به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از پروژه قطار شهری کرمانشاه در جمع خبرنگاران افزود: شهرهای کرمانشاه و اهواز از جمع کلان شهرهای کشور در حوزه مترو و قطار شهری عقبتر هستند که انشاالله با اراده ای که از سوی سازمان شهرداری و دهیاری ها هست درصدد جبران این عقب ماندگی هستیم.
وی در ادامه بیان داشت: قطار شهری کرمانشاه هنوز در ابتدای کار است ولی با همت و تلاشی که برای پیگیری این پروژه از سوی استاندار، اعضای شورای شهر و شهردار کرمانشاه می شود و با تامین اعتبارات آن مرحله نخست قطار شهر کرمانشاه در آینده نزدیک به بهره برداری برسد و به طرف فازهای دیگر آن برویم.
او در ادامه گفت: هم اکنون کلان شهرهای تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و قم دارای قطار شهری هستند.
طبق برآوردهای صورت گرفته، مرحله اول قطار شهری کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ ظرفیت جا به جایی ۱۴ هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت.
در سال ۱۴۱۰ و با بهره برداری از مرحله دوم پروژه قطار شهری، این پروژه ظرفیت جابه جایی ۱۶ هزار و ۲۰۰ مسافر در ساعت را دارا خواهد بود.
پروژه قطار شهری کرمانشاه در سال ۹۳ با تغییر سیستم، از منوریل به قطار شهری تبدیل شد و همان زمان مقرر گردید ۶ کیلومتر از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر به صورت زیرزمینی اجرا شود.
مرحله اول این پروژه از میدان معلم واقع در سه راه مسکن آغاز و به طول ۸.۶ کیلومتر تا میدان آزادی ادامه پیدا می کند و مرحله دوم نیز به طول حدود ۴.۴ کیلومتر از میدان آزادی آغاز و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت.
از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر، هفت کیلومتر ابتدایی آن به صورت روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه راه ۲۲ بهمن) و ۶ کیلومتر باقی مانده نیز (از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی) به صورت زیرگذر خواهد بود.
شهرستان کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جای داده است.
۸۰۶۶/۳۲۰۹