۲۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۷
کد خبر: 83443512
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شور و نشاط شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در عید ولایت مولا علی(ع)

زاهدان- ایرنا - قشرهای مختلف مردم شیعه و سنی شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان با برگزاری جشن‌ها و مراسم ویژه عید سعید غدیرخم این استان را سراسر شور و نشاط و سرور کردند.

مردم ولایت‌مدار سیستان و بلوچستان همه ساله در عید سعید غدیرخم با برگزاری آیین‌های ویژه و آذین‌بندی مساجد، معابر و اماکن عمومی و خصوصی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی به جشن و سرور می‌پردازند.
عید غدیر از بزرگ ‌ترین اعیاد مسلمانان بویژه شیعیان محسوب می شود که بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری در سفر حجة‌الوداع در سرزمین غدیرخم پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند متعال حضرت علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کردند و این روز سعید از سوی مسلمانان شیعه و سنی بویژه شیعیان در سراسر جهان جشن گرفته و آیین‌های مختلفی برگزار می‌شود.

 مدیحه‌سرایی و جشن‌های مولودی‌خوانی با محوریت عید غدیرخم از جمله برنامه‌های خودجوش مردمی از سوی دوستداران ولایت علوی در سیستان و بلوچستان است و بسیاری از خانواده‌ها در این روز عزیز جشن‌های خانوادگی برگزار می‌کنند و زوج‌های جوان نیز برای شروع زندگی شیرین این روز بزرگ را انتخاب کرده و به جشن و شادی می‌پردازند.

اجرای ۲۱ ویژه برنامه غدیر

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در سیستان و بلوچستان گفت: ۲۱ ویژه برنامه دهه امامت و ولایت با صدها فعالیت در این استان درحال برگزاری است.

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی اظهار داشت: نکته قابل توجه اینکه محوریت برنامه‌ها مردمی است زیرا سیاست بنیاد بین‌المللی غدیر این است که برنامه‌ها و مراسم حوزه فضائل امیرالمومنین (ع) و فرهنگ غدیری با محوریت مردم، خیران و نهادهای مردمی برگزار شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد:  برنامه‌های محوری تجمع غدیریون و شب شعر در شب و روز عید غدیر در مسجد الغدیر و میدان سربازان گمنام زاهدان و تمامی مساجد جامع سراسر استان و مساجدی که به نام امیرالمومنین (ع) نامگذاری شده درحال برگزاری است.

حجت‌الاسلام بزمانی با بیان اینکه غدیر ما را به بحث عدالت‌خواهی و توجه به مسائل اجتماعی پیوند می‌زند، گفت: خطبه خوانی غدیر، زیارت امین‌الله و جامعه کبیره از ویژه برنامه‌های جشن‌های غدیری است و در شب میلاد امام هادی (ع) به زیارت غدیریه پراخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۳۰ هزار نفر در مساجد و تکایا در شب و روز عید غدیر توسط مردم اطعام شدند.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر سیستان و بلوچستان افزود: ایستگاه‌های صلواتی متعددی در شب و روز عید غدیر توسط مردم و خیران برپا و مسابقات فرهنگی نیز توسط دستگاه‌های اجرایی در سراسر استان برگزار شده است.

وی اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی غدیر و شب شعر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر برنامه‌های غدیری است.

حجت الاسلام بزمانی گفت: همچنین در روز عید غدیر همایش‌های مردمی خواهران در حاشیه شهر و همایش تبیینی مباهله و بازسازی واقعه غدیر در هشت شهرستان سیستان و بلوچستان توسط سپاه درحال برگزاری است.

وی افزود: امسال رساندن پیام غدیر با شعار «لبیک یا رسول‌الله(ص)» در نظر گرفته شده و هر کسی در هر کجای استان نسبت به رساندن پیام غدیر به دیگران وظیفه‌مند است زیرا این پیام لبیک گفتن به ندای پیامبر اسلام (ص) است.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر سیستان و بلوچستان بیان کرد: دیدار با سادات و خانواده معظم شهدا و جانبازان، مسابقات ورزشی با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان و تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمند حاشیه شهر نیز از جمله برنامه‌های ویژه عیدسعید غدیرخم است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: غدیر باید به سمتی حرکت کند که در برگیرنده همه احزاب و اقوام باشد و انتظار از جامعه اسلامی اینست که از فرصت دهه کرامت برای گسترش و تعمیق وحدت استفاده کنند.

 فلسفه عید غدیر، تالیف قلوب در امت اسلامی است

امام جمعه خاش سیستان و بلوچستان گفت: فلسفه مهم عید غدیرخم به عنوان عید امامت و ولایت، تالیف قلوب و حفظ اخوت و برادری در میان امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان بیان کرد: ولایتمداری و ولایت پذیری و پذیرفتن حق، اساسی‌ترین پیام و درس از عید غدیر است.
امام جمعه خاش تصریح کرد: عید غدیر برای تمام مسلمانان جهان قابل احترام و ارزش بوده و همگان آن را پذیرفته‌اند.
وی افزود: پیام غدیر برای امت اسلامی کنار گذاشتن اختلافات و تقویت وحدت و همگرایی و انسجام در جامعه است.
امام جمعه خاش ادامه داد: مسلمانان حول محور غدیر به اتحاد و هم فکری و انسجام می اندیشند و صف خود را از صف دشمنان جدا می‌کنند.

۷۳۱۶**۶۰۸۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha