم. عملکرد هنرستان ها علی رغم کمبودها قابل دفاع است و می توانند در صورت لزوم نیازهای بازار کار را پاسخگو باشند.

آذرکیش افزود: باید بهترین برگه و مدرک برای استخدام و تسهیلات و... گواهینامه صلاحیت حرفه ای باشد. تضمین های لازم را باید برای قوانین مصوب داشته باشیم. برخورداری از گواهینامه صلاحیت حرفه ای در قانون برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. اقتصاد موتور محرکه آموزش های مهارتی است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha