مقام نخست دانشجویان شریف در مسابقات هوانوردی و فضانوردی آمریکا

تهران- ایرنا- دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار به عنوان یک تیم ایرانی موفق شدند با عبور از تحریم‌های آمریکا، مقام نخست مسابقات بین‌المللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا، شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی را از آن خود کنند.

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه شریف، تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکت کننده در تیرماه ۱۳۹۸، با حضور در مرحله دوم این مسابقات در ۳۰ مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.

تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه کرد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد.

اعضای تیم فراس، به سرپرستی کاوه قربانیان شامل  محمدرضا امینی مقام (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نام‌های علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقاری‌نسب، حجت اعتمادیان‌مفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنی‌عشری، امیررضا صافی‌زاده و سعیده کاظم‌بیگی، همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند.

تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اولین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شده، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.

این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و علی رغم مشکلات عدیده مانند عدم اجازه استفاده از نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، عدم امکان حضور در آمریکا در مرحله دوم از مسابقات جهت ارائه طرح موتور توربینی پیشنهادی خود، معذلک، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز، ارسال پیشنهاد فنی و دفاع از طرح خود به صورت ویدیو کنفرانس و کسب مقام اول از سوی هیئت داوران کنفرانس بین المللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد. شایان ذکر است که تیم فراس به دلیل تحریم های ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نیست.

این مسابقه بین‌المللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جست‌وجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷% افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱% کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵% کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهره‌برداری شد. پهپاد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهپاد در حین برخاست برابر با ۱۰ هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳۷۰۰ کیلومتر ارتقاء می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha