۴ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 83451175
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نان همدان می سوزد و می سازد

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۳۷
کد خبر: 83451175
نان همدان می سوزد و می سازد

همدان - ایرنا - آسیابان و نانوا هر دو در کاهش کیفیت آرد و نان دخیل هستند، یکی کمتر آن یکی بیشتر اما این آشفته بازار محصول مشترک پدیده ناخوشایند بی نظمی است که مسئولان برای خلاصی از آن کم و زیاد کردن سهمیه کارخانه های آرد و نانواها را بهترین راهکار می دانند.

آرد سینا، زرین اسدآباد، مریانج، نهاوند، افشان، ملایر، نوین تویسرکان و ممتاز، هشت کارخانه ای هستند که گندم استان همدان را آسیاب می کنند.

شرکت غله هم موظف است ماهانه ۱۳ هزار و ۱۰۰ تن گندم یارانه ای بین این صنایع تقسیم کند؛ سهم هر کارخانه بر اساس ظرفیت درج شده در پروانه های بهره برداری توزیع می شود تا آرد مورد نیاز نانوایی ها را تولید کنند.

اما ظرفیت تولید واقعی صنایع آرد همدان با رقم مندرج در جواز های بهره برداری از زمین تا آسمان فاصله دارد؛ بدون استثنا کارخانه های آرد استان با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند، وقتی چنین آمار و ارقامی مبنا و پایه تصمیم گیری و برنامه ریزی قرار می گیرد، بروز رسانی آن از نان شب هم به نظر واجب تر می آید.

نانوایی بیشتر از نان

شمار نانوایی های استان هم به یک هزار و ۸۵۰ واحد رسیده، این آمار دقیق است، براساس نظرسنجی های صورت گرفته استان همدان بیشترین نانوایی های را بین مناطق همسطح کشور دارد.

چرا و چگونگی رشد قارچ گونه خبازی ها نیز مثنوی هفتاد من شده که در این مجال نمی گنجد؛ افزایشی که نه تنها سودی به حال مردم و دولت نداشته بلکه تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زده و هر روز آتش بی کیفیتی نان و فروش غیرقانونی آرد و مافیای این فرآورده غذایی را هم تند کرده  و دودش چشم مصرف کنندگان را می سوزاند.

کارخانه های آرد هم آنگونه که باید به تعهدات خود در قبال غنی سازی و فراوری آرد عمل نکرده و تا آنجا که می توانند آرد را سفید و براق کرده و سبوسش را بر خلاف قانون در بازار آزاد می فروشند.

این چند خط، چکیده گزارش اداره های غله، غذا و دارو، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت از آشفته بازار آرد و نان جغرافیای همدان است که نه رفتار آسیابان و نه کردار نانواها هیچیک به دل نمی نشیند.

این نارضایتی ها اعضای کارگروه آرد و نان استان را در شامگاه یکشنبه گرد هم جمع کرد تا برای بی نظمی های این محصول راهبردی چاره اندیشی کنند.

آسیاب به نوبت

معاون امور اقتصادی استاندار همدان از ابتدا تا پایان جلسه اهمیت نان به عنوان قوت اصلی مردم را به اعضای کارگروه گوشزد کرد تا مبادا از روی دلسوزی چشمشان را به روی خطاهای این دو عامل اثرگذار بپوشند.

به گفته ظاهر پور مجاهد برخی کارخانه های آرد به دلیل سبوس گیری بیش از حد آرد سفیدتری تولید می کنند که نانواپسند است، اما از نظر غذایی ارزش پایینی دارد.

 اما در عوض تعداد اندکی از کارخانه ها نیز مطابق مقررات آرد را غنی کرده و جنس خوب تحویل می دهند که خواهان کمتری دارد که به نوبت به عملکرد این صنایع باید رسیدگی و در سهمیه گندمشان  تجدید نظر شود.

رئیس کارگروه آرد و نان همدان گفت: بنابر بخشنامه کشوری که به همه استانها ابلاغ شده، گندم یارانه ای باید بر اساس فرمول جدید بین کارخانه های آرد توزیع شود که در گام نخست ۵۰ درصد سهمیه گندم طبق سهمیه بندهای این بخشنامه و نیم دیگر بر اساس نظر اداره های بهداشت، تعزیرات، اتحادیه نانوایان و صنعت، معدن و تجارت که در کیفیت آرد و نان دخیل هستند، تصمیم گیری می شود.

این رویه به طور آزمایشی آغاز شد و سهمیه گندم هشت کارخانه های آرد استان در شهریور ماه طبق روال جدید توزیع می شود.

دندان لَق آرد و نان کنده می شود

پورمجاهد تاکید کرد: برخی نانوایی ها نیز به دلیل تراکم نامناسب جمعیت، مشتری لازم را ندارند و سالهاست که تنورشان روشن نشده و آرد فروشی می کنند؛ این واحدها همچون دندان لَقی هستند که هر چه زودتر باید کنده شوند.

وی برای کاستن خطاهای صنف نانوایان هم دستور داد واحدهایی که به مباشران غیر قانونی واگذار شده، خلع ید و پروانه آنها باطل شود، زیرا بیشتر مباشرهای بدون مجوز از نظر سلامتی مشکل دارند.

معاون استاندار همدان اضافه کرد: برای اینکار نانوایی هایی که در پرونده خود اخطار تعزیراتی و جریمه بهداشتی دارند در اولویت هستند و زودتر از بقیه کرکره مغازه آنها پایین می آید، تا درس عبرتی برای دیگران شوند.

وی به بازرسی های درست و مستمر تاکید فراوان کرد و گفت: اگر نظارت و کنترل به موقع و مناسب باشد می توان ادله محکم برای محکوم کردن نانواهای متخلف که آرد یارانه ای از دولت گرفته و در بازار آزاد می فروشند، داشته باشیم.

مخلص کلام اینکه کارگروه آرد و نان استان به پشتوانه رای و خرد جمعی تصمیم گرفت سهمیه گندم کارخانه های کم کار و سهل انگار و آرد نانواهای خاطی را کم کند و به آنها که صادق و پاکدست بوده اند اضافه کند بلکه این تشویق و تنبیه ها موثر بیفتد و آشفته بازار صنعت آرد و نان قدری سر و سامان بگیرد.

گزارش: زهرا زارعی

۷۵۲۷/۲۰۸۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha