۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۵۰
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83450257
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ادعای تکرار حادثه ۱۱ سپتامبر با خروج آمریکا از افغانستان

تهران- ایرنا- "لیندزی گراهام"، سناتور جمهوریخواه آمریکا، مدعی شد، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به ۱۱ سپتامبر دیگری منتهی خواهد شد.

گراهام روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه "فاکس نیوز" آمریکا تصریح کرد، برای مقابله با داعش و القاعده نمی توان به طالبان اطمینان کرد، آمریکا نمی تواند امنیت ملی اش را به طالبان بسپارد.

وی که ماه پیش قبل از نشست "دونالد ترامپ" با مشاوران امنیتی اش برای گفت وگو درباره توافقنامه صلح احتمالی با طالبان، هشداری مشابه داده بود، افزود: طالبان از توانایی مقابله با داعش و القاعده برخوردار نیستند. وقتی از جامعه اطلاعاتی ما بپرسید که در صورت خروج همه نیروهای ما از افغانستان چه اتفاقی خواهد افتاد، بدون هیچ درنگی می گویند، این مساله، یک زمانی به ۱۱ سپتامبر دیگری ختم خواهد شد.

خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان یکی از مطالبات محوری طالبان در نشست های نه گانه ای بود که تا کنون بین آمریکا و این گروه در دوحه قطر برگزار شد.

به گفته مقامات آگاه از دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان که پنجشنبه در دوحه آغاز شد، این دور از گفت وگو روز شنبه و با توافق طرفین بر سر خروج نیروهای خارجی از افغانستان طی چارچوب زمانی ۱۵ تا ۲۰ ماهه و نیز ضمانت طالبان برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم پایان یافت.

گفته شده است، دو طرف طی چند روز آینده توافقنامه صلح امضا می کنند که بر اساس آن، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۱۴ هزار به ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

در حالی که برخی مقامات آگاه از مذاکرات شنبه در گفت وگو با شبکه الجزیره از توافق نمایندگان آمریکا و طالبان در دور نهم مذاکرات دوحه بر سر دوره انتقالی و تشکیل دولت موقت افغانستان خبر دادند، "سهیل شاهین"، سخنگوی طالبان، توافق با آمریکا بر سر تشکیل حکومت موقت را رد کرد.

نمایندگان آمریکا و طالبان با هدف امضای توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان از اکتبر ۲۰۱۸ مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده، اعلام آتش‌ بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان، چهار محور اصلی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha