۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83433373
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رایحه دل انگیز معنویت عرفه در شهرستان مرزی قصرشیرین

قصرشیرین- ایرنا- امروز نهم ذی حجه مصادف با روز عرفه رایحه دل انگیز معنویت، فضای شهرستان قصرشیرین نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلا را با حضور عاشقانی از سراسر کشور، معطر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان قصرشیرین از شب گذشته در تکاپوی برگزاری آیین پرفیض دعای عرفه یادگار ارزشمند مرحوم ابوترابی در این شهرستان مرزی نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلا است و در این زمینه همه نهادها، ادارات و گروه های مردمی برای برپایی این آیین معنوی شور و نشاط عجیبی دارند.

این بیست و چهارمین سالی است که دعای پر فیض عرفه در آسمان شهرستان مرزی و گرمسیر قصرشیرین با حضور عاشقانی از سراسر کشور طنین انداز می شود و این دومین سالی که با توجه به گرمای هوای مردادماه و آفتاب داغ تابستان ،  آیین دعا در جوار مزار شهدای گمنام در محل بوستان شاهد برگزار می شود.

رفته رفته زائران عرفه در قالب اتوبوس ها و خودروهای شخصی به صورت کاروانی و انفرادی به شهرستان مرزی قصرشیرین وارد می شوند تا در جوار مزار شهدای گمنام این دعای پرفیض را زمزمه کنند و این گونه از فرصتی که بر استجابت دعا و همچنین بخشش گناهان ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

با وجود گرمای هوا حضور مادرانی که فرزندان خردسال و شیر خوار خود را برای حضور در آیین معنوی دعای عرفه در قصرشیرین همراه خود آورده اند و یا پیرمردان و پیرزنان و همچنین جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس جلوه های بینظیری را خلق کرده است.

حضور نوجوانان و جوانان شرکت کننده در دعای عرفه نیز که سربندهای مزین به اسامی مبارک و متبرک ائمه بر آن ها نقش بسته نیز نشان از اخلاص و ارادات خالصانه آنان به اهل بیت (ع) دارد.

خیابان های سطح شهر قصرشیرین در این ساعت از روز که به واسطه گرمای هوا بسیار خلوت است نیز امروز  با حضور زائران و دلشیفتگان اباعبدالله الحسین (ع) رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

در این میان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و عاشقان جانباز و ایثارگری با محاسن سفید و وضعیت جسمانی نامناسب و سوار بر ویلچر و یا عصا به دست با پای پیاده با در دست داشتن پرچم های یا ابوالفضل (ع) و یا حسین (ع) با سربندهایی با مضامین یا حسین، یا زهرا (س) نیز عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) به نمایش می گذارند.

با توجه به گرمای هوا عده ای مردم نیز با پذیرایی از زائران عرفه با توجه به گرمی هوا به توزیع آب خنک و یا شربت، ارادت خالصانه خود را به امام حسین (ع) ابراز می کنند تا با خدمت به زائران و عاشقان اباعبدالله (ع)، نوکری و خادمی خود را اینگونه به اربابشان ثابت کنند.

دعای مردم قصرشیرین نیز امروز تنها برات سفر کربلا و بازگشایی مرز خسروی بر روی زائران اربعین حسینی است.

عرفه روز استجابت دعا و فرصتی برای بخشش گناهان 

نسیم رحمت خداوند از روز «عرفه» یک روز قبل از عید سعید قربان وزیدن می گیرد و عرفه به معنای فهم و شناختی است که به همراه تدبر و تفکر باشد و در اسلام بر آن بسیار تأکید شده است.

روز عرفه، روز شناخت و ادراک هر چه بیشتر آفریدگار و نعمت هایی است که بر بندگان ارزانی داشته و روز تضرع و التماس برای بخشش گناهان و فرصتی برای استجابت دعا است.

دعای عرفه امام حسین(ع) دعایی منسوب به امام حسین (ع) که بنابر روایات، آن حضرت در روز نهم ذی‌الحجه (روز عرفه) در صحرای عرفات خوانده است و  بنابر برخی شواهد، قرائت این دعا توسط امام حسین (ع)، مربوط به آخرین سفر حج ایشان نبوده است.

                                                                           

دعای عرفه تا ساعتی دیگر در قصرشیرین طنین انداز می شود 

فرماندار قصرشیرین گفت: آیین پرفیض و معنوی دعای عرفه امروز مصادف با نهم ذی الحجه پس از اقامه نماز ظهر و عصر در بوستان شاهد در کنار مزار شهدای گمنام این شهرستان برگزار می‌شود.

 مرادعلی تاتار روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قصرشیرین یادآور رشادت های شهدا و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلا و حرم اباعبدالله الحسین (ع) است از این رو  هر ساله این مراسم معنوی با حضور عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهرستان با شکوه تمام برگزار برپا می شود.

وی اظهار داشت: تدابیر لازم برای برگزاری باشکوه این مراسم انجام شده و  با توجه به گرمای هوا در این فصل از سال امسال همچون سال گذشته مراسم درجوار مزار شهدای گمنام شهرستان برگزار می شود .

نماینده عالی دولت در قصرشیرین ادامه داد:  پاستقرار فوریت های پزشکی، اورژانس و آمبولانس،  امنیت جایگاه برگزاری دعا، انجام تمهیدات ترافیکی، توزیع کتابچه دعا و برپایی ایستگاه صلواتی از اقدام های انجام شده برای برگزاری آیین معنوی دعای عرفه است.

برگزاری دعای عرفه در مرز خسروی شهرستان قصرشیرین یادگار به جای مانده از مرحوم آزاده سرافراز اسلام حجت الاسلام حاج سید'علی اکبر ابوترابی' است که امسال بیست و چهارمین سال خود را سپری می کند. 
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

گزارش از نازنین باباخانی 

برچسب‌ها