۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83432899
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۲ میلیون زنبور «براکون» در مزارع گوجه‌فرنگی میاندوآب رها شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به توسعه مبارزه بیولوژیک و غیرشیمیایی با آفات نباتی در مزارع این شهرستان گفت: امسال ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار زنبور «براکون» در ۴۵۰ هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی این شهرستان رها شده‌است.

علی دیانتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،  این شهرستان را یکی از قطب‌های مهم تولید گوجه فرنگی آذربایجان غربی اعلام کرد و اظهار داشت: این اقدام از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته‌های این محصول جلوگیری می‌کند.

وی افزود: این آفت در صورت کنترل نشدن تولید محصول را در هر هکتار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: به منظور کاهش آثار سوء مصرف سموم شیمیایی و از طرفی حفظ و تولید محصول سالم، بهترین راه، استفاده از روش‌های مبارزه تلفیقی است که تولید حشرات مفید و شکارگر جهت پارازیت کردن آفات محصولات مختلف یکی از این روش‌هاست.
وی گفت: در همین راستا همچنین یکهزار و ۸۰۰ گرم تخم زنبور «تریکوگراما» نیز در انسکتاریوم تولید حشرات مفید این شهرستان تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اضافه کرد: در راستای تولید محصولات سالم از طریق اجرای روش‌های مبارزات تلفیقی،  از سال ۱۳۹۲ یک واحد تولید حشرات مفید (انسکتاریوم) در این شهرستان تجهیز شده است.
دیانتی بیان کرد: در اولین سال تولید فقط یک نوع حشره زنبور (براکون) پرورش و در مزارع گوجه فرنگی رها شد ولی در ادامه با توسعه و تجهیز بیشتر انسکتاریوم پرورش تخم زنبور «تریکوگراما» نیز اضافه شد.
وی اظهار کرد: این حشرات توانایی پارازیته کردن آفات بیشتری از جمله «هلیوتیس» گوجه‌فرنگی، کرم سیب، کرم خوشه‌خوار انگور و کرم آلو را دارد.  
وی افزود: در صورت تامین منابع مالی، این مدیریت از آمادگی کامل برای پرورش سایر حشرات مفید از جمله «کفشدوزک» نیز برخوردار است.  
زنبور «براکون» و «تریکوگراما» از طریق تخم‌گذاری روی لارو آفات باعث پارازیته شدن آن می‌شود که این عمل در زنبور براکون با رهاسازی خود حشره و در زنبور تریکوگراما با کارگذاری تخم زنبور میسر می‌شود.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضیدیم است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود؛ کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، حاصلخیز بودن خاک و با وجود تنوع محصولات یکی از محورهای توسعه این شهرستان به شمار می‌رود.

۹۸۷۱/۶۱۸۵/۲۰۹۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha