۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۴
کد خبر: 83449389
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی قزوین بین المللی می‌شود

قزوین - ایرنا - سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین گفت:سه مرکز این دانشگاه در استان برای دریافت مجوز بین المللی شدن به وزارت علوم معرفی شده‌اند.

پیمان دانش کار آراسته روز شنبه در نشست خبری افزود: ۶ مورد از مراکز جامع علمی کاربردی قزوین که از ابتدای سال جاری در سطوح یک و دو طبقه بندی شده‌اند ظرفیت تبدیل شدن به مرکز بین المللی را دارند که از این تعداد سه مرکز، امسال به وزارت علوم جهت دریافت مجوز معرفی شده‌اند.  
وی اضافه کرد: مراکز علوم و فنون، خانه کارگر، نیرو محرکه، کاسپین، مرکز ‌شهرداری قزوین و جهاد دانشگاهی ۶ مرکز سطح یک و دو هستند که سه مورد از آنها جهت اخذ مجوز معرفی شده‌اند.  
دانش کار آراسته ادامه داد: با دریافت مجوز دانشجوی غیر ایرانی غیر مقیم، این مراکز به باشگاه موسسات آموزش عالی بین المللی وارد می‌شوند.  
وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با بین المللی کردن مراکز فقط به دنبال جذب دانشجوی غیر ایرانی نیست بلکه تبادل استاد و دانشجو و اجرای برنامه‌های مشترک دیگر با کشورهای هدف که عمدتا از کشورهای منطقه هستند نیز مورد نظر قرار دارد.
آراسته اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی با بیش از ربع قرن قدمت یکی از ارکان نظام آموزش عالی و بزرگترین رکن آموزش عالی مهارتی کشور است که در حال حاضر ۱۰ مرکز فعال با چهار هزار و ۴۰۰ دانشجو در استان قزوین دارد.  
وی ادامه داد: ۵۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در قزوین در مقطع کاردانی و ۴۵ درصد در کارشناسی ناپیوسته تحصیل می‌کنند.  
آراسته از آغاز پذیرش دانشجویان مقطع کاردانی این دانشگاه از ۲۸ مردادماه و همچنین در مقطع کارشناسی ناپیوسته طی این هفته خبر داد و افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در سال جاری در ۶۶ رشته کاردانی و ۵۹ رشته کارشناسی ناپیوسته دانشجو پذیرش می‌کند.  
وی گفت: ۷۰ درصد واحدهای درسی این دانشگاه به صورت عملی و فقط ۳۰ درصد آن نظری است و دانشجو در هر مقطع  ۵۱۲ ساعت کار مفید در محیط کار به صورت عملی انجام می‌دهد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی قزوین افزود: کارورزی در نظام‌های دیگر در حد ۲۴۰ ساعت است اما در دانشگاه علمی کاربردی دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی بیش از هزار ساعت کار عملی می گذراند.  
آراسته از راه اندازی سه مرکز جدید علمی کاربردی در قزوین در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این مراکز در بخش علوم انتظامی و قضایی، فرهنگ و هنر و بهزیستی و مددکاری اجتماعی تاسیس خواهند شد.  
وی ادامه داد: نظام جامع علمی کاربردی علاوه بر رصد مراکز خود از نظر رعایت استانداردهای آموزشی، بازار کار را هم از طریق دستگاه های اجرایی مورد نظارت قرار می‌دهد و از این رو این دانشگاه تنها نظام آموزش عالی است که هر دو سال برنامه‌های درسی را ارزیابی می‌کند.  
آراسته با بیان اینکه فرکانس تغییر رشته ها و واحدهای درسی در این دانشگاه بی نظیر است،  افزود: در این راستا امسال ۱۲۵ رشته کاردانی و کارشناسی در استان قزوین دانشجو دارند در حالیکه سال قبل از آن حدود ۱۶۰ رشته فعال بود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی قزوین افزود: علاوه بر آموزش‌های مهارتی به دانشجویان با توجه به تاسیس مراکز رشد و نوآوری، دانشگاه در حیطه کسب و کارهای دانش بنیان هم ورود پیدا کرده است چون ملاک آن فقط دانش آموختگی صرف نیست.  
آراسته افزود: این پنج مرکز نوآوری بسته به ظرفیت‌های استان قزوین شامل شیرینی سنتی، مواد غذایی، مواد شیمیایی و صنایع شوینده، گیاهان دارویی و فناوری در معنای عام آن هستند.
وی با اشاره به راهبردهای این دانشگاه در مسیر توسعه مهارت آموزی، کیفیت بخشی به مهارت‌ها با رویکرد ماموریت گرایی را یکی از این راهبردها عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از این راهبردها، سطح بندی مراکز است که در سال‌های گذشته با موفقیت در بین همه مراکز انجام شده و در نتیجه آن امروز شاهدیم که همگی مراکز جامع علمی کاربردی استان دارای سطحی قابل قبول هستند و هیچ کدام با دانشگاه قطع همکاری نکرده اند.
آراسته گفت: امروز  یکی از مراکز علمی کاربردی استان قزوین به نام علوم و فنون جزو ۱۰ مرکز برتر کشور شناخته شده و در اولویت بین المللی شدن قرار دارد.
وی، راهبردی دیگر این دانشگاه را نیز در همان اعطای مجوز مراکز نوآوری دانست و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها نظام آموزش عالی کشور است که آسان تر از دانشگاه های دیگر می تواند این مراکز را راه اندازی کند.
آراسته همچنین برنامه ریزی درسی و جایگزین کردن رشته های درسی به روز را از دیگر راهبردهای دانشگاه عنوان کرد و افزود: از امسال ۱۵ درصد آزمون‌های این دانشگاه به منظور بررسی و ارزیابی کیفیت آموزشی به صورت متمرکز برگزار خواهد شد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، ساماندهی مدرسان دانشگاه، توَسعه فرهنگ مهارت آموزی به جای مدرک گرایی و توسعه و راه اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی را نیز از دیگر راهبردهای این دانشگاه عنوان کرد.

۷۳۸۸*۶۱۰۱