تیم شدکس Shadx از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف پس از ۹ ماه تلاش موفق به کسب مقام اول در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) در بخش طراحی هواپیما در رده graduate شد.
به گزارش روز شنبه دانشگاه صنعتی شریف، امسال سومین سالی است که در مسابقات طراحی هواپیما تیمی از دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب مقام شده و برای نخستین بار دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف توانستند رتبه های نخست سه بخش از این مسابقات را به خود اختصاص دهند.
تیم شدکس به سرپرستی «محمدباقر ملائک» موفق شد طرح خود را به نام اسپریچو (در گویش کرمانی به معنی پرستو) در قالب گزارش آماده در سایت مسابقات ثبت کرده و در نهایت موفق به کسب مقام اول در این مسابقات شدند.
«محمدحسن ثابتی»، محمدمهدی محمدی، علیرضا اکبری، حسین اکبری، محدثه قاسمی، زهرا ساعدی، محمد علیزاده، یاسمین کرمیان و محمدرضا نجفی و فرید رسولی (سرگروه تیم) و سیدرضا فتاحی معصوم (مشاور) دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف شرکت کننده در این مسابقات هستند
هدف اعضای تیم از شرکت در این مسابقات محک زدن اطلاعات و آموختههای خود در سطح بین المللی و مواجهه با چالشهای بروز طراحی هواپیما در دنیا بود.
این تیم کار خود را شهریور سال ۹۷ آغاز کرده و با وجود مشکلاتی از جمله محدود بودن اتاق و فضا برای جلسات، فعالیت ها و کمبود امکاناتِ شرکت در مسابقه کار خود را ادامه داد. اسرانجام این تیم موفق به ارسال پروپوزال خود در ۲۰ اردیبهشت سال ۹۸ شد.
موضوع مسابقات طراحی هواپیمای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ AIAA، طراحی یک پرنده چهار نفره (بدون خلبان) و تمام الکتریکی با قابلیت بلند شدن و نشستن عمودی بوده (E-VTOL) که از طرحها و چالشهای بروز دنیاست و محدود شرکتهای بزرگی در دنیا از جمله بوئینگ و ایرباس تاکنون موفق به ساخت طرح اولیه این هواپیما شدهاند.
خلاصه ای از طرح
در بخش اول تیم شدکس به امکان سنجی طرح های اولیه این پرنده و بررسی نحوه عملیات آن بر روی شهرها پرداخت و با استفاده از دادههای در دسترس به الگوریتمی برای قرار دادن ایستگاههای مربوطه در سطح شهر رسید.
با بررسی حالتهای مختلف برای پرنده عمود پرواز در نهایت تیم شدکس طرح برنده خود را انتخاب کرد.
در این طرح هواپیما شامل هشت موتور به قطر ۳۴ اینچ بوده که پس از بلند شدن عمودی چهار موتور نوک بال چرخیده و در حالت عمودی قرار می گیرد و پرنده پرواز عادی خود را انجام می دهد.
در هنگام نشستن مجدد این چهار موتور چرخیده و در حالت افقی در می آید و پرنده به کمک ۸ موتور خود خواهد نشست.
طراحی داخلی این پرنده به صورتی انجام شد که در پنج سال اولیه عملیاتی آن، اسپریچو یک خلبان و سه مسافر دارد و در این مدت سیستم Autonomous در فاز یادگیری خود خواهد بود و پس از آن خلبان حذف شده و پرنده به شکل چهار نفره بدون خلبان پرواز می کند.
مینا فتحی که به صورت انفرادی در این مسابقات شرکت کرده بود، با راهنمایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی هوافضا موفق به کسب مقام اول در بخش مسابقات Undergraduate Individual Aircraft Design شد.
پیش از این تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با راهنماییهای کاوه قربانیان عضو هیات علمی این دانشکده، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکت کننده در تیرماه ۱۳۹۸، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در ۳۰ مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.
تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد.
نظر شما